Ce condiţii specifice sunt necesare pentru dobândirea calităţii de administrator de imobile?


descărcare (42)Administrarea asociaţiilor de proprietari care include activităţi specifice ca de exemplu contabilitate, casierie trebuie să fie exercitate de persoane cu studii specifice. Legislaţia prevede expres acest lucru în art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari. Astfel, pentru activitatea de administrare care include activităţi de administrare tehnică, de contabilitate şi casierie, asociaţia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru funcţia de administrator de imobile, fie poate încheia contract de administrare cu persoane juridice specializate şi autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociaţiilor de proprietari ori care au ca activitate principală administrarea imobilelor pe bază de tarife sau contract. 

S-a considerat că dispoziţiile art. 35 din Legea nr. 230/2007 încalcă dreptul la muncă al persoanei care doreşte să exercite activitatea de administrare a unui condominiu, întrucât condiţionează angajarea sa de deţinerea unui atestat pentru funcţia de administrator de imobile.

Curtea Constituţională a considerat că dispoziţiile constituţionale referitoare la alegerea liberă a profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă nu poate fi interpretată în sensul că orice persoană, oricând, poate opta pentru exercitarea unei profesii ori a unei meserii sau pentru alegerea oricărui loc de muncă fără a avea pregătirea şi calificarea corespunzătoare ori fără a face dovada că a obţinut avizul, autorizaţia sau atestatul, în cazul în care pentru exercitarea unei profesii sau meserii se cere, pe lângă absolvirea studiilor ori calificarea necesară, şi acest lucru. Ştirile juridice arată că obţinerea acestor avize, autorizaţii sau atestări este motivată de specificul fiecărei profesii sau meserii care presupune o calificare corespunzătoare, precum şi anumite aptitudini pe care cel ce doreşte să exercite acea meserie sau profesie trebuie să le aibă, tocmai pentru îndeplinirea sarcinilor de la locul de muncă ales, în vreme ce retragerea avizului, autorizaţiei sau atestatului de către autoritatea sau organismul competent se face numai în momentul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile din momentul acordării acestora. Prin Decizia nr. 529/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 653/2016, a respins-o ca fiind neîntemeiată.

În concluzie, opţiunea legiuitorului de a condiţiona dobândirea calităţii de administrator de imobile de îndeplinirea cerinţelor legale nu poate fi considerată ca fiind neconstituţională, având în vedere că scopul ei este asigurarea unei activităţi calificate de administrare a imobilelor. Faptul că accesul la profesia de administrator de imobile este condiţionat de satisfacerea anumitor cerinţe nu poate fi privit ca o îngrădire a dreptului la muncă sau a alegerii libere a profesiei. Normele în baza cărora funcţionează persoane juridice specializate şi autorizate sau persoanele fizice atestate nu contravin principiilor constituţionale, cei care doresc să practice această profesie fiind datori să respecte legea şi să accepte regulile impuse de aceasta.