În ultimii 25 de ani pădurile României au dispărut fără ca cineva să ia vreo măsură împotriva celor care s-au crezut stăpâni pe aurul verde al țării. De la perioada în care codrul era frate cu românul, s-a ajuns ca banul și interesele persoanele să dicteze modul în care se gestionează masa lemnoasă a patriei.
An după an, s-a constatat că defrișările necontrolate au afectat mediul înconjurător, au evaporat aurul verde cu o viteză de 3 ha/oră și au creat prejudicii uriașe statului român. Se încearcă stoparea tăierilor ilegale, fapt ce ne-a adus în situația de a afirma că „pădurile defrișate/Mă obligă să susțin,/Codrul cu românu-i frate?Precum Abel cu Cain!” (Dumitru Monacu)
Tăierile controlate trebuie să aibă un cadru legal pentru a putea ști cât se poate tăia, cum se organizează licitațiile pentru vânzarea masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică și în ce modalitate se va atribui câștigătorul licitației. Toate aceste aspecte sunt prezentate de legiuitor în HG 617/2016 pentru aprobarea regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică care a fost publicat în Monitorul Oficial 684 din 2 septembrie 2016.
Modalități de vânzare a masei lemnoase
Știrile juridice prevăd că vânzarea masei lemnoase pe picior și a materialelor lemnoase fasonate se realizează prin: licitație cu strigare, licitație în plic închis, licitație mixtă și licitație electronică.
Regula este că prima licitație pentru vânzarea masei lemnoase pe picior are loc în perioada 1 noiembrie – 31 decembrie a anului anterior recoltării. În cadrul acestei licitații principale, organizatorul licitației pentru masa lemnoasă provenită din fondul forestier proprietate publică a statului oferă spre vânzare masă lemnoasă pe picior în procent între minimum 50% și maximum 70% din volumul de masă lemnoasă stabilită de organizator. Dacă rămâne masă lemnoasă neadjudecată, la finalul licitației nu va avea loc o negociere pentru aceasta.
Între 31 august și 15 octombrie Romsilva aprobă lista cu masa lemnoasă ce va fi exploatată în anul calendaristic următor.
Licitația cu strigare, licitația în plic închis, licitația mixtă
În cadrul celor trei tipuri de licitații hotărârile comisiei se iau cu votul majorității simple a membrilor comisiei prezenți. În cazul licitației publice cu strigare și la etapa a doua a licitației publice mixte, pasul de licitare se stabilește de organizator în lei/m3, volum but, fără TVA, la nivelul valorii de cel mult 5% din prețul de pornire rotunjit în lei. La licitările pentru licitația publică cu strigare și la etapa a doua a licitației publice mixte se pot face doar în sume reprezentând pași întregi. Este interzisă pornirea licitației de la alt nivel decât cel al prețului de pornire aprobat de organizator.
La licitația cu strigare este declarat adjudecatar licitantul care a oferit prețul cel mai mare după 3 strigări succesive. Dacă pentru masa lemnoasă de la licitație se face o singură ofertă la prima licitație, aceasta nu poate adjudecată prin acea licitație. La următoarele licitații se poate adjudeca cu un singur ofertant.
La licitația publică în plic închis oferta se depune înainte de începerea licitației. În prezența participanților se deschid plicurile și este declarat adjudecatar operatorul economic care a oferit prețul cel mai mare dacă acesta este cel puțin egal cu prețul de pornire.
Noutățile legislative prevăd că dacă sunt înregistrate cel puțin două oferte egale care îndeplinesc condițiile de adjudecare, licitația în plic închis se transformă în licitație publică deschisă cu strigare care va porni de la prețurile maxime egale deja oferite și la care vor participa doar operatorii economici care au făcut acele oferte. Rețineți că aceste prevederi nu se aplică dacă ofertele sunt sub prețul de pornire la licitație, caz în care adjudecarea nu are loc.
Licitația publică mixtă are loc în două etape: în prima sunt prezentate ofertele în plic închis și în etapa a doua are loc licitația cu strigare pornindu-se de la prețul cel mai mare oferit în plic închis fără ca acesta să poată fi sub prețul de pornire. Dacă rămâne masă lemnoasă neadjudecată după etapa a doua, aceasta se supune negocierii care este organizată în aceeași zi după încheierea licitației sau în ziua următoare și doar pentru operatorii economici ofertanți la acea licitație. Contestațiile împotriva licitației se înregistrează în 24 de ore de la licitație la sediul organizatorului licitației care le va soluționa.
Licitația electronică
Preselecția pentru licitația electronică are loc cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data licitației electronice. Cei selecționați primesc pe e-mail indicarea identității sale electronice pentru licitație.
Operatorul economic admis va face dovada, anterior licitației, a achitării în contul organizatorului sau în numerar a garanției de contractare pentru volumul de masă lemnoasă pentru care va licita și pe care îl va adjudeca. Acesta va achita și un tarif de participare.
Știrile juridice prevăd că licitația electronică se desfășoară în una sau mai multe runde succesive. Pe parcursul efectuării rundelor de licitare vânzătorul nu are dreptul de a dezvălui identitatea ofertanților. În cursul fiecărei runde, vânzătorul are obligația de a comunica instantaneu tuturor ofertanților prețul maxim ofertat.
Vânzarea prin negociere
Dacă după două licitații rămâne masă lemnoasă neadjudecată, ea poate fi supusă negocierii care poate fi în sens crescător sau descrescător. Pot participa la negociere operatori economici care îndeplinesc condițiile de preselecție.
Cei nemulțumiți de modul de organizare a negocierii pot formula contestație în scris chiar în ziua în care a avut loc negocierea. Aceasta va fi soluționată în 5 zile lucrătoare de la data desfășurării negocierii. Dacă se admite contestația, organizatorul va dispune anularea negocierii respective și va lua măsuri pentru organizarea unei noi negocieri.
Producătorii de mobilă
Regula este că trebuie să se asigure cu prioritate masă lemnoasă din pădurile proprietate publică a statului pentru producătorii din industria mobilei, sub formă de lemn fasonat. Aceștia au drept de preempțiune la cumpărarea de masă lemnoasă, la oferta de preț și în condiții egale de vânzare.
Aceștia pot participa la licitațiile de materiale lemnoase organizate. Va fi declarat adjudecatar cel care oferă ultimul preț rezultat în cazul licitațiilor publice cu strigare/electronice/mixte sau cel mai mare preț rezultat în cazul licitațiilor în plic pentru acel lot imediat după ultima ofertă.
Aurul verde dispare!
Cadrul legislativ permite tăierile controlate, însă ce se întâmplă cu cei care se cred mai presus de lege și cred că pădurile le aparțin și pot face ce vor după bunul plac ? Radiografia României de azi este sumbră: „Azi se fură ca-n pădure/Și-i normal și foarte logic/C-au ajuns ca să ne fure/Chiar și ceasul…biologic?” (Mircea C. Dinescu) pentru că „În condiții clar ingrate,/ S-a schimbat profund poporul:/ Codrul nu-i mai este frate./Azi e frate cu toporul.” (Mihai Frunză)