AGENŢIA NAŢIONALĂ DE CADASTRU ŞI PUBLICITATE IMOBILIARĂ
ORDIN
privind aprobarea Procedurii şi a modalităţii de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a lucrărilor pentru lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ – teritoriale
Având în vedere:
– dispoziţiile art. 9 alin. (346) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– Hotărârea Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 9 din 14 iulie 2016 prin care au fost aprobate Procedura şi modalitatea de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a lucrărilor pentru lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ – teritoriale,
în temeiul art. 15 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.288/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară emite prezentul ordin.
Art. 1. – Se aprobă Procedura şi modalitatea de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a lucrărilor pentru lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ – teritoriale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară,
Radu Codruţ Ştefănescu
Bucureşti, 28 iulie 2016.
Nr. 819.
PROCEDURA ŞI MODALITATEA
de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a lucrărilor pentru lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ – teritoriale
- ARTICOLUL 1 Scopul procedurii
- ARTICOLUL 2 Domeniul de aplicare
- ARTICOLUL 3 Beneficiari
- ARTICOLUL 4 Definiţii şi acronime utilizate
- ARTICOLUL 5 Descrierea procedurii
- ARTICOLUL 6 Anexe
- ANEXE
Prezenta procedură stabileşte modalitatea de alocare a sumelor, responsabilităţile privind analiza, sinteza, decizia, coordonarea şi monitorizarea finanţării lucrărilor de înregistrare sistematică demarate de către unităţile administrativ – teritoriale în aplicarea prevederilor art. 9 alin. (341) – (3412) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ARTICOLUL 2
Domeniul de aplicare
Prezenta procedură se aplică lucrărilor de înregistrare sistematică din cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară (program) iniţiate de unităţile administrativ – teritoriale pentru sectoarele cadastrale din cadrul acestora, astfel cum sunt prevăzute la art. 9 alin. (341) şi (342) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Beneficiarii sunt unităţile administrativ – teritoriale reprezentate de autorităţile administraţiei publice locale, respectiv comunele, oraşele şi municipiile, inclusiv subdiviziunile administrativ – teritoriale ale acestora.
ARTICOLUL 4
Definiţii şi acronime utilizate
UAT – unitatea administrativ – teritorială;
ANCPI – Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară;
OCPI – Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară;
Finanţare complementară – surse complementare de finanţare pentru bugetele UAT-urilor beneficiare;
PVR tehnic – Procesul – verbal de recepţie a documentelor tehnice ale cadastrului, astfel cum este prevăzut în specificaţiile tehnice aprobate prin ordinul directorului general al ANCPI;
PVR servicii – Procesul – verbal de recepţie a serviciilor de realizare a lucrărilor de înregistrare sistematică, ce fac obiectul contractelor de achiziţie publică încheiate de unităţile administrativ – teritoriale.
ARTICOLUL 5
Descrierea procedurii
Modalitatea de alocare a sumelor, precum şi raportarea de către beneficiari a stadiului de execuţie a derulării contractelor având ca obiect lucrările de înregistrare sistematică iniţiate de unităţile administrativ – teritoriale se desfăşoară după cum urmează:
1. Analiza bugetului de venituri proprii şi realizarea proiectului de buget pe venituri proprii
În vederea alocării sumelor pentru finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică ce au ca obiect sectoarele cadastrale din cadrul unităţilor administrativ – teritoriale, ANCPI efectuează o analiză bugetară asupra realizării veniturilor proprii, comparativ cu celelalte cheltuieli care se finanţează din această sursă de finanţare, şi transmite Consiliului de administraţie suma disponibilă pentru finanţarea acestor categorii de lucrări pentru anul corespunzător.
2. Aprobarea bugetului pe venituri proprii
Consiliul de administraţie va aproba şi va dispune alocarea în mod egal a sumelor necesare finanţării lucrărilor de înregistrare sistematică pentru fiecare UAT, în limita fondurilor disponibile. Aceste sume vor fi prevăzute la o poziţie distinctă de transferuri în bugetul ANCPI şi, ulterior aprobării bugetului conform prevederilor legale în vigoare, vor fi repartizate în bugetele OCPI-urilor şi vor constitui surse de finanţare complementare pentru bugetele UAT-urilor beneficiare.
3. Aprobare buget/Solicitare de rectificare bugetară
După aprobarea bugetului, ANCPI va repartiza în bugetul fiecărui OCPI, la o poziţie distinctă de transferuri, sumele corespunzătoare finanţării lucrărilor de înregistrare sistematică, astfel cum au fost aprobate de consiliul de administraţie.
4. Comunicarea documentelor către OCPI
După aprobarea bugetului, ANCPI va transmite fiecărui OCPI: fila de buget cu suma aprobată şi alocată pentru finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică corespunzătoare UAT-urilor din aria de competenţă a fiecărui OCPI, modelul contractului de finanţare, specificaţiile tehnice pentru realizarea lucrărilor sistematice de cadastru, aprobate prin ordin al directorului general al ANCPI, precum şi extrasul din anexa la hotărârea consiliului de administraţie prin care s-au repartizat sumele pe fiecare UAT din fiecare judeţ.
5. Comunicarea documentelor către UAT-uri
OCPI va comunica fiecărei UAT din aria de competenţă teritorială suma alocată pentru finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică, conform formularului prevăzut în anexa nr. 1. De asemenea va transmite modelul contractului de finanţare prevăzut în anexa nr. 2, precum şi specificaţiile tehnice aprobate prin ordin al directorului general al ANCPI.
6. Transmiterea solicitărilor de finanţare de către UAT-uri către OCPI(1) În situaţia în care UAT doreşte finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică, transmite către OCPI solicitarea de finanţare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, şi contractul de finanţare semnat, întocmit în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte. Termenul până la care UAT-urile pot solicita încheierea contractului de finanţare este de maximum 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei proceduri, pentru anul 2016. Pentru anii următori, termenul de 45 de zile se va calcula de la primirea înştiinţării transmise de către OCPI fiecărei UAT din aria de competenţă teritorială.
(2) La împlinirea a 5 zile de la expirarea termenului de 45 de zile, OCPI va notifica UAT-urile din aria de competenţă care nu au solicitat încheierea contractului de finanţare, pentru încheierea contractului de finanţare într-un termen de 15 zile de la primirea notificării, sub sancţiunea pierderii finanţării. Notificarea va fi întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.7. Încheierea contractului de finanţare
(1) OCPI va semna contractul de finanţare în limita sumelor aprobate şi comunicate de către ANCPI prin extrasul din anexa la hotărârea consiliului de administraţie, un exemplar al acestuia urmând a fi transmis UAT-ului.
(2) UAT-urile vor include sumele prevăzute în contractul de finanţare în bugetul de venituri şi cheltuieli, la o poziţie distinctă, ca sursă de finanţare complementară.8. Atribuţii şi responsabilităţi
(1) După semnarea contractului de finanţare, atât OCPI, cât şi UAT vor desemna prin act administrativ o persoană responsabilă cu urmărirea derulării contractului de finanţare. Persoana responsabilă din cadrul UAT va răspunde şi de urmărirea derulării contractului de achiziţie publică.
(2) Principalele atribuţii ale responsabililor de contract, ce vor fi stabilite prin fişa postului, sunt:a) asigurarea derulării contractului de finanţare în conformitate cu prevederile şi termenele contractuale;
b) îndeplinirea tuturor demersurilor în vederea efectuării recepţiilor, comunicării documentelor în forma, condiţiile şi termenele stabilite de prezenta procedură şi de prevederile legale în vigoare, referitoare la avizarea acestor documente;
c) comunicarea, în termenele şi în forma prevăzute de contractele de finanţare, contractele de achiziţie încheiate cu prestatorii de servicii şi prevederile legale în vigoare, a tuturor documentelor necesare solicitărilor de transfer de sume pentru asigurarea finanţării, efectuării recepţiilor serviciilor şi a efectuării plăţilor, astfel încât să nu se pericliteze buna desfăşurare a contractelor;
d) informarea de îndată a şefilor ierarhic superiori asupra oricărei probleme apărute în derularea contractelor şi asigurarea comunicării acesteia către instituţiile implicate;
e) efectuarea tuturor raportărilor solicitate de ANCPI în vederea monitorizării contractelor în termenele şi condiţiile stabilite;
f) verificarea corespondenţei dintre numărul imobilelor recepţionate în PVR tehnic şi imobilele menţionate în PVR servicii şi în factură, transmise de către UAT în vederea transferului sumelor necesare efectuării plăţii.(3) La nivelul UAT, responsabilul de contract mai îndeplineşte şi următoarele atribuţii:
a) asigură corelarea prevederilor şi termenelor din contractele de finanţare cu cele din contractele de achiziţie publică încheiate cu prestatorii de servicii;
b) transmite către OCPI toate documentele necesare finanţării şi monitorizării, fiind responsabil pentru realitatea şi exactitatea tuturor datelor şi documentelor comunicate.9. Derularea procedurii de achiziţie şi semnarea contractului de achiziţie publică cu persoanele autorizate de ANCPI
(1) UAT este responsabilă de demararea procedurilor de achiziţie în conformitate cu legislaţia în vigoare în materia achiziţiilor publice şi de încheierea contractelor de achiziţie publică cu prestatorii de servicii, care pot fi persoane fizice autorizate în categoriile A, B sau D ori persoane juridice autorizate în clasele I, II sau III.
(2) Contractul de achiziţie publică va fi încheiat în baza specificaţiilor tehnice aprobate prin ordin al directorului general al ANCPI şi cu respectarea clauzelor din contractul de finanţare.
(3) UAT beneficiară a finanţării complementare răspunde de respectarea legislaţiei în materia achiziţiilor publice în ceea priveşte organizarea şi derularea procedurilor de atribuire a contractelor de servicii, precum şi de modul de utilizare a sumelor alocate din bugetul ANCPI prin program, potrivit destinaţiei pentru care au fost alocate.10. Ajustarea sumelor alocate prin contractul de finanţare
(1) În termen de 3 zile lucrătoare de la încheierea contractului de achiziţie publică, UAT are obligaţia de a transmite către OCPI o copie conformă cu originalul a acestuia.
(2) În cazul în care valoarea serviciilor contractate de UAT este mai mică decât valoarea sumei prevăzute în contractul de finanţare, valoarea acestuia din urmă va fi modificată în mod corespunzător prin act adiţional, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, şi, totodată, se va diminua şi bugetul la poziţia bugetară de transferuri. OCPI va disponibiliza sumele rămase neutilizate în urma rectificării bugetului către ANCPI.11. Derularea şi recepţia lucrărilor de înregistrare sistematică
(1) Lucrările de înregistrare sistematică se realizează cu respectarea specificaţiilor tehnice pentru realizarea lucrărilor sistematice de cadastru, aprobate prin ordin al directorului general al ANCPI, şi a celorlalte prevederi legale în domeniul cadastrului şi publicităţii imobiliare.
(2) UAT va comunica către OCPI lunar, până la data de 5 a lunii curente, pentru luna anterioară, stadiul privind derularea contractului, prin întocmirea unui raport, conform anexei nr. 6.
(3) OCPI va comunica către ANCPI lunar, până la data de 10 a lunii curente, pentru luna anterioară, stadiul privind derularea contractului, prin întocmirea unui raport, conform anexei nr. 7.
(4) La finalizarea lucrărilor de cadastru sistematic OCPI întocmeşte PVR tehnic, în care se vor menţiona numărul de imobile recepţionate în vederea deschiderii cărţilor funciare şi numărul de imobile pentru care au existat cărţi funciare care au geometrie asociată, înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară până la data la care executantul primeşte dreptul de acces la baza de date e – Terra şi solicită ANCPI verificarea numărului de imobile recepţionate în vederea deschiderii cărţilor funciare.
(5) După confirmarea scrisă de către ANCPI a numărului de imobile recepţionate, OCPI va transmite un exemplar original al PVR tehnic către UAT, în vederea emiterii PVR servicii.
(6) UAT va emite PVR servicii pentru serviciile prestate pe baza PVR tehnic emis de OCPI. PVR servicii va fi semnat de către UAT şi prestator în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea PVR tehnic.
(7) Nu vor face obiectul decontării potrivit prezentei proceduri:a) cărţile funciare care au geometrie asociată, înregistrate în Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, până la data la care executantul primeşte dreptul de acces la baza de date e – Terra;
b) imobilele care sunt cuprinse în planurile parcelare realizate în baza unor contracte de finanţare din fonduri publice.(8) În cazul imobilelor prevăzute la art. 11 alin. (221) – (2211) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se vor deconta maximum 60 lei pentru cartea funciară a titlurilor de proprietate din sectorul cadastral şi 50% din preţul ofertat pentru un imobil.
(9) UAT-urile care au iniţiat lucrări de înregistrare sistematică prin protocoale de colaborare încheiate cu ANCPI vor beneficia de cofinanţarea prevăzută la art. 9 alin. (32) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.12. Emiterea facturii de către prestator
Prestatorul va emite factura corespunzătoare serviciilor prestate în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data încheierii PVR servicii, care va fi înregistrată la sediul primăriei UAT.
13. Solicitarea de către UAT a transferului sumelor necesare efectuării plăţilor către OCPI
UAT va transmite solicitarea privind transferul sumelor necesare efectuării plăţilor, întocmită conform anexei nr. 8, care va fi însoţită de PVR tehnic, de PVR servicii şi de factură, în copie conform cu originalul.
14. Verificarea documentelor de plată şi solicitarea transferului de fonduri către ANCPI de către OCPI
OCPI va verifica documentele prevăzute la pct. 13, respectiv va stabili corespondenţa dintre numărul imobilelor recepţionate în PVR tehnic şi imobilele menţionate în PVR servicii şi în factură şi va transmite către ANCPI solicitarea transferului de fonduri.
15. Verificarea documentelor şi deschiderea de fonduri către OCPI(1) ANCPI va transfera fondurile către OCPI în urma verificării documentaţiei transmise de către acesta în copie conformă cu originalul, respectiv: PVR tehnic, PVR servicii şi factură, transmise de către UAT, precum şi în baza adresei Direcţiei informatice prin care se confirmă numărul de cărţi funciare înfiinţate din oficiu în Sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.
(2) ANCPI va efectua virarea sumelor în ordinea înregistrării solicitărilor şi în limita fondurilor disponibile.16. Transferul fondurilor către UAT
(1) OCPI va efectua transferul fondurilor corespunzătoare în contul UAT menţionat în contractul de finanţare, în termen de două zile lucrătoare de la primirea acestora în contul de Trezorerie.
(2) Pentru transferul fondurilor corespunzătoare, UAT va deschide la Trezorerie cont cu simbol distinct pentru finanţarea contractelor de înregistrare sistematică.17. Efectuarea plăţii de către UAT
(1) UAT va efectua plata către prestatorul de servicii conform contractului de achiziţie publică şi va transmite către OCPI o copie conformă cu originalul a ordinului de plată, în termen de o zi lucrătoare de la data efectuării plăţii.
(2) Plata facturilor se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale.
(3) În cazul în care UAT nu va efectua plata, fondurile neutilizate vor fi restituite în contul OCPI, până cel târziu la data de 24 decembrie a anului în curs.
(4) OCPI va transfera aceste sume în contul ANCPI, conform normelor privind încheierea exerciţiului bugetar emise anual de către Ministerul Finanţelor Publice.
Anexele nr. 1 – 8 fac parte integrantă din prezenta procedură.
- ANEXA Nr. 1 Formularul cu privire la suma alocată pentru finanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică
- ANEXA Nr. 2 Contract pentru finanţarea în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară a lucrărilor de înregistrare sistematică iniţiate de unităţi administrativ – teritoriale pentru sectoare cadastrale
- ANEXA Nr. 3 Solicitare de finanţare
- ANEXA Nr. 4 Notificare
- ANEXA Nr. 5 Actul adiţional nr. . . . . . . . . . la contractul pentru finanţarea în cadrul Programului naţional de cadastru şi carte funciară a lucrărilor de înregistrare sistematică iniţiate de unităţi administrativ – teritoriale pentru sectoare cadastrale
- ANEXA Nr. 6 Raportare lunară a UAT-urilor către OCPI
- ANEXA Nr. 7 Raportare lunară a OCPI către ANCPI
- ANEXA Nr. 8 Solicitare privind transferul sumelor necesare efectuării plăţilor