Inspectorul social are statut special!


imagescdepDin activitatea de inspecţie a serviciilor sociale derulată până în prezent a rezultat faptul că sistemul de servicii sociale este slab dezvoltat ca acoperire, dar şi din punct de vedere calitativ există o serie de locaţii în care calitatea acordării serviciilor este precară, fapt semnalat inclusiv prin articole apărute în mass-media ce fac referire la nenumărate abuzuri asupra beneficiarilor, inclusiv la decesele suspecte survenite în unele instituţii care furnizează servicii sociale, atât publice, cât şi private, precum şi la suspiciunea de fraudă apărută în acordarea beneficiilor de asistenţă socială şi la încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau dependenţă, după caz, din acest motiv se impune acordarea unor prerogative inspectorilor sociali în vederea prevenirii şi eliminării cauzelor care au generat astfel de situaţii.

În acest context a fost adoptată O.U.G. nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcţiei publice specifice de inspector social şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial nr. 965/2016, prin care s-a instituit Statutul special al funcției publice specifice de inspector social.

Statutul special al funcției publice specifice de inspector social presupune introducerea unor prerogative în exercitarea atribuțiilor de serviciu care să-i confere acestuia autoritate de stat, pentru a îmbunătăţi în acest fel activitatea de control, evaluare, monitorizare şi investigare socială a Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială şi a structurilor sale teritoriale, având ca efect diminuarea prejudiciilor materiale și financiare aduse statului, precum și acordarea beneficiilor sociale persoanelor îndreptățite să le primească.

Actul normativ aprobat introduce și noi atribuții pentru inspecția socială, stabilește un set de sancțiuni referitoare la beneficiile de asistență socială și clarifică atribuțiile serviciilor publice de asistență socială în ceea ce privește acordarea și administrarea beneficiilor și a serviciilor.

Inspectorii sociali vor avea atribuţii specifice

Printre aceste atribuţii enumerăm:

  • controlează şi monitorizează modul de stabilire şi acordare a beneficiilor de asistenţă socială;
  • controlează şi monitorizează modul de acordare şi de furnizare a serviciilor sociale;
  • controlează modul de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad şi tip de handicap, în grad de invaliditate sau în grad de dependenţă, după caz;
  • controlează respectarea criteriilor de eligibilitate a beneficiarilor din sistemul de protecţie socială;
  • evaluează şi monitorizează modul de respectare a criteriilor şi standardelor minime care au stat la baza acreditării furnizorilor şi serviciilor sociale, precum şi a indicatorilor aferenţi nivelurilor de calitate; formulează recomandări de îmbunătăţire continuă a calităţii serviciului social evaluat, după caz;sesizează instituţiile abilitate, conform legislaţiei specifice, în cazul constatării faptelor săvârşite cu încălcarea unor prevederi legale, ce excedează atribuţiilor sale;
  • constată contravenţiile şi aplică sancţiunile prevăzute în domeniul său de activitate, conform legislaţiei în vigoare;
  • desfăşoară activităţi de evaluare în domeniul protecţiei sociale pe teritoriul altor state la solicitarea ministrului muncii.

Potrivit ştirilor juridice, inspectorul social beneficiază de toate drepturile prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici şi răspunde disciplinar, contravenţional, civil sau penal, în condiţiile legii, în funcţie de natura şi de gravitatea faptei săvârşite.

Inspectorul social nu va putea să dețină nicio funcție în cadrul entităților controlate

Funcţia publică specifică de inspector social va fi incompatibilă cu orice altă funcţie publică, cu excepţia celor prevăzute de Statutul funcţionarilor publici.

Inspectorului social i se interzice:

  •  să deţină funcţii şi să desfăşoare activităţi remunerate sau neremunerate în cadrul sau în interesul entităţilor supuse controlului;
  • să efectueze misiuni de inspecţie la entităţile la care el, soţul/soţia sau rudele de gradele I – IV au interese directe profesionale, economice sau de altă natură;
  • să efectueze misiuni de inspecţie la entităţile cu care au încheiate relaţiile de muncă sau de colaborare în decursul a 3 ani de la data încetării acestor relaţii.

În ceea ce priveşte numirea în funcția de inspector social se va realiza prin act administrativ al conducătorului instituţiei în care acesta urmează să îşi desfăşoare activitatea. De menționat, totodată, este că inspectorul social va beneficia de modalităţile de promovare în funcţia publică prevăzute de Statutul funcţionarilor publici.

Începând cu anul 2017, ziua de 20 februarie a fiecărui an se declară Ziua Inspecţiei Sociale.