Şcolarizarea la domiciliu şi înfiinţarea claselor în spitale au o nouă reglementare!


descarcarescInteresul pentru educaţie a fost dintotdeauna o preocupare majoră a societăţilor şi a elitelor lor. În perioada modernă, când accesul la şcoală s-a generalizat, învăţământul a devenit o prioritate pentru toate clasele sociale, fie şi doar din speranţa, justificată, că individul să se poate ridica deasupra condiţiei date de familia, locul şi circumstanţele în care s-a născut.

Se vorbeşte despre centrarea educaţiei pe elev. Această nu este o vorba goală sau un doar sindrom al relativismului post-modern. Dimpotrivă, punerea elevului în centru este în perfectă concordanţă cu ceea ce ce elitele societăţii româneşti, eminenţi pedagogi democraţi şi progresişti au avut în prim plan în ultimii 150 de ani.

Dreptul la educaţie nu poate fi îngrădit sub nicio circumstanţă iar pentru a întări acest drept a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 933/2016, Ordinul nr. 5086/2016 pentru aprobarea Metodologiei – cadru privind şcolarizarea la domiciliu, respectiv înfiinţarea de grupe/clase în spitale.

Care este obiectivul acestui Ordin?

Obiectul prezentei metodologii îl constituie organizarea şcolarizării la domiciliu, respectiv înfiinţarea de grupe sau clase în spitale, ca forme de educaţie adaptate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Cine sunt beneficiarii şcolarizării la domiciliu şi care este procedura de urmat?

Beneficiază de şcolarizare la domiciliu, pe o perioadă determinată, copiii/elevii/tinerii nedeplasabili, cu boli cronice, cu sau fără alte deficienţe asociate, şi elevii aflaţi în stare de convalescenţă de lungă durată, după afecţiuni sau traumatisme care au necesitat sau nu intervenţii chirurgicale, tratamente spitaliceşti.

În ceea ce priveşte evaluarea dosarului care conţine documentele referitoare la starea de sănătate a copiilor în vederea şcolarizării la domiciliu se realizează la cererea părinţilor sau tutorelui legal instituit, de către Serviciul de evaluare şi orientare şcolară şi profesională, din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională. Dosarul trebuie să conţină mai multe documente printre care amintim dosarul medical, fişa de evaluare psihologică, raportul de anchetă socială, dosarul educaţional.

Acest dosar va fi evaluat iar pe baza lui se eliberează certificatul de orientare şcolară şi profesională, în care se va specifica tipul unităţii de învăţământ care va organiza şcolarizarea la domiciliu. Înscrierea e face în urma unei solicitări scrise din partea părintelui sau tutorelui legal instituit, de regulă la unitatea de învăţământ aflată în proximitatea domiciliului, în limita planului de şcolarizare aprobat.

Cum se realizeză procesul educaţional?

Elevii şcolarizaţi la domiciliu studiază toate disciplinele din planurile – cadru corespunzătoare nivelului lor de studii. Durata orei de curs pentru învăţământul primar este de 45 de minute, iar pentru învăţământul gimnazial şi liceal este de 50 de minute. Iar în ceea ce priveşte numărul maxim de ore pe săptămână este de 4 ore pentru învăţământul primar, 6 ore pentru învăţământul gimnazial şi de 8 ore pentru învăţământul liceal.

Fiecare elev şcolarizat la domiciliu va fi cuprins în catalogul clasei corespunzătoare nivelului său de studii, făcându-se specificarea la menţiuni: “Şcolarizat la domiciliu”.

Se înfiinţează clase în spitale!

Elevii cu boli cronice, tulburări neurologice sau cu boli care necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni beneficiază de înfiinţare de grupe sau clase în cadrul unităţii sanitare în care sunt internaţi. Pe timpul şcolarizării în clasele din unităţile spitaliceşti, elevii au acces la toate resursele de recuperare psihointelectuală, medicală şi socială, la alte servicii de intervenţie necesare şi disponibile în comunitate sau în unităţi specializate.

Potrivit ştirilor juridice, evaluarea stării de sănătate a elevilor în vederea înfiinţării de clase în spitale se face prin diagnosticul medicului curant, pe baza foii de observaţie, cu recomandarea de înscriere în clasele înfiinţate în unităţi spitaliceşti. Elevilor cu deficienţe de învăţare, adaptare, integrare, tulburări de limbaj, înscrişi în clase organizate în unităţi spitaliceşti, au dreptul să li se asigure servicii educaţionale de sprijin şi asistenţă psihopedagogică suplimentare, organizate, de asemenea, în spital.

Înscrierea elevilor în clasele din spitale se realizează la cererea scrisă a părinţilor sau tutorelui legal instituit, în baza unui dosar care trebuie să conţină aceleaşi documente prezentate mai sus.

În ceea ce priveşte evaluarea competenţelor elevilor aceasta se face potrivit normelor în vigoare valabile pentru învăţământul de masă, respectiv pentru învăţământul special şi special integrat, prin probe,teste scrise sau orale.

Nicolae Slavici spunea că: “Menirea firească a şcolii nu e să dea învăţătură, ci să deştepte cultivând destoinicirile intelectuale în inima copilului, trebuinţa de a învăţa toată viaţă”.

Pentru ca şcoala să cultive “destoinicirile intelectuale”, ea ar trebui să ştie atât cum să o facă prin curriculum, pedagogie, resurse şi politici înţelepte dar şi care sunt “destoinicirile” fiecărui copil care îi intră pe poartă. Şcoala, universitatea, părinţii, organizaţiile non uvernamentale şi partidele trebuie să se pună de acord asupra direcţiei spre care să se îndrepte societatea românească, să creeze cadrul necesar astfel încât copiii de astăzi să simtă “trebuinţa de a învăţa toată viaţă” pentru propria desăvârşire şi a României devenire şi participare la progresul şi prosperitatea umanităţii.