Una din cele mai controversate taxe din România este taxa auto de timbru de mediu. Suntem de acord cu toţii că de departe cea mai controversată taxă din România este taxa auto de timbru de mediu. Forma taxei a fost modificată deja de câteva ori de când a fost introdusă iniţial în 2007, denumirea sub care poate fi găsită în 2016 fiind timbrul de mediu. Iar justificarea acestei taxe se regăseşte în costul măsurilor necesare pentru combaterea efectelor poluării cauzate de circulaţia autovehiculelor pe teritoriul ţării.
Potrivit practicii judiciare tot mai multe instanţe au decis ca autoturismele să fie înmatriculate fără plata taxei de timbru de mediu. Reamintim că în luna iunie a acestui an, timbrul de mediu a fost declarat ilegal de către Curtea Europeană de Justiţie. Acest lucru înseamnă că persoanele care vor să îşi înmatriculeze autovehiculele o pot face fără a mai achita această taxă, în timp ce proprietarii care au plătit-o după 15 martie 2013 îşi pot cere banii înapoi, în instanţă. În urma deciziei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, prin care s-a declarat că timbrul de mediu încalcă legislaţia europeană, acţiunea a fost admisă. Astfel, se evită achitarea timbrului de mediu, cei care l-au achitat putând recupera suma tot printr-un proces în instanţă, de data aceasta împotriva ANAF.
Curtea a statuat în sensul că legislaţia, articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune ca statul membru respectiv să scutească de aceasta taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost platită o taxă în vigoare anterior declarata incompatibilă cu dreptul Uniunii.
Potrivit interpretării date de către CJUE în considerentele deciziei enunţate, taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii nr. 571/2003 sau taxa pe poluare pentru autovehicule nu pot fi luate în considerare de către legiuitor întrucât ele constituie taxe neconforme dreptului comunitar, şi astfel nelegale. Prin urmare, nu se poate stabili o scutire de la plata unei taxe motivat de achitarea în trecut a unei taxe nelegale. Nu are relevanţă restituirea taxei de poluare pe calea acţiunii în justiţie, întrucat în opinia CJUE, statul trebuie să îşi îndeplinească obligaţia pozitivă de a restitui taxele neconforme dreptului Uniunii Europene, însoţite de dobândă, independent de existenţa sau nu a unei acţiuni în justiţie în acest sens.
S-a considerat că atât timp cât pe piaţa naţională există autovehicule scutite de la plata taxei pentru emisii poluante, pentru simplul fapt al plăţii anterior a unei alte taxe nelegale, acestea creează în piaţă o discriminare a autovehiculelor pentru care plata taxei este obligatorie, determinând cumpărarea de autovehicule din prima categorie, în defavoarea celor pentru care se achită taxa, printre care se regăsesc şi autovehicule înmatriculate pentru prima oara în România. Faptul plăţii taxei speciale pentru autoturisme sau a taxei pe poluare nu poate determina o astfel de scutire, întrucât cel care a plătit o taxa neconformă dreptului Uniunii Europene poate, în termenul de prescripţie, să ceară restituirea ei, chiar şi după vânzarea autovehiculului, care tocmai din acest motiv fusese scutit de la plata noii taxe, caz în care se ajunge la situaţia ca pentru acel autovehicul să nu se achite nici un fel de taxă.
Potrivit ştirilor juridice tot mai multe instanţe au dat soluţii pozitive şi în conformitate cu decizia CJUE pentru ca la înmatricularea autovehiculelor să nu fie necesară şi plata taxei de timbru.