Noutăți cu privire la organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență


insolventa
Din păcate, în ultimii ani multe dintre afacerile românilor au ajuns pe butuci și au intrat în faliment neputând supraviețui valului crizei și al datoriilor acumulate. Cei vizați au constatat că „ falimentul e o procedură legală prin intermediul căreia îți pui banii în buzunarele de la pantaloni și dai paltonul creditorilor.” (Joey Adams)

Astfel au apărut practicienii în insolvență care s-au organizat în formele prevăzute de lege și îndeplinesc calitatea de administrator judiciar (exercită atribuțiile din cadrul procedurii insolvenței, pe perioada de observație și în cadrul reorganizării), lichidator (conduce activitatea debitorului în cadrul procedurii de faliment), conciliator (exercită atribuțiile legale sau stabilite de instanță în cadrul procedurii de concordat preventiv).

Prin Hotărârea UNPIR nr. 2/2016 pentru modificarea şi completarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă, aprobat prin Hotărârea Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România nr. 3/2007 privind aprobarea Statutului privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă şi a Codului de etică profesională şi disciplină ale Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România se precizează modificările și completările aduse acestei profesii. Hotărârea a fost publicată în Monitorul Oficial 824 din 19 octombrie 2016 și se aplică de la publicare.

Noutăți legislative privind drepturile și obligațiile practicienilor în insolvență

 Știrile juridice prevăd că obiectul de activitate al formelor de organizare este exercitarea profesiei de practician în insolvență, inclusiv acordarea de consultanță privind aplicarea procedurilor de prevenire a insolvenței și de insolvență.

Practicienii incompatibili nu pot să aleagă și să fie aleși într-o funcție de conducere centrală sau locală și în alte funcții și în alte comisii lucrative (de exemplu instanțele de disciplină și comisiile de cenzori), dacă nu se găsesc în situații de incompatibilitate. Atunci când apare starea de incompatibilitate, membrii Uniunii își pierd funcția deținută în cadrul organismelor interne ale profesiei.

Regula este că durata suspendării este de cel puțin un an de la data aprobării cererii. Persoanele suspendate la cerere au aceleași drepturi și obligații ca cei înscriși în secțiunea membrilor incompatibili. Excepția apare în cazurile temeinic motivate în care durata suspendării poate fi mai scurtă de 1 an, iar practicianul în insolvență poate solicita reactivarea, la cerere, dacă face dovada că motivele suspendării au încetat.

În cazul constatării stării de nedemnitate, odată cu pierderea calității de practician în insolvență, cel în cauză pierde și funcția în care a fost ales la nivel central sau local.

Noutățile legislative prevăd că asociatul unic din întreprinderea profesională unipersonală cu răspundere limitată și asociatul coordonator al societății profesionale cu răspundere limitată pot fi angajați în societățile pe care le coordonează. Până acum acest lucru era interzis. S-a stabilit că asociatul coordonator al societății profesionale cu răspundere limitată nu poate deține simultan calitatea de asociat în societatea pe care o coordonează, precum și calitatea de angajat sau colaborator în filialele societății-mamă.

Registrul formelor de organizare

Regula este că în Registrul formelor de organizare sunt înregistrate societățile civile profesionale cu personalitate juridică, filialele acestora și cabinetele individuale de insolvență.

Știrile juridice prevăd că în vederea înregistrării unor modificări ale contractelor de societate sau deciziilor de înființare ale cabinetelor individuale, se depun în acest registru, spre menționare: cererea de înregistrare, hotărârile fiecărei forme de organizare, semnate de asociații/titularii de cabinete, actul adițional la contractul de societate sau la decizia de înființare, contractul formei de organizare/decizia de înființare actualizate și dovada achitării taxelor aferente.

S-a stabilit că este interzisă înscrierea în acest registru a unei societăți cu denumire identică sau asemănătoare cu cea a uneia deja înregistrate ( de exemplu atât denumirea întreagă, cât și cuvintele ce o compun, prescurtările sau inițialele, cu excepția sintagmelor insolvență, insolvent, judiciar, expert). Noutățile legislative prevăd că este interzisă acordarea unei denumiri identice sau asemănătoare a unei noi societăți cu a uneia care a fost radiată din acest registru, înainte de a trece 5 ani de la data când denumirea societății radiate a fost scoasă din registru.

Fondul de lichidare

În lipsa disponibilităților în contul debitorului se va utiliza fondul de lichidare. Cheltuielile de procedură admise la plata din fondul de lichidare sunt constituite din cheltuielile necesare pentru taxe, notificări, convocări și comunicări ale actelor de procedură și din costurile legate de traducerea actelor debitoarei necesare unor operațiuni din cadrul procedurii.

Noutățile legislative prevăd că și cheltuielile de transport se justifică pe baza decontului de deplasare la care sunt atașate tichetele de transport sau bonul fiscal în limita unui consum de combustibil de  10 l/100km. În reglementarea anterioară era de 7,5 l/100 km.

Sunt cheltuieli ce pot fi avansate din fondul de lichidare și cele pentru asigurarea de către practician a inventarierii bunurilor, a ținerii contabilității debitorului, a asigurării administrării societății debitoare în cazul în care administratorului special i-a fost ridicat parțial sau total dreptul de administrare, a reprezentării debitorului în relația cu partenerii comerciali.

Dacă se optează pentru transportul cu avionul se va deconta un tarif echivalent cu cel al călătoriilor la clasa economică. Costurile de cazare se vor limita la condiții hoteliere de maximum 4 stele și se vor justifica pe baza facturii și bonurilor fiscale. La acestea se poate adăuga și diurna legală. Aceste costuri vor putea fi avansate din fondul de lichidare doar dacă sunt prezentate în rapoartele lunare și aprobate de către judecătorul sindic prin sentință/încheiere în care se va preciza suma care va fi returnată.