Raportarea obligatorie a evenimentelor de aviaţie civilă


imagesavPrin contribuţia recunoscută pe plan internaţional, aviaţia românească a câştigat un loc distinct în domeniul aeronauticii mondiale. Din acest motiv a apărut necesitatea creerii unui cadru de reglementare care să vină în sprijinul dezvoltării activităţilor aeronautice civile desfăşurate pe teritoriul României, astfel încât acestea să se înscrie în tendinţele internaţionale ale timpului.

Recent a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 598/2016 Ordinul nr. 600/2016 pentru aprobarea Reglementării aeronautice civile române privind raportarea evenimentelor de aviaţie civilă – RACR – REAC.

Care este scopul acestui Ordin?

Prezentul ordin are drept scop îndeplinirea la nivel naţional a obligaţiilor cu privire la raportarea obligatorie a evenimentelor de aviaţie civilă, raportarea voluntară a evenimentelor de aviaţie civilă, aspecte ce ţin de confidenţialitate, mecanismul de colectare, stocare, protejare, schimb, diseminare şi analiză a informaţiilor din baza de date naţională privind evenimentele de aviaţie civilă, competenţele şi responsabilităţile autorităţilor naţionale de aviaţie civilă şi agenţilor aeronautici civili privind tratarea evenimentelor de aviaţie civilă şi implementarea măsurilor corective/preventive.

Se prevăd responsabilităţile specifice Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS)

Acesta are următoarele responsabilităţi: colectează, evaluează, prelucrează, analizează, stochează şi diseminează informaţiile privind evenimentele de aviaţie civilă raportate; efectuează investigaţiile privind siguranţa accidentelor şi incidentelor grave, precum şi a altor evenimente cu risc semnificativ pentru siguranţă, în baza legislaţiei aplicabile domeniului, în vigoare; efectuează investigaţiile privind siguranţa ale altor evenimente decât accidentele sau incidentele grave, dacă cercetările/investigaţiile interne efectuate de agenţii aeronautici nu au identificat cauzele reale ale evenimentelor şi măsurile corective/preventive sunt inadecvate sau insuficiente; asigură calitatea datelor din baza de date naţională; asigură protecţia, confidenţialitatea şi utilizarea adecvată a informaţiilor primite; pune la dispoziţia organizaţiilor mijloace sau materiale de îndrumare în conformitate cu prevederile prezentei reglementări.

Raportarea obligatorie şi raportarea voluntară

Raportarea evenimentelor cu risc semnificativ pentru siguranţa aviaţiei civile este obligatorie. În ceea ce priveşte raportarea voluntară, orice persoană este încurajată să raporteze voluntar orice eveniment şi orice informaţie, percepute ca fiind un pericol real sau potenţial pentru siguranţa aviaţiei, către funcţia/structura internă a propriei organizaţii şi/sau direct către CIAS.

Analiza informaţiilor raportate

Ştirile juridice arată că organizaţiile elaborează şi implementează o procedură de analiză a informaţiilor conţinute în rapoartele de eveniment colectate prin sistemele interne de raportare obligatorie şi raportare voluntară, în scopul identificării pericolelor şi riscurilor asociate în vederea stabilirii măsurilor corective/preventive.

Gestionarea informaţiilor

Gestionarea, respectiv colectarea, evaluarea, prelucrarea, analiza şi stocarea, informaţiilor privind evenimentele de aviaţie civilă raportate prin sistemele de raportare obligatorie şi raportare voluntară este obligatorie atât la nivel naţional, cât şi la nivel intern, în cadrul organizaţiilor. Gestionarea informaţiilor privind evenimentele de aviaţie se realizează de personal desemnat la nivel naţional de către autorităţile competente cu atribuţii în acest sens, la nivel intern de către organizaţii.

În ultimii ani transportul aerian s-a dezvoltat foarte mult. Este adevărat faptul că a contribuit semnificativ la dezvoltarea acestuia, infrastructura proastă pe care o avem şi condiţiile care lasă de dorit din sectorul feroviar. Multe persoane preferă un zbor liniştit fără ambuteiaje, întârzieri şi ocolirea gropilor.