Cum se va organiza Institutul Naţional de Administraţie reînfiinţat în vara anului trecut?


instpDupă ce în vară Institutul Naţional de Administraţie a fost reînfiinţat acesta având atribuţii sporite în formarea funcţionarilor publici, a prefecţilor şi aleşilor locali, urmând să preia personalul şi patrimoniul deţinut de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.

Recent, în Monitorul Oficial nr. 20/2017 a fost publicată Hotărârea nr. 1005/2016 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Administraţie.

Astfel, Institutul Naţional de Administraţie se organizează ca instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale în subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.

Care sunt atribuţiile Institutului?

Institutul exercită atribuţii în următoarele domenii: formării profesionale a personalului din administraţia publică; perfecţionării profesionale a personalului din administraţia publică; cercetării-inovării în domeniul administraţiei publice; facilitării comunicării informaţiilor şi cunoştinţelor în domeniul administraţiei publice; asigurării calităţii în domeniul formării personalului din administraţia publică.

De asemenea acesta asigură formare pentru funcţionarii publici, personalul care îşi exercită activitatea în baza unui contract individual de muncă sau a unui contract de management, persoanele alese sau numite în funcţie de demnitate publică sau asimilate acestora, aleşii locali sau alte categorii de personal din administraţia publică, stabilite prin lege.

Potrivit ştirilor juridice, pentru îndeplinirea atribuţiilor care îi revin, Institutul poate să colaboreze cu instituţiile şi autorităţile publice, să colaboreze cu instituţii şi organisme similare din ţară şi din străinătate în domeniul său de activitate, să negocieze, în baza mandatului stabilit de ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, încheierea unor acorduri şi proiecte de colaborare internaţională în domeniile sale de activitate, pe care le prezintă acestuia în vederea aprobării sau însuşirii, urmată de transmiterea către Guvern spre aprobare sau să încheie parteneriate cu entităţi publice şi private, după caz.

De cine este condusă instituţia?

Preşedintele Institutului conduce aparatul propriu al Institutului, stabilit prin prezenta hotărâre, numeşte şi eliberează din funcţie personalul acestuia.

Acesta reprezintă Institutul în raporturile cu ministerele, cu celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale, cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte autorităţi şi instituţii publice centrale şi locale, cu persoane juridice şi fizice române sau străine, precum şi în justiţie.

De asemenea Institutul are un secretar general, care face parte din categoria înalţilor funcţionari publici şi este numit în condiţiile legii.

Trebuie să reţinem că numărul maxim de posturi din aparatul propriu al Institutului este de 100, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului preşedintelui Institutului.

Pe lângă Institut funcţionează un Consiliu de coordonare iar acesta îndeplineşte următoarele atribuţii: avizează anual grilele de programe de formare profesională organizate de Institut şi tematica specifică a acestora; avizează regulamentele de organizare şi desfăşurare a programelor de formare specializată derulate de Institut; avizează standardele de calitate pentru programele de formare profesională pe care le organizează Institutul, cu respectarea prevederilor legale în vigoare; avizează propunerile de standarde ocupaţionale elaborate de Institut; elaborează proiectul de regulament de organizare şi funcţionare a Consiliului de coordonare, care este înaintat spre aprobare ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice; avizează proiectul de buget al Institutului, precum şi execuţia bugetară a acestuia; avizează propunerile preşedintelui Institutului privind tarifele de participare la programele de formare profesională organizate de Institut, în condiţiile legii, anterior înaintării lor spre aprobare prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice; avizează acordurile de colaborare, de parteneriat sau asociere încheiate de Institut; avizează înfiinţarea centrelor teritoriale.

Reamintim că reînfiinţarea Institutului Naţional de Administraţie care va avea atribuţii sporite în formarea funcţionarilor publici, a prefecţilor şi aleşilor locali, a fost decisă vara trecută iar aceasta a preluat personalul şi patrimoniul deţinut de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.