Legea privind serviciile comunitare de utilităţi publice a fost modificată!


camera-deputatilor-300x211Serviciile comunitare de interes public au o reglementare specială. Serviciile de utilităţi publice sunt reprezentate de totalitatea activităţilor care asigură satisfacerea nevoilor esenţiale de utilitate şi interes public general cu caracter social ale colectivităţilor locale.

Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată în Monitorul Oficial nr. 121/2013, a suferit modificări recente aduse prin Legea nr. 225/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 942/2016.

Care sunt noutăţile legislative aduse de modificări?

Serviciile de utilităţi publice sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale sau, după caz, a asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice, conform mandatelor acordate acestora prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre. Serviciile de utilităţi publice se organizează şi se gestionează potrivit hotărârilor adoptate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în funcţie de gradul de urbanizare, de importanţa economico-socială a localităţilor, de mărimea şi de gradul de dezvoltare ale acestora şi în raport cu infrastructura tehnico-edilitară existentă.

În vederea identificării, înregistrării, descrierii şi reprezentării pe planuri topografice şi/sau cadastrale, precum şi pe planurile de urbanism şi amenajarea teritoriului, informaţiile privind utilităţile publice se va determina la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, în format digital raportat la sistemul de proiecţie stereografică 1970.

În ceea ce priveşte dreptul de trecere pentru utilităţile publice asupra terenurilor aparţinând proprietăţilor publice şi private afectate de lucrări de înfiinţare şi extindere, respectiv de lucrări de reabilitare, modernizare, înlocuire şi exploatare a sistemelor de utilităţi publice existente, se exercită pe toată durata existenţei acestor sisteme, indiferent de titularii dreptului de proprietate.

Dreptul de trecere poate fi:
a) cu titlu gratuit, în cazul terenurilor aparţinând proprietăţii publice sau private a statului ori a unităţilor administrativ – teritoriale, inclusiv asupra terenurilor care fac parte din fondul forestier naţional, prin derogare de la prevederile art. 39 alin. (1) din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, afectate de lucrările de înfiinţare şi extindere şi de lucrările de reabilitare, modernizare, înlocuire, întreţinere şi exploatare a sistemelor de utilităţi publice existente;
b) cu justă despăgubire, în cazul terenurilor aparţinând unor persoane fizice sau juridice de drept privat afectate de lucrările de modernizare, înlocuire, reabilitare, înfiinţare şi extindere a sistemelor de utilităţi publice existente.

Potrivit ştirilor juridice, în cazul în care în timpul lucrărilor de intervenţie se produc pagube, operatorii au obligaţia să plătească aceste despăgubiri. Cuantumul despăgubirilor se stabileşte prin acordul părţilor sau, în cazul în care părţile nu ajung la un acord, prin hotărâre judecătorească.

Se prevede că autorităţile administraţiei publice locale sunt libere să hotărască asupra modalităţii de gestiune a serviciilor de utilităţi publice aflate sub responsabilitatea lor. Autorităţile administraţiei publice au posibilitatea de a gestiona în mod direct serviciile de utilităţi publice în baza unei hotărâri de dare în administrare sau de a încredinţa gestiunea acestora, respectiv toate ori numai o parte din competenţele şi responsabilităţile proprii privind furnizarea unui serviciu de utilităţi publice ori a uneia sau mai multor activităţi din sfera respectivului serviciu de utilităţi publice, în baza unui contract de delegare a gestiunii.

Se prevede că va constitui infracţiune în domeniul serviciilor de utilităţi publice şi se pedepseşte potrivit prevederilor Legii nr. 286/2009 privind Codul penal dacă sunt săvârşite cu intenţie, şi anume furtul de apă din sistemul public de alimentare cu apă şi furtul de agent termic din sistemul de alimentare cu energie termică.

Se va sancţiona  cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei, constituind contravenţie nerespectarea de către autorităţile administraţiei publice locale a obligaţiilor privind dreptul de trecere.

Atentie!!! Facturile emise constituie titluri executorii, asta inseamna ca veti putea fi executat silit daca nu va achitati facturile mult mai usor.

Aceste modificări fac obiectul unei măsuri impuse de Comisia Europeană prin care se doreşte transpunerea legislaţiei europene în cea românească, România fiind atenţionată în nenumărate rânduri că va suferi o procedură de infringement în caz de nerespectare.