“Şcoala altfel” 2016-2017: durată, planificare activităţi, atribuţiile echipei de coordonare


descarcare-81Lumea în care se nasc copiii de astăzi este una complexă, într-o permanentă schimbare, iar aceştia trebuie pregătiţi să înţeleagă şi să accepte provocările, să devină ei înşişi factori ai schimbărilor viitoare, acest lucru se realizează în cadrul activităţilor/ orelor din grădinţă/ şcoli, iar programul „şcoala altfel” propune un alt mod de a pregăti copiii pentru această lume, într-un mod practic, creativ, inovator, care să-i implice pe copii în activităţi deosebite şi interesante pentru ei.

Scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preșcolari/elevilor și a cadrelor didactice în activități care să răspundă intereselor și preocupărilor diverse ale copiilor preșcolari/elevilor, să pună în valoare talentele și capacitățile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul național și să stimuleze participarea lor la acțiuni variate, în contexte nonformale.

O noutate legislativă în domeniu o reprezintă Ordinul nr. 5034/2016 publicat în Monitorul Oficial nr. 771/2016 pentru aprobarea Metodologiei de organizare a Programului naţional “Şcoala altfel”.

Care este durata programului?

Programul naţional “Şcoala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat pe baza unei planificări ce rămâne la decizia fiecărei unităţi de învăţământ, conform ordinului ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice privind structura anului şcolar, valabil în anul şcolar respectiv.

În implementarea programului este esenţială creşterea gradului de implicare a elevilor în proiectarea, derularea şi evaluarea activităţilor de învăţare. Acest program este benefic pentru dezvoltarea în rândul acestora a competenţei de învăţare şi a abilităţilor socioemoţionale (recunoaşterea şi gestionarea emoţiilor, preocuparea manifestată faţă de alte persoane, stabilirea unor relaţii pozitive, luarea unor decizii responsabile şi gestionarea situaţiilor provocatoare în mod constructiv). Iar participarea este obligatorie atât pentru copiii preşcolari/elevi, cât şi pentru toate cadrele didactice din unitatea de învăţământ.

Până când trebuie planificate activităţile din cadrul Programului naţional “Şcoala altfel”?

În vederea planificării activităţilor din cadrul Programului naţional “Şcoala altfel”, până la data de 10 octombrie, se vor stabili:

a) echipa de coordonare a programului, alcătuită din director/director adjunct, membri ai consiliului profesoral (cel puţin 1 membru din comisia pentru întocmirea orarului), reprezentanţi ai consiliului elevilor, reprezentanţi ai comitetului de părinţi, consilierul educativ şi/sau coordonatorul de proiecte, consilierul şcolar/mediatorul şcolar;
b) calendarul de derulare a programului, care va cuprinde: perioada de investigare a intereselor copiilor preşcolari/elevilor, perioada de alcătuire a ofertei “Şcoala altfel”, perioada de desfăşurare a programului şi perioada de reflecţie/analiză a rezultatelor.

Componenţa echipei de coordonare şi calendarul Programului naţional “Şcoala altfel” vor fi analizate în cadrul consiliului profesoral şi aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ. La şedinţa consiliului profesoral vor fi invitaţi reprezentanţi ai consiliului elevilor şi reprezentanţi ai comitetului de părinţi.

Care sunt atribuţiile echipei de coordonare?

Printre atribuţiile echipei de coordonare a Programului naţional “Şcoala altfel” se regăseşte investigarea preocupărilor copiilor preşcolari/elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activităţi pentru oferta din cadrul programului naţional “Şcoala altfel”, centralizarea propunerilor de activităţi (durată, număr optim de elevi participanţi, spaţiu şi materiale necesare), centralizarea opţiunilor elevilor/preşcolarilor, întocmirea orarului, programarea utilizării spaţiilor şi a altor facilităţi ale unităţii de învăţământ, monitorizarea desfăşurării Programului naţional “Şcoala altfel”, analiza rezultatelor Programului naţional “Şcoala altfel” şi elaborarea raportului sintetic.

Orarul detaliat al Programului naţional “Şcoala altfel” va fi elaborat de către echipa de coordonare şi instituit prin decizia consiliului de administraţie. Cadrele didactice ale căror activităţi nu întrunesc numărul minim proiectat de copii preşcolari/elevi înscrişi vor participa şi sprijini derularea celorlalte activităţi din unitatea de învăţământ. Iar cu cel puţin două săptămâni înainte de perioada pentru care s-a planificat desfăşurarea Programului naţional “Şcoala altfel”, conducerea unităţii de învăţământ va comunica inspectoratului şcolar orarul programului.

Evaluarea activităţilor realizate

În săptămâna planificată pentru desfăşurarea programului inspectoratele şcolare vor delega inspectori şcolari pentru a monitoriza activităţile organizate de unităţile de învăţământ în cadrul Programului naţional “Şcoala altfel”. Evaluarea programului are ca scop identificarea unor soluţii practice şi eficiente în dezvoltarea competenţei de învăţare şi a abilităţilor socioemoţionale ale copiilor preşcolari/elevilor. Feedbackul colectat şi reflecţiile/observaţiile vor fi valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanţa şi utilitatea activităţilor de învăţare desfăşurate conform scopului enunţat al programului şi pentru a le transfera pe cele eficiente în activitatea de la clasă.

Vor fi selectate şi promovete pe site-ul inspectoratului 10 activităţi care s-au desfăşurat în cadrul programului

Potrivit ştirilor juridice, selecţia activităţilor se va face de către o comisie constituită la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, în baza unor criterii stabilite de inspectoratul şcolar printr-o procedură transparentă, prin implicarea consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti al elevilor, a organizaţiilor reprezentative ale părinţilor şi a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile şi modul de evaluare vor fi stabilite de fiecare inspectorat şi comunicate unităţilor de învăţământ din subordine şi publicului larg în timp util, dar nu mai târziu de data de 10 octombrie. Termenul – limită de trimitere a dosarelor activităţilor selectate de fiecare şcoală este 16 iunie. Fiecare inspectorat va stabili, prin decizie a inspectorului şcolar general, componenţa comisiei de evaluare a dosarelor activităţilor primite de la unităţile de învăţământ. Comisia va evalua dosarele depuse, în conformitate cu modalităţile şi criteriile stabilite la nivelul inspectoratului şi comunicate public.

În concluzie, educaţia unui copil nu se realizează doar într-un cadru formal, în cadrul grădiniţelor şi a şcolilor, ci şi prin activităţi extracurriculare şi extraşcolare. Acest lucru îşi propune şi programul de o săptămână „şcoala altfel”.