Întreprinderile sociale de inserţie se diferenţiază de celelalte întreprinderi, iar o noutate legislativă în domeniu o reprezintă Ordinul nr. 1986/2016 privind aprobarea elementului specific de identitate vizuală al întreprinderii sociale de inserţie, precum şi a regulilor specifice de utilizare a acestuia, publicat în Monitorul Oficial nr. 816/2016.
Ce este o întreprindere socială de inserţie?
Întreprinderea socială de inserţie este întreprinderea socială care are, permanent, cel puţin 30% din personalul angajat, persoane aparţinând grupului vulnerabil, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajaţi să reprezinte cel puţin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor. Aceasta are ca scop lupta împotriva excluziunii, discriminărilor şi şomajului prin inserţia socioprofesională a persoanelor defavorizate.
Întreprinderile sociale de inserţie au obligaţia de a asigura, pentru persoanele angajate, care fac parte din grupul vulnerabil, măsuri de acompaniament care să asigure inserţia profesională şi socială. Măsurile de acompaniament pot fi: informarea, consilierea, accesul la formele de pregătire profesională, adaptarea locului de muncă la capacitatea persoanei, accesibilizarea locului de muncă în funcţie de nevoile persoanelor, precum şi alte măsuri care au ca scop sprijinirea inserţiei profesionale şi sociale. În vederea asigurării măsurilor de acompaniament, întreprinderile sociale de inserţie colaborează cu serviciile publice de asistenţă socială de la nivel judeţean şi local, agenţiile de ocupare, centrele de furnizare de servicii integrate de asistenţă medicală, psihologică şi socială pentru consumatorii şi consumatorii de droguri dependenţi, cu specialişti în domenii precum psihologie, asistenţă socială, adicţii, pedagogie, formare profesională, ocupare, medicină, medicina muncii, economie socială.
Cum se stabileşte elementul specific de identificare vizuală?
Pentru a-şi atinge scopul de a promova imaginea economiei sociale, precum şi pentru a diferenţia produsele/serviciile/lucrările realizate de o întreprindere socială de inserţie faţă de cele furnizate de alte entităţi economice prezente pe piaţă, elementul specific de identitate vizuală trebuie să poată fi rapid identificat, evidenţiat şi uşor de memorat, respectându-se prevederile legislative.
Activităţile şi serviciile prestate de întreprinderile sociale de inserţie trebuie să fie evidenţiate în mod distinct prin aplicarea elementului specific de identitate vizuală.
Un concept de identitate vizuală unitar susţinut de valoarea simbolică a logotipului şi de alte elemente grafice întăreşte, în percepţia publicului, imaginea economiei sociale şi a întreprinderilor sociale de inserţie şi promovează activităţile acestor entităţi juridice.
Care sunt regulile generale?
Elementul specific de identitate vizuală (sigla) cuprinde elementul grafic prevăzut în Ordinul menţionat mai sus şi textul “ÎNTREPRINDERE SOCIALĂ DE INSERŢIE” scris cu majuscule, care se va poziţiona în partea de jos a elementului grafic.
Potrivit ştirilor juridice, elementul grafic este cel care produce în mintea publicului asocierea dintre produsele realizate, serviciile prestate, materialele de comunicare ale unei întreprinderi sociale de inserţie şi activitatea de economie socială propriu – zisă. De aceea este extrem de important ca elementul grafic să fie folosit corect şi unitar de către toate întreprinderile sociale de inserţie.
Dimensiunea minimă admisă pentru elementul specific de identitate vizuală este de minimum 5% din suprafaţa pe care se aplică, cu obligativitatea ca acesta să fie lizibil.
Textul “ÎNTREPRINDERE SOCIALĂ DE INSERŢIE” este poziţionat în partea de jos a elementului grafic, scris pe două rânduri, cu majuscule, care trebuie să reprezinte 27% din înălţimea elementului grafic.
Distanţa ce separă elementul grafic de text reprezintă întotdeauna 19% din înălţimea logo-ului, indiferent de mărimea fizică la care se foloseşte acesta. Se recomandă plasarea elementului specific de identitate vizuală pe un fundal alb. Pentru reproducerea pe fundal colorat, în cazul în care nu există posibilitatea evidenţierii acestuia, elementul se încadrează într-un dreptunghi alb cu dimensiunea de minimum 5% din suprafaţa pe care este aplicat, cu obligativitatea ca acesta să fie lizibil.
Exemple de reproducere incorectă
Elementul specific de identitate vizuală nu trebuie modificat prin schimbarea nuanţei culorilor, inversarea ordinii culorilor, a înclinaţiei acestora, a poziţiei textului, a fontului textului, a scrierii textului cu litere mici în nicio circumstanţă.
În utilizarea elementului de identitate vizuală, toate părţile implicate acţionează în spiritul parteneriatului şi al ajutorului reciproc. Alături de elementul specific de identitate vizuală a mărcii sociale pot fi utilizate şi logo-urile, siglele proprii şi/sau ale partenerilor, finanţatorilor sau sponsorilor, condiţionat de păstrarea vizibilităţii şi lizibilităţii acestuia.
În concluzie, statutul de întreprindere socială de inserţie se certifică prin acordarea mărcii sociale. Marca socială cuprinde certificatul care atestă statutul de întreprindere socială de inserţie, cu o valabilitate de 3 ani de la data emiterii, precum şi un element specific de identitate vizuală, care se aplică în mod obligatoriu asupra produselor realizate sau a lucrărilor executate ori a documentelor care demonstrează prestarea unui serviciu.