Auditul de siguranţă rutieră este o verificare detaliată, tehnică şi sistematică, independentă, din punct de vedere al siguranţei rutiere, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare la începutul exploatării. Un audit de siguranţă rutieră reprezintă o abordare pro-activă cu scopul de a identifica problemele potenţiale de siguranţă, astfel încât să poată fi luate decizii pentru eliminarea sau reducerea problemelor, preferabil înainte de apariţia accidentelor sau de implementare a sistemului rutier. Auditurile de siguranţă rutieră trebuie să fie parte distinctă de identificarea, analiza şi remedierea “punctelor negre”, care este o abordare reactivă. Dar în cazurile de reconstrucţie sau lărgire a drumurilor, sau a altor reabilitări majore, inspecţia siguranţei rutiere şi investigarea accidentelor trebuie să fie implementate ca o primă fază a procesului de audit.
Ca o noutate legislativă a fost emis Ordinul nr. 691/2016 publicat în Monitorul Oficial nr. 665/2016 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră, de desemnare şi de lucru a auditorilor de siguranţă rutieră.
Care sunt paşii pentru contractarea serviciului privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere?
- Investitorul depune sau transmite prin poştă cu confirmare de primire, la sediul Autorităţii Rutiere Române – A.R.R., o cerere al cărei model este prevăzut ca anexă la prezentul ordin.
- În termen de maximum 10 zile de la înregistrarea cererii Autoritatea Rutieră Română înaintează solicitantului, în două exemplare, în original, contractul de prestări de servicii privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, semnat şi înregistrat, întocmit conform contractului – cadru prevăzut în anexa la prezentul ordin, în vederea semnării de către solicitant.
- Solicitantul evaluării de impact asupra siguranţei rutiere are obligaţia de a returna în termen de maximum 10 zile un exemplar original al contractului semnat, împreună cu documentaţia privind fiecare capitol al proiectului de infrastructură rutieră sau al drumului supus evaluării de impact asupra siguranţei rutiere.
- În termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării contractului privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere, investitorul va fi notificat cu privire la auditorul de siguranţă rutieră sau echipa de auditori de siguranţă rutieră desemnaţi în condiţiile legii.
Ce documente trebuie să cuprindă documentaţia proiectului de infrastructură rutieră sau al drumului supus evaluării?
Documentele minime întocmite conform legislaţiei în vigoare, sunt următoarele:
- părţile scrise ale proiectului
- părţile desenate ale proiectului
- caietele de sarcini ale proiectului
- situaţia obiectivelor generatoare atât de trafic rutier, cât şi pietonal
- situaţia accidentelor rutiere petrecute în ultimii 3 ani pe sectorul studiat sau în zona intersecţiilor cu acesta
- analiza cost – beneficiu, dacă aceasta este disponibilă la data realizării evaluării de impact asupra siguranţe
- alte date/informaţii/documente necesare realizării evaluării de impact asupra siguranţei rutiere.
Desemnarea auditorilor de siguranţă rutieră
În vederea desemnării auditorilor de siguranţă rutieră, Autoritatea Rutieră Română publică pe pagina sa de internet anunţul privind solicitarea investitorului pentru realizarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere/auditului de siguranţă rutieră care urmează a fi contractată.
Trebuie să avem în vedere că numărul necesar de auditori de siguranţă rutieră se stabileşte având în vedere lungimea sectorului de drum. Pentru un sector de cel mult 20 km, lucrările de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere/audit de siguranţă rutieră se execută de către un auditor de siguranţă rutieră. Iar pentru sectoarele de drum care depăşesc 20 km, lucrările de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere/audit de siguranţă rutieră se execută de o echipă formată din doi auditori de siguranţă rutieră. Procedura de desemnare a auditorilor de siguranţă rutieră se finalizează prin încheierea, între Autoritatea Rutieră Română şi persoanele desemnate a unui contract de prestări de servicii.
Ce trebuie să conţină raportul de audit?
Raportul de audit de siguranţă rutieră trebuie să cuprindă: denumirea şi stadiul proiectului, perioada de realizare şi auditorul/echipa de auditori de siguranţă rutieră; cuprins; scopul auditului de siguranţă rutieră; descrierea generală a proiectului; date specifice proiectului; descrierea detaliată a neconformităţilor identificate şi motivarea acestora din punctul de vedere al siguranţei rutiere; recomandări pentru eliminarea neconformităţilor sau reducerea incidenţei acestora, la care se vor avea în vedere rezultatele analizei costuri – beneficii; opis cu planurile, documentele, standardele şi formularele utilizate şi lista – cadru de verificări.
Legislaţia care prevede activitatea auditorilor de siguranţă rutieră a suferit de-a lungul timpului numeroase modificări ca urmare a obiecţiilor aduse acesteia. Nu putem să nu menţionăm faptul că meseria de auditor de siguranţă rutieră a luat fiinţă ca urmare a necesităţii adaptării legislaţiei naţionale cu legislaţia europeană în domeniu.