O întreagă lege a constituit motiv de sesizare CCR!


Recent, potrivit noutăţilor legislative, o întreagă lege a făcut obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate.

Este vorba despre Legea nr. 283/2011 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar.

Ne dorim să evidenţiem ce a hotărât Curtea Constituţională în acest caz şi care a fost motivarea excepţiei.

Cum s-a motivat excepţia de neconstituţionalitate?

Legea nr. 283/2011 este criticată în ansamblul său, arătând că a fost adoptată cu încălcarea principiului bicameralismului, cuprinsul legii adoptate de Camera Deputaţilor fiind total diferit de cel adoptat de Senat, ca primă Cameră sesizată. Astfel, Camera Deputaţilor a eliminat complet modificările adoptate de Senat şi a operat modificări şi completări esenţiale, concretizate într-un număr de 23 de articole, cuprinse în art. II din lege, care nu se regăsesc în forma adoptată de Senat. În sprijinul celor susţinute invocă cele reţinute de Curtea Constituţională cu privire la principiul bicameralismului.

Se invocă cele reţinute de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în Hotărârea din 1 iulie 1961, pronunţată în Cauza Lawless împotriva Irlandei, potrivit cărora, în cazul instituirii unor măsuri derogatorii cu caracter excepţional, statul trebuie să acţioneze astfel încât să fie protejate valorile enumerate de art. 15 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. De asemenea, restrângerile aduse dreptului la indexarea salariilor, la pensie pentru vechime în muncă şi la indemnizaţiile de gratitudine pentru fapte de eroism naţional – asimilate pensiilor – sunt lipsite de temei constituţional.

Ce a decis Curtea Constituţională?

Curtea a reţinut, cu privire la adoptarea Legii nr. 281/2011, că principiului bicameralismului, respectiv art. 61 alin. (2) din Constituţie, nu au fost încălcate. În acest sens, a analizat dacă modificările operate de Camera Deputaţilor asupra proiectului Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, vizează acelaşi conţinut juridic şi aceeaşi configuraţie a reglementării adoptate de Senat. Curtea a reţinut că, în Camera Deputaţilor, cameră decizională, au fost înlăturate modificările şi completările operate de către Senat, iar conţinutul juridic al legii adoptate de aceasta este acelaşi cu cel propus de iniţiator, Guvernul.

De asemenea, Curtea a mai reţinut că nu se poate vorbi despre o configuraţie deosebită, de vreme ce legea aprobată păstrează dispoziţiile articolului unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, completând conţinutul acestei ordonanţe de urgenţă cu un nou articol, care cuprinde o serie de reglementări cu un obiect asemănător.

Astfel, ne putem da seama care este Decizia Curţii Constituţionale în cauză, şi anume de respingere, ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate soluţie pe care o regăsim în Decizia nr. 189/2017 publicată în Monitorul Oficial nr. 490/2017.