Constituirea Comisiei de evaluare pentru acordarea de finanţări nerambursabile pentru românii de pretutindeni!


Activitatea românilor de pretutindeni este sprijinită prin acordarea de finanţări nerambursabile şi alte mijloace de sprijin financiar, în limita bugetului alocat, asociaţiilor, fundaţiilor, organizaţiilor, instituţiilor şi altor persoane fizice şi juridice reprezentative aparţinând comunităţilor româneşti de pretutindeni din afara graniţelor

Actul normativ care reglementează acest sprijin este Legea nr. 321/2016 privind regimul acordării finanţărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acţiunile privind sprijinirea activităţii românilor de pretutindeni şi a organizaţiilor reprezentative ale acestora, precum şi a modului de repartizare şi de utilizare a sumei prevăzute în bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni pentru această activitate.

Cine poate beneficia de aceste finanţări?

Potrivit ştirilor juridice, pot fi beneficiare ale finanţărilor nerambursabile asociaţiile, fundaţiile, organizaţiile, instituţiile, persoanele fizice sau juridice româneşti din străinătate şi din România, legal constituite, în condiţiile în care dezvoltă programe, proiecte sau acţiuni în sprijinul românilor de pretutindeni.

Cine are atribuţii în evaluarea programelor?

Acordarea de finanţări nerambursabile se face pe baza evaluării programelor, proiectelor sau acţiunilor de către o comisie de evaluare din cadrul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni din Cancelaria Primului-Ministru.

Iar finanţările nerambursabile ale programelor, proiectelor sau acţiunilor selectate se aprobă pentru întreaga perioadă de derulare a acestora şi se asigură anual, potrivit contractului de finanţare.

Procedura de evaluare a proiectelor

O noutate legislativă în domeniul procedurii de evaluare a proiectelor îl reprezintă Ordinul nr. 12/2017 privind aprobarea Procedurii de evaluare a programelor, proiectelor sau acţiunilor pentru sprijinirea românilor de pretutindeni şi a organizaţiilor acestora, publicat în Monitorul Oficial nr. 174/2017.

1.Constituirea şi funcţionarea Comisiei de evaluare

Membrii Comisiei de evaluare sunt numiţi prin ordin al ministrului pentru românii de pretutindeni iar comisia de ecaluare este formată din 5 membri cu drept de vot şi 2 membri supleanţi.

La şedinţele Comisiei de evaluare vor participa, fără drept de vot, reprezentanţi ai compartimentelor juridic şi financiar, responsabilul de proiect şi un membru al Secretariatului tehnic. La lucrările Comisiei de evaluare pot participa în calitate de observatori, în vederea asigurării transparenţei decizionale, membri ai comisiilor de specialitate de la Senat sau Camera Deputaţilor.

Pe lângă Comisia de evaluare funcţionează Secretariatul tehnic, alcătuit din 3 persoane. Secretariatul tehnic gestionează activitatea comisiei între şedinţe. De asemenea, Secretariatul tehnic asigură informarea, la cererea beneficiarilor, cu privire la sesiunea de finanţare, procedura de depunere a cererilor, programele de finanţare.

2. Atribuţiile Comisiei de evaluare

Comisia de evaluare analizează fiecare proiect ţinând cont de criteriile generale stabilite de prevederile legale referitoare la regimul acordării finanţărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acţiunile privind sprijinirea activităţii românilor de pretutindeni şi a organizaţiilor reprezentative ale acestora, de modul de repartizare şi de utilizare a sumei prevăzute în bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni pentru această activitate, precum şi de prezentul regulament.

Evaluarea proiectelor de către Comisia de evaluare se va realiza în ordine cronologică şi, totodată, în ordinea perioadei de derulare a acţiunilor. Astfel, se va avea în vedere numărul de înregistrare pe care proiectul îl primeşte la momentul transmiterii/depunerii la registratura MpRP, cu excepţia celor ale căror activităţi au loc într-un termen scurt, care vor fi evaluate cu prioritate.

De menţionat că fiecare membru al Comisiei de evaluare va întocmi o fişă de punctaj care face parte integrantă din prezenta procedură. Fişa de punctaj cuprinde 29 de criterii. Primul criteriu este eliminator, iar următoarele 28 sunt punctate fiecare cu o valoare cumulată de 100 de puncte.

Iar proiectele care obţin un punctaj de minimum 50 de puncte sunt prezentate de Comisia de evaluare spre analiză şi aprobare ordonatorului principal de credite.

De reţinut!

Finanţările anuale nerambursabile se acordă în tranşe, conform contractelor încheiate. Se pot acorda avansuri de până la 30% din sumele ce urmează a fi alocate, fără solicitarea unei scrisori de garanţie bancară. Pentru avansul primit, beneficiarii vor prezenta documente justificative cu privire la utilizarea acestora, odată cu prezentarea decontului final sau a deconturilor parţiale, dar nu mai târziu de data de 10 decembrie a anului în care se acordă finanţarea.

Sumele atribuite sub forma finanţărilor nerambursabile vor fi folosite de către beneficiari numai pentru acoperirea cheltuielilor aferente desfăşurării programelor, proiectelor sau acţiunilor pentru care au fost acordate.