Care este opinia României cu privire la Strategia europeană pentru emisii scăzute de dioxid de carbon?


descarcareco2Comisia Europeană a propus măsuri menite să accelereze tranziția către emisii scăzute de carbon în toate sectoarele economiei europene. Propunerile includ obiective anuale obligatorii privind emisiile de gaze cu efect de seră pentru perioada 2021-2030, pentru toate statele membre, precum și o strategie de mobilitate cu emisii scăzute.

O noutate legislativă în acest domeniu o reprezintă Hotărârea nr. 107/2016 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor – O strategie europeană pentru o mobilitate cu emisii scăzute de dioxid de carbon COM (2016)501, publicată în Monitorul Oficial nr. 835/2016.

Care este opinia României?

România sprijină obiectivul declarat de Comisia Europeană de a reduce obstacolele în calea producţiei proprii, a stocării şi a consumului de energie electrică din surse regenerabile, în special rezultatul aşteptat de a da posibilitatea consumatorilor să utilizeze energia electrică produsă de panourile solare proprii pentru încărcarea vehiculelor.

Recomandă ca măsurile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră din transportul urban să fie însoţite de măsuri privind menţinerea şi extinderea spaţiului verde urban, inclusiv a celui fragmentat, aflat pe suprafeţe reduse. şi consideră că etichetarea autovehiculelor în ceea ce priveşte eficienţa utilizării carburanţilor şi emisiile de CO2 ar trebui însoţită de măsuri care să asigure că informaţiile prezentate în acest sens sunt inteligibile pentru publicul larg.

Potrivit ştirilor juridice, se atrage atenţia că obiectivele privind cercetarea ştiinţifică şi inovarea pot fi mai uşor atinse dacă formarea unei atitudini pozitive şi deprinderea unor îndemânări specifice încep de la cele mai fragede vârste şi îndeamnă Comisia Europeană să utilizeze experienţa câştigată în armonizarea acţiunii statelor membre atunci când se confruntă cu provocări comune pentru a promova alături de deprinderile digitale şi pe cele referitoare la tehnică şi inginerie. Se atrage atenţia şi asupra necesităţii de a formula măsuri adecvate de reducere a riscurilor de accidente specifice, ridicate de autovehiculele electrice, precum şi de pregătire socială necesară pentru un stil de viaţă nou, având în vedere că autovehiculele electrice vor câştiga o proporţie semnificativă de piaţă în acelaşi timp cu aducerea în planul vieţii de zi cu zi a altor rezultate ale avansului tehnologic, precum ar fi internetul lucrurilor, economia digitală şi altele asemenea.

Mai mult sunt necesare mai multe eforturi la nivelul Uniunii pentru a avansa în domeniul metodelor alternative de transport aviatic, precum ar fi cele bazate pe propulsia electrică distribuită sau altele, aflate în acest moment la fază avansată în lume, şi recomandă Comisiei Europene să includă în Agenda privind cercetarea ştiinţifică şi inovarea în domeniul transportului obiective legate de stimularea spiritului creativ, de la cea mai fragedă vârstă, şi obiective mai ambiţioase privind tehnologiile aflate în fază de laborator.

În intervalul prevăzut, România trebuie să își reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu doar 2%. Ea beneficiază și de o marjă de flexibilitate de 1,7% în ce privește îndeplinirea prevederilor regulamentului de partajare a eforturilor, aplicabilă în sectorul exploatării terenurilor.