Termenii şi condiţiile generale ale operaţiunilor de piaţă cu titluri de stat efectuate de Ministerul Finanţelor Publice, în scopul administrării datoriei publice guvernamentale şi implementării planului de finanţare în condiţii eficiente sunt prevăzute în legislaţie. O noutate legislativă în acest domeniu îl reprezintă Ordinul nr. 2245/2016 publicat în Monitorul Oficial nr. 729/2016 reglementând aprobarea Regulamentului – cadru privind operaţiunile de piaţă cu titluri de stat pe piaţa internă.
Condiţiile emiterii titlurilor de stat
Titlurile de stat sunt emise conform unui program indicativ anual, stabilit şi anunţat în luna decembrie a fiecărui an de Ministerul Finanţelor Publice. Programul este detaliat prin anunţuri/prospecte de emisiune periodice şi poate fi modificat în funcţie de evoluţiile pieţelor financiare şi necesităţile de finanţare. Pentru asigurarea permanentă a echilibrului dintre resursele contului curent general al Trezoreriei Statului şi necesităţile de finanţare, Ministerul Finanţelor Publice poate anunţa şi alte emisiuni de titluri de stat, cel mai târziu în ziua lucrătoare precedentă datei de organizare a plasării acestora. Atenţie însă, se rezervă dreptul ca suma împrumutată aferentă unei serii să fie majorată, micşorată sau anulată.
Administratorii de piaţă mandataţi. Atribuţii
Administratorii de piaţă mandataţi emit cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi menţin reglementări transparente şi nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective, cu privire la condiţiile de acces al participanţilor şi metodologia de derulare a operaţiunilor cu titluri de stat pe pieţele respective, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
Aceştia au ca atribuţii: elaborarea, implementarea şi aplicarea reglementărilor privind condiţiile şi procedurile de acces/admitere, excludere şi suspendare a participanţilor la/de pe piaţa primară/secundară a titlurilor de stat; stabilirea condiţiilor, a procedurilor de tranzacţionare şi a obligaţiilor aferente; elaborarea, implementarea şi aplicarea procedurilor privind modul de determinare şi publicare a preţurilor şi a cotaţiilor, tipurile de contracte şi operaţiuni permise, standardele contractuale;adoptarea măsurilor necesare funcţionării în mod regulat şi ordonat, inclusiv sub aspect tehnic, a pieţei primare/secundare şi verificarea respectării regulilor acesteia; elaborarea şi implementarea mecanismelor de securitate şi control al sistemelor informatice, pentru protecţia drepturilor de proprietate şi a informaţiilor confidenţiale; asigurarea păstrării în siguranţă a datelor şi informaţiilor stocate, a fişierelor şi a bazelor de date, inclusiv în situaţia unor calamităţi naturale, dezastre şi alte evenimente deosebite.
Ce reprezintă piaţa primară a titlurilor de stat?
Aceasta cuprinde totalitatea operaţiunilor legate de emiterea de către Ministerul Finanţelor Publice a titlurilor de stat şi plasarea acestora prin intermediul Băncii Naţionale a României, în scopul atragerii pe termen scurt, mediu sau lung a capitalurilor financiare disponibile. Plasarea titlurilor de stat pe piaţa primară administrată de Banca Naţională a României se realizează prin subscripţie publică, licitaţie, sindicalizare sau prin orice altă metodă stabilită şi agreată de emitent împreună cu Banca Naţională a României, în calitate de administrator de piaţă, conform prezentului regulament – cadru.
Dealeri primari. Atribuţii şi obligaţii
Entităţile care solicită dobândirea de dealer primar pot fi instituţii de credit, societăţi de servicii de investiţii financiare, instituţii echivalente societăţilor de servicii de investiţii financiare dacă sunt autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Potrivit legislaţiei, ca şi drepturi aceştia pot fi contraparte în relaţia cu Ministerul Finanţelor Publice, în funcţie de criteriile avute în vedere de Ministerul Finanţelor Publice pentru fiecare tip de operaţiune cu titluri de stat, precum şi alte criterii solicitate în ceea ce priveşte derularea operaţiunilor de piaţă secundară a titlurilor de stat, răscumpărare, preschimbare înainte de scadenţă, repo şi reverse repo, plasamente colateralizate, facilitatea de împrumut de titluri de stat, a tranzacţiilor cu instrumente financiare derivate, atunci când cadrul procedural specific datoriei publice, aferent acestor operaţiuni, prevede şi permite acest lucru. De asemenea pot să participe la activităţile de marketing privind piaţa titlurilor de stat în rândul investitorilor, alături de reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României şi/sau ai Ministerului Finanţelor Publice, pot să participe la consultări pe teme privind strategia de administrare a datoriei publice sau politica de emisiuni de titluri de stat a Ministerului Finanţelor Publice cât şi la întâlnirile Comitetului de piaţă şi pot oferi recomandări privind amendamente legislative în domeniul datoriei publice.
Prin raportare la ştirile juridice, Ordinul menţionat mai sus aduce unele lămuriri pentru a acoperi lacunele din legislaţie, acesta prevede şi un model de acord bilateral între dealerul primar şi Ministerul Finanţelor Publice.