A fost elaborat planul pentru amenajarea spaţiului maritim!România a transpus Directiva în legislaţia naţională!


descarcare-67Amenajarea spațiului maritim înseamnă planificarea momentului și locului în care se desfășoară activitățile umane pe mare, pentru a asigura eficiența și durabilitatea acestora. Părțile interesate sunt implicate în mod transparent în planificarea activităților maritime. Încă din 2014, Consiliul și Parlamentul European au adoptat norme care creează un cadru comun pentru amenajarea spațiului maritim în Europa. Fiecare țară a UE va avea libertatea de a-și planifica propriile activități maritime, iar acțiunile de planificare locală, regională și națională în apele partajate vor fi compatibilizate prin aplicarea unui set de cerințe comune minime.

Din punct de vedere legislativ, Directiva 89/2014 stabileşte cadrul pentru amenajarea spaţiului maritim, statelor membre le revine obligaţia de a transpune această Directivă în legislaţia naţională. În acest sens o noutate legislativă pentru România o reprezintă Ordonanţa Guvernului nr. 18/2016, publicată în Monitorul Oficial nr. 658/2016 care prevede amenajarea spaţiului maritim.

Care sunt obiectivele activităţii de amenajare a spaţiului maritim?

Prin planul de amenajare a spaţiului maritim, autorităţile competente urmăresc să contribuie la dezvoltarea durabilă a sectoarelor energetice pe mare, a transportului maritim, a sectorului de pescuit şi de acvacultură, precum şi la conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea mediului, inclusiv la creşterea rezistenţei acestuia la impactul schimbărilor climatice. Printre obiectivele urmărite se pot număra promovarea turismului durabil şi extracţia durabilă a materiilor prime. De asemenea acestea contribuie la consolidarea cooperării dintre autorităţile administraţiei publice centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, prin elaborarea unei viziuni strategice şi a unui management integrat.

De ce se doreşte amenajarea spaţiului maritim?

Avantajele unei asemenea planificări sunt următoarele:

  • limitarea conflictelor între sectoare și crearea de sinergii între diferite activități;
  • încurajarea investițiilor, garantând previzibilitatea, transparența și norme mai clare; acest lucru va stimula dezvoltarea de surse de energie regenerabile și de rețele în domeniu, crearea unor zone marine protejate și facilitarea investițiilor în instalații de exploatare a petrolului și gazului;
  • îmbunătățirea coordonării între administrațiile din fiecare țară, prin utilizarea unui instrument unic menit să echilibreze dezvoltarea unor activități maritime; astfel, acestea se vor desfășura mai simplu și cu costuri mai mici;
  • intensificarea cooperării transfrontaliere între țările UE în materie de cabluri, conducte, căi navigabile, instalații eoliene.
  • protejarea mediului, prin identificarea timpurie a impactului utilizărilor multiple ale spațiului și a perspectivelor pe care le oferă.

Etapele elaborării planului de amenajare a spaţiului maritim

Planul de amenajare a spaţiului maritim se aprobă prin lege organică, intră în vigoare cel târziu la data de 31 martie 2021 şi se revizuieşte cel puţin o dată la 10 ani.

În elaborarea şi implementarea planului de amenajare a spaţiului maritim se ţine cont de următoarele: interacţiunea dintre uscat şi mare; aspectele economice, sociale şi de mediu, precum şi de aspectele de siguranţă, inclusiv aspecte de siguranţă a navigaţiei; promovarea coerenţei ca urmare a interdependenţei dintre amenajarea spaţiului maritim, amenajarea teritoriului, urbanism şi managementul integrat al zonelor costiere; implicarea părţilor interesate, a autorităţilor administraţiei publice şi a publicului vizat, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe; asigurarea cooperării transfrontaliere între statele membre care se învecinează cu aceleaşi ape marine în scopul asigurării că planurile de amenajare a spaţiului maritim sunt coerente şi coordonate în întreaga regiune marină vizată, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.

În elaborarea şi implementarea planului de amenajare a spaţiului maritim se asigură consultarea şi implicarea părţilor interesate, a autorităţilor administraţiei publice competente şi a publicului vizat, prin informarea acestora încă din stadiul elaborării proiectului planului de amenajare a spaţiului maritim, respectiv a proiectului de revizuire a planului de amenajare a spaţiului maritim.

Se înfiinţează noi autorităţi

Se înfiinţează Comitetul de amenajare a spaţiului maritim, organism interministerial, fără personalitate juridică, care funcţionează în coordonarea prim – ministrului, care asigură şi preşedinţia. Comitetul de amenajare a spaţiului maritim are ca atribuţii elaborarea şi monitorizarea implementării planului de amenajare a spaţiului maritim.

Actul normativ prezentat mai sus asigură transpunerea în legislaţia naţională a Directivei 2014/89/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 iulie 2014 de stabilire a unui cadru pentru amenajarea spațiului maritim. Următoarele etape sunt realizarea unei metodologii în acest sens, aprobarea ei prin Hotărâre de Guvern și, ulterior, elaborarea Planului de amenajare a spațiului maritim și aprobarea lui prin lege organică. Conform directivei, Planul intră în vigoare cel târziu la data de 31 martie 2021 și se revizuiește cel puțin o dată la 10 ani.