Este normal ca atunci când conduci un vehicul pe drumurile publice și nu ai permis să suporți consecințele legii. Dar ce se întâmplă când legiuitorul a considerat că ai dreptul să conduci anumite vehicule pe drumurile publice fără să ai permis de conducere?
O astfel de situație a apărut în cazul celor care conduc tractoare agricole sau forestiere pentru care legiuitorul a decis că nu pot fi pedepsiți dacă le conduc pe drumurile publice fără a deține permis. Această prevedere a generat sesizarea Curții Constituționale a României (CCR) pe motiv de neconstituționalitate?
Ce prevede lege?
OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice stabilea în forma anterioară modificării că în noțiunea de autovehicul este cuprins orice vehicul echipat, prin construcție, cu un motor cu propulsie, în scopul deplasării pe drum. Mopedele, troleibuzele și tractoarele rutiere intră în categoria autovehiculelor. Tramvaiele, tractoarele folosite exclusiv în exploatările agricole și forestiere și vehiculele destinate pentru efectuare de servicii sau lucrări care se deplasează doar ocazional pe drumul public nu sunt considerate autovehicule.
La 1 septembrie 2014 a intrat în vigoare OUG 21/2014 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 care a modificat definiția autovehiculului în sensul că intră în această categorie orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obișnuit pentru transportul persoanelor/mărfurilor pe drum sau pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Tramvaiele și tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule, în schimb troleibuzele intră în categoria de autovehicule.
Care au fost argumentele excepției de neconstituționalitate?
Codul penal stabilește la art. 335 alin. 1 că fapta de a conduce pe drumurile publice un autovehicul sau tramvai de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepsește cu închisoare de la unu la 5 ani. În lumina definiției dată noțiunii de autovehicul rezultă că legiuitorul a exclus tractoarele din categoria autovehiculelor, iar fapta de a le conduce fără permis, nu este considerată infracțiune.
Legislația nu este consecventă, în sensul că fapta de a conduce un tractor fără permis de conducere, nu constituie infracțiune, dar constituie infracțiune părăsirea locului accidentului de către cel care conduce un tractor implicat într-un accident, respectiv conducerea pe drumurile publice a unui tractor de către o persoană care se află sub influența băuturilor alcoolice.
Se creează astfel o situație de discriminare față de cei care dețin permis de conducere. Știrile juridice arată că textul de lege încalcă prevederile constituționale cu privire la egalitatea în drepturi, dreptul la viață și integritate fizică și psihică, privind restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți și cele cu privire la înfăptuirea justiției.
Ce a decis CCR?
CCR a pronunțat Decizia 224/2017 care a fost publicată în Monitorul Oficial 427 din 9 iunie 2017. CCR a observat că OUG 195/2002 stabilește că cei care conduc tractoare agricole sau forestiere pe drumurile publice au obligația de a deține un permis de conducere valabil pentru această categorie.
Legiuitorul a denumit infracțiunea de la art. 335 alin. 1 Conducerea unui vehicul fără permis de conducere, existând o neconcordanță între noțiunea de vehicul din titlu și cea din cuprinsul său care se referă strict la noțiunea de autovehicul și tramvai.
Prin excluderea tractorului din categoria autovehiculelor, legiuitorul a dezincriminat fapta celor ce conduc astfel de vehicul fără permis de conducere, deși fapta lor prezintă pericol social. Anterior datei de 1 septembrie 2014 constituia infracțiune fapta celor care conduceau un tractor agricol sau forestier fără să dețină permis de conducere.
Textul de lege de la art. 335 alin. 1 Cod penal este în contradicție cu principiul constituțional al egalității în drepturi fără să existe vreo rațiune pentru care legiuitorul a decis astfel. Soluția adoptată de legiuitor creează inegalități și discriminări, pentru că nu există nicio rațiune pentru ca o persoană care posedă permis de conducere acordat pentru altă categorie decât tractoarele agricole sau forestiere și care conduce pe drumurile publice un asemenea vehicul să fie pedepsit și cel care nu deține permis de conducere și conduce pe drumurile publice un tractor agricol sau forestier să scape de pedeapsă.
Drept urmare, CCR a admis excepția de neconstituționalitate și a stabilit că soluția adoptată de legiuitor în art. 335 alin. Cod penal care nu incriminează fapta de conducere pe drumurile publice a unui tractor agricol sau forestier, fără permis de conducere, este neconstituțională.
În concluzie?
CCR a stabilit că legiuitorul are obligația de a pune în acord textul de lege din art. 335 alin. 1 Cod penal cu Constituția. Astfel, legiuitorul are obligația de a face aceste modificări în 45 de zile de la publicarea deciziei CCR în Monitorul Oficial. Deciziile CCR sunt generale și obligatorii de la publicarea lor în Monitorul Oficial.