Va fi înfiinţată Direcţia Generală de Protecţie Internă. Cum va fi organizată, cine poate activa în cadrul acesteia?


imagesGuvernul a decis desfiinţarea Departamentului de Informaţii şi Protecţie Internă (DIPI) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi înfiinţarea Direcţiei Generale de Protecţie Internă (DGPI), noua structură urmând să fie pusă sub control parlamentar.

O noutate legislativă în ceea ce priveşte noua structură constă în faptul că există o normă primară la nivel de lege pentru funcţionarea structurii de protecţie internă a ministerului, ceea ce până acum nu exista. DIPI era reglementată doar prin câteva prevederi în legea funcţionării MAI. Deci pentru prima oară se creează un cadru juridic clar pentru funcţionarea acestei structuri.

În acest sens a fost emisă O.U.G. nr. 76/2016, publicată în Monitorul Oficial nr. 891/2016, privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Direcţiei Generale de Protecţie Internă a Ministerului Afacerilor Interne.

 Care este scopul şi activitatea Direcţiei Generale de Protecţie Internă?

Aceasta este o structură specializată cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale, în subordinea Ministerului Afacerilor Interne, cu personalitate juridică, care desfăşoară activităţi de identificare, contracarare şi înlăturare a ameninţărilor, vulnerabilităţilor şi factorilor de risc la adresa informaţiilor, patrimoniului, personalului, misiunilor, procesului decizional şi capacităţii operaţionale ale structurilor Ministerului Afacerilor Interne, precum şi a celor care pot duce la tulburarea gravă a ordinii publice.

Cum se va organiza Direcţia?

Direcţia Generală de Protecţie Internă are în componenţă direcţii, servicii, birouri şi alte structuri funcţionale, iar la nivel teritorial servicii, birouri şi alte structuri funcţionale. Reamintim că aceasta are competenţă teritorială generală. Aceasta este reprezentată de un Director General, cadru militar în activitate, numit în funcţie prin decizie a prim-ministrului.

Ce atribuţii va avea Direcţia?

Aceasta desfăşoară activităţi de informaţii, contrainformaţii şi de protecţie în scopul identificării, prevenirii şi contracarării ameninţărilor, vulnerabilităţilor şi factorilor de risc care pot conduce la tulburarea gravă a ordinii publice sau care vizează informaţiile, patrimoniul, personalul, misiunile, procesul decizional şi capacitatea operaţională ale structurilor Ministerului Afacerilor Interne. De asemenea asigură coordonarea şi controlul activităţilor pentru protecţia informaţiilor clasificate naţionale, ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord şi ale Uniunii Europene, precum şi pentru securitatea cibernetică, la nivelul structurilor Ministerului Afacerilor Interne.

Este important să menţionăm faptul că personalul Direcţiei Generale de Protecţie Internă nu poate efectua acte de cercetare penală şi nu poate lua sau duce la îndeplinire măsura reţinerii ori alte măsuri preventive privative sau restrictive de libertate.

Facem o comparaţie cu vechea reglementare şi spre deosebire de DIPI, DGPI nu va mai avea competenţe în a derula activităţi de culegere de informaţii în scopul prevenirii şi combaterii criminalităţii, circumscrise domeniului crimei organizate, fraudei şi spălării banilor, traficului si consumului ilicit de droguri, traficului de persoane, la nivelul MAI aceste activităţi vor fi desfăşurate de către Poliţia Română.

Cine poate activa în cadrul Direcţiei?

Potrivit ştirilor juridice, personalul Direcţiei Generale de Protecţie Internă se compune din cadre militare şi personal contractual. Cadrele militare se supun dispoziţiilor privind statutul cadrelor militare iar personalului contractual li se aplică prevederile Codului Muncii. Personalul contractual depune la încadrare următorul jurământ: “Jur să respect Constituţia şi legile României, să păstrez secretul profesional şi să îmi îndeplinesc cu bună – credinţă sarcinile încredinţate. Aşa să îmi ajute Dumnezeu!”. Referirea la divinitate din formula jurământului se schimbă potrivit credinţei religioase a fiecăruia sau se elimină în cazul celor fără confesiune.

Cadrele militare au obligaţia de a susţine evaluarea psihologică, care se efectuează periodic, la reluarea activităţii, la solicitarea comisiilor de expertiză/evaluare a capacităţii de muncă sau când este dispusă ca urmare a constatării motivate a existenţei unor indicii comportamentale temeinice care ar putea reclama necesitatea examinării psihologice. Însă trebuie să susţină şi evaluarea comportamentului simulat, în situaţia în care a fost dispusă ca urmare a constatării existenţei unor suspiciuni cu privire la integritatea profesională a acestora, în urma unor verificări de specialitate.

Această Ordonanţă a intrat în vigoare la data de 8 noiembrie 2016 însă autorităţile mai au un răgaz de 45 de zile de la data intrării în vigoare, să stabilească, prin hotărâre a Guvernului, sigla Direcţiei Generale de Protecţie Internă, ca semn de armă pentru individualizare şi recunoaştere, uniforma cadrelor militare ale Direcţiei Generale de Protecţie Internă, precum şi forma şi conţinutul insignei şi ale documentelor de legitimare a acestora. Iar în termen de 15 zile trebuie să se aprobe regulamentul de organizare şi funcţionare al Direcţiei Generale de Protecţie Internă, care se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor interne.