Legiuitorul a reglementat cazurile și condițiile în care organul fiscal poate modifica, din oficiu, vectorul fiscal cu privire la TVA. Astfel, prin Ordinul ANAF nr. 2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conţinutului unor formulare, legiuitorul a prevăzut ce pași trebuie urmați în fiecare caz în parte. Acesta a fost publicat în Monitorul Oficial 592 din 3 august 2016 și prevederile sale se aplică începând cu 13 august 2016.
În ce cazuri se aplică prezenta procedură?
Dacă o persoană este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA și nu solicită acest lucru, organele fiscale vor înregistra acea persoană din oficiu. Organul fiscal va dispune anularea înregistrării în scopuri de TVA dacă persoana se află în inactivitate temporară înscrisă la registrul comerțului. Organul fiscal va anula înregistrarea în scopuri de TVA dacă asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni și/sau fapte.
Știrile juridice prevăd că se anulează înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile pentru care perioada fiscală este luna și care nu au depus niciun decont de taxă pentru 6 luni consecutive, precum și a persoanelor impozabile pentru care perioada fiscală este trimestrul calendaristic și nu au depus niciun decont de taxă pentru două trimestre calendaristice consecutive.
La fel, anularea înregistrării în scopuri de TVA are loc dacă în deconturile de taxă depuse pentru 6 luni consecutive (în cazul celor care au ca perioadă fiscală luna calendaristică) sau pentru două trimestre (pentru cei care au ca perioadă fiscală trimestrul calendaristic), nu au fost evidențiate achiziții de bunuri/ servicii și livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare.
Procedura se aplică și pentru anularea înregistrării pentru achiziții intracomunitare sau pentru servicii în scopuri de TVA când persoana se înregistrează în scopuri de TVA. La fel, are loc anularea înregistrării persoanei care nu era obligată să solicite înregistrarea sau nu avea dreptul să solicite acest lucru.
Dacă are loc înregistrarea din oficiu în scopuri de TVA, organul fiscal va înscrie persoana impozabilă în Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Dacă are loc anularea din oficiu, atunci persoana impozabilă va fi radiată din Registrul operatorilor intracomunitari și/sau din Registrul persoanelor impozabile care aplică TVA la încasare, în cazul celor care figurează în aceste registre la data anulării înregistrării în scopuri de TVA.
Înregistrarea din oficiu
Dacă o persoană impozabilă îndeplinește condițiile pentru înregistrare și nu a solicitat acest lucru, va fi notificată de organul fiscal în acest sens. Știrile juridice prevăd că notificarea nu are loc dacă acest aspect a fost constatat de organele cu atribuții de inspecție fiscală.
În urma notificării, persoana se poate prezenta în 15 zile la organul fiscal și depune declarația privind înregistrarea în scopuri de TVA. În acest caz, se emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
Dacă declarația de înregistrare este depusă după ce organul fiscal a început procedura de înregistrare din oficiu, procedura va fi sistată și înregistrarea în scopuri de TVA efectuată în baza declarației de mențiuni a contribuabilului.
Dacă persoana depune la organul fiscal acte din care rezultă că nu are obligația de a solicita înregistrarea în scopuri de TVA, se va întocmi un referat cu propunerea de sistare a procedurii de înregistrare din oficiu.
Dacă în urma notificării, contribuabilul nu se prezintă, atunci organul fiscal va întocmi un referat cu propunerea de înregistrare și un proiect al deciziei privind înregistrarea din oficiu. Decizia este comunicată contribuabilului și împotriva deciziei privind înregistrarea din oficiu în scopuri de TVA se poate formula contestație la organul fiscal în 45 de zile de la data comunicării.
Rețineți că data înregistrării din oficiu este data comunicării deciziei. Odată cu acestă înregistrare se vor aplica și sancțiunile pentru nedepunerea la termenele legale a declarațiilor de înregistrare fiscală sau de mențiuni.
Anularea din oficiu
În toate cazurile de anulare prezentate mai sus organele fiscale anulează din oficiu înregistrarea în scopuri de TVA a celor care se găsesc într-una din situațiile prezentate. Organul fiscal întocmește referatul cu propunerea anulării înregistrării în scopuri de TVA și proiectul deciziei privind anularea. Decizia este comunicată contribuabilului care poate formula contestație împotriva ei în 45 de zile de la comunicare.
Știrile juridice prevăd că data anulării este cea a declarării ca inactivă a persoanei impozabile (adică data comunicării deciziei de declarare în inactivitate) sau data înscrierii în registrul comerțului a mențiunii privind inactivitatea temporară, dată la care este anulat și certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
În celelalte cazuri data anulării din oficiu este prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere a celui de-al 6-lea decont de taxă, dacă persoana impozabilă are perioada fiscală luna calendaristică și nu a depus niciun decont de taxă timp de 6 luni consecutive. La fel, data anulării poate fi și prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere a celui de-al doilea decont de taxă, dacă persoana impozabilă are ca perioadă fiscală trimestrul calendaristic și nu a depus niciun decont de taxă pentru două trimestre calendaristice consecutive.
Știrile juridice arată că data anulării din oficiu poate fi și prima zi a lunii următoare celei în care a intervenit termenul de depunere a celui de-al 6-lea decont de taxă pentru cei care au ca perioadă fiscală luna calendaristică dacă nu au fost evidențiate achiziții de bunuri/servicii și livrări de bunuri/prestări de servicii realizate în cursul acestor perioade de raportare.
Îndreptarea erorii materiale
Dacă persoana impozabilă a fost înregistrată din eroare sau din eroare a fost anulată din oficiu înregistrarea în scopuri de TVA, organul fiscal va întocmi referatul prin care propune îndreptarea erorii și decizia pentru îndreptarea erorilor. Decizia organului fiscal se comunică contribuabilului care o poate contesta în 45 de zile de la comunicare.
După emiterea deciziei, organul fiscal va opera în Registrul contribuabililor efectele îndreptării erorii. Dacă înregistrarea s-a făcut din eroare, se va anula înregistrarea și odată cu ea se va radia și codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit începând cu data înscrisă în decizia de îndreptare a erorii. Dacă se constată că persoanei impozabile i-a fost anulat din oficiu codul de înregistrare în scopuri de TVA, din eroare, aceasta va fi înregistrată de organele fiscale. În acest caz, se va emite un nou certificat de înregistrare în scopuri de TVA în care se menține data inițială a înregistrării în scopuri de TVA din certificatul anterior.