Procedura de acordare a statutului de expeditor agreat în cadrul regimului de tranzit unional


Procedura de acordare a statutului de expeditor agreat sau destinatar agreat în cadrul regimului de tranzit unional sau comun are o reglementare specială iar o noutate legislativă în domeniu este reprezentată de Ordinul nr. 766/2017 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de expeditor şi/sau destinatar agreat în cadrul regimului de tranzit unional/comun, publicat în Monitorul Oficial nr. 180/2017.

Expeditorul agreat

Autorizaţia pentru acordarea statutului de expeditor agreat în cadrul regimului de tranzit unional/comun se acordă operatorilor economici la cerere.

Cererea de solicitare a autorizaţiei pentru acordarea statutului de expeditor agreat în cadrul regimului de tranzit unional/comun se întocmeşte în scris de către operatorul economic şi conţine informaţiile prevăzute în prezentul act normativ.

  • Documentele care trebuie depuse odată cu cererea

Cererea se depune la biroul vamal în a cărui rază de activitate se află locul din care urmează să expedieze mărfurile transportate sub regimul de tranzit unional/comun, împreună cu următoarele documente:

a) certificatul de înregistrare a operatorului economic, în copie;
b) actul constitutiv al operatorului economic, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, în copie;
c) cazierul judiciar al persoanei care reprezintă legal operatorul economic în raporturile juridice cu autoritatea vamală;
d) cazierul judiciar al angajatului operatorului economic responsabil cu reprezentarea acestuia faţă de autoritatea vamală;
e) certificatul de atestare fiscală, eliberat de autoritatea fiscală competentă;
f) autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie, în copie;
g) autorizaţia de operator economic autorizat pentru simplificări vamale, în copie, după caz;
h) copia autorizaţiei pentru utilizarea sigiliilor speciale în cadrul regimului de tranzit unional/comun, dacă este cazul;
i) documente doveditoare privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 27 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, în vederea respectării criteriului prevăzut la art. 39 lit. d) din Codul vamal al Uniunii privind standardele practice de competenţă sau calificările care sunt în legătură directă cu activitatea desfăşurată, în aplicarea prevederilor art. 191 alin. (1) lit. c) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;
j) documente doveditoare privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 25 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, în vederea respectării criteriului prevăzut la art. 39 lit. b) din Codul vamal al Uniunii privind nivelul ridicat de control al operaţiunilor şi fluxului mărfurilor, în aplicarea prevederilor art. 191 alin. (1) lit. c) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.

În situaţia în care nu sunt îndeplinite toate condiţiile de autorizare biroul vamal comunică în scris operatorului economic motivele pe baza cărora intenţionează să nu acorde autorizaţia solicitată.

Destinatarul agreat

Autorizaţia pentru acordarea statutului de destinatar agreat în cadrul regimului de tranzit unional/comun se acordă operatorilor economici la cerere.

Cererea de solicitare a autorizaţiei pentru acordarea statutului de destinatar agreat în cadrul regimului de tranzit unional/comun se întocmeşte în scris de către operatorul economic.

Autorizaţia se întocmeşte în două exemplare şi se semnează de şeful biroului vamal.

Biroul vamal

Biroul vamal are atribuţii în verificarea anuală a condiţiilor care au stat la baza emiterii autorizaţiilor pentru acordarea statutului de expeditor şi/sau destinatar agreat în cadrul regimului de tranzit unional/comun. Iar începând cu data de 1 mai 2018 biroul vamal reevaluează autorizaţiile de expeditor agreat şi/sau destinatar agreat acordate până la data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice, emite decizii de revocare şi, dacă este cazul, acordă autorizaţii noi.