Beneficiile laptelui matern sunt binecunoscute iar copii care se bucură de laptele matern sunt mai sănătoşi şi se dezvoltă mult mai repede conform studiile efectuate. Însă ce ne facem atunci când mama nu îşi poate alăpta copilul? În cazul acesta mamele sunt nevoite să apeleze la înlocuitoriii laptelui matern. Dat fiind importanţa acestui subiect este normal ca marketingul înlocuitorilor laptelui matern să aibă o reglementare specială.
O noutate legislativă în domeniu o reprezintă Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, publicată în Monitorul Oficial nr. 910/2016.
Scopul legii este acela de a creea cadrul juridic necesar asigurării unei nutriţii adecvate şi sănătoase pentru sugari şi copii de vârstă până la 2 ani, prin protecţia şi promovarea alăptării, în vederea menţinerii sau îmbunătăţirii stării de sănătate a acestora, prin asigurarea utilizării corecte a înlocuitorilor laptelui matern, atunci când aceştia sunt necesari, prin reglementarea marketingului lor şi prin furnizarea de informaţii consistente, obiective şi accesibile, într-o formă adecvată publicului.
Legea reprezintă o nouă victorie a societății civile în fața marilor companii de producție și distribuție a substituenților de lapte matern, care practică o promovare agresivă a produselor sale, oferind adesea stimulente financiare medicilor și asistenteleor pentru a promova formule de lapte praf.
Care sunt produsele care intră în vizorul legii?
Legea se aplică următoarelor produse: înlocuitorii laptelui matern, destinaţi alimentaţiei sugarilor şi copiilor de vârstă până la 2 ani; orice aliment lichid, semisolid sau solid destinat administrării sugarilor în primele 6 luni de viaţă sau fortifianţi ai laptelui matern; biberoane, tetine, suzete, căni speciale pentru sugari; orice alte produse similare.
Care sunt noutăţile legislative aduse de lege?
S-au modificat definiţiile marketingului şi personalului de marketing, pentru clarificarea textului fiind preluate definiţiile din Codul Internaţional de Marketing al Substituenţilor de Lapte Matern, elaborat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii.
Legea prevede unele interdicţii precum interzicerea plasării, reclama şi orice altă formă de promovare a produselor vizate către publicul larg. De asemenea este interzis producătorilor sau distribuitorilor să realizeze activităţi de reclamă sau de plasare a produselor vizate la punctele de vânzare, precum şi orice acţiuni de promovare a produselor vizate la nivelul comerţului cu amănuntul sau alte activităţi cu privire la oferte speciale, cupoane de reducere, loterii publicitare, vânzări speciale, vânzări legate, premii, cadouri, pachete promoţionale, etalări speciale la vânzare, distribuire de mostre sau orice alte practici asemănătoare.
Încă o interdicţie vizează că vânzările cu preţ redus nu pot fi precedate sau însoţite de publicitate. Reducerile de preţ, precum şi orice alte politici ori practici comerciale sau de stabilire a preţurilor nu pot fi folosite de producători sau distribuitori ca mecanism de reclamă sau de promovare a produselor vizate.
Mai mult, este interzisă oferirea, distribuirea sau furnizarea de mostre de produse vizate ori de cadouri prin care să se promoveze produsele vizate sau să se facă reclamă la acestea, de către producători ori distribuitori, direct sau indirect, publicului larg, gravidelor, mamelor de sugari sau de copii de vârstă până la 2 ani sau membrilor familiilor acestora ori personalului din sistemul de sănătate. Către unităţile sanitare pot fi furnizate mostre de produse numai la cererea acestora, folosite doar pentru studii, cercetări sau evaluări profesionale la nivel instituţional.
Este interesant că li se interzice personalului de marketing să contacteze, direct sau indirect, gravidele, mamele de sugari ori de copii de vârstă până la 2 ani sau membrii ai familiilor acestora ori personalul din sistemul de sănătate.
Vânzările cu preţ redus, donaţiile, sponsorizările, precum şi orice transmiteri cu titlu oneros ori cu titlu gratuit de produse vizate, din partea producătorilor ori a distribuitorilor, către componentele sistemului de sănătate sau către instituţiile sociale de protecţie a copilului, direct sau indirect, se fac numai în limita necesarului pentru copiii care nu pot beneficia de lapte matern, aflaţi în evidenţa acestora.
Interdicţiile îi vizează şi pe personalul din sistemul de sănătate. Acestora le este interzis să primească donaţii, mostre de produse ori cadouri care să promoveze produsele vizate sau să facă reclamă la acestea, către gravide, mame de sugari sau de copii de vârstă până la 2 ani, membrii familiilor acestora ori populaţiei. Fiindu-le interzis şi divulgarea către persoane neautorizate a datelor cu caracter personal ale gravidelor, mamelor de sugari sau de copii de vârstă până la 2 ani ori ale familiilor acestora, sau alte date care pot conduce la identificarea acestora.
Atenţie!!! Cei care încalcă aceste prevederi pot fi sancţionaţi, dacă fapta lor nu constituie infracţiune, cu amenzi începând de la 500 lei la 1.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoane fizice sau de la 5.000 lei la 100.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoane juridice.