O nouă instituție se va ocupa de siguranța operațiunilor petroliere la Marea Neagră


operatiuni petrol
Este binecunoscut faptul că Marea Neagră este unul dintre locurile din care se extrage petrol, sens în care activitatea operatorilor pe această nișă este intensă în zona respectivă. În scopul de a transpune în legislația noastră cerințele minime necesare pentru prevenirea accidentelor majore și limitarea consecințelor unor astfel de accidente în cazul operațiunilor petroliere din zona Mării Negre aflate sub jurisdicția României, legiuitorul român a elaborat un cadru legislativ adecvat.

Astfel, a fost elaborată legea 165/2016 privind siguranța operațiunilor petroliere offshore care a fost publicată în Monitorul Oficial 572 din 28 iulie 2016 și a intrat în vigoare din 31 iulie 2016. S-a stabilit ca în 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial să fie elaborate și normele de aplicare.

Se înființează Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore

Este o instituție publică finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului. Aceasta va  funcționa în subordinea Guvernului, va evalua și va accepta rapoartele privind pericolele majore, va evalua notificările privind proiectarea și evaluarea notificărilor privind operațiunile la sondă și cele combinate, va supraveghea respectarea prevederilor legale de către operatori și proprietari prin efectuarea de controale, investigații și inspecții.

Instituția va putea consilia alte autorități pentru operațiunile petroliere offshore, va elabora rapoarte și va coopera cu autoritățile competente ale diferitelor state membre.

Aceasta este condusă de un președinte și de un vicepreședinte ambii cu rang de secretar de stat care sunt numiți pentru 5 ani prin decizie a primului-ministru. Calitatea de președinte și vicepreședinte este incompatibilă cu exercitarea funcțiilor publice, cu excepția celor didactice. Acestora le sunt interzise exercitarea, direct sau prin interpuși, a activităților de comerț și participarea la administrarea sau conducerea unor societăți comerciale.

Știrile juridice au stabilit că mandatele acestora încetează prin expirarea duratei, prin demisie, imposibilitate de exercitare a mandatului constând într-o indisponibilitate pe o durată mai mare de 60 de zile consecutive, în caz de incompatibilitate, prin revocare de către autoritatea care i-a numit sau prin deces.

Autoritatea are obligația de a transmite Guvernului, la fiecare 2 ani, până la 31 martie, pentru aprobare, raportul activității sale. Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea acestei autorități va fi elaborat în 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestei legi.

Explorările pot începe după ce este consultat publicul

  Noutățile legislative prevăd că forajul unei sonde în scopul explorării printr-o instalație neproductivă poate începe doar după ce titularul de acord petrolier a desfășurat procedura de consultare a publicului cu privire la posibilele efecte asupra mediului ale operațiunilor petroliere planificate. Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) analizează observațiile și opiniile exprimate de public și informează publicul cu privire la deciziile adoptate și motivele ce au stat la baza lor.

Dacă nu a avut loc consultarea publicului, ANRM trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite anumite obligații. Publicul trebuie să fie informat prin anunțuri publice sau prin internet cu privire la amplasamentul unde vor avea loc operațiunile de explorare, trebuie să identifice publicul afectat sau potențial afectat sau care are interes în decizia de a permite operațiuni de explorare, inclusiv ONG-uri care promovează protecția mediului.

În plus, informațiile relevante cu privire la operațiunile planificate trebuie puse la dispoziția publicului precizându-se autoritatea căreia i se pot adresa pentru întrebări sau nelămuriri. Este obligatoriu să existe o perioadă de consultare cu publicul care să aibă loc înainte de adoptarea deciziilor privind autorizarea exploatării. Rețineți că prevederile cu privire la consultarea publicului nu se aplică cu privire la lucrările de exploatare aprobate de ANRM înainte de 18 iulie 2013.

Solicitantul acordului petrolier este evaluat tehnic și financiar

Pentru a putea încheia un acord petrolier, solicitantului îi este evaluată capacitatea tehnică și financiară ținându-se cont de riscurile, pericolele și orice date privind zona autorizată în cauză, de costul degradării mediului marin, de etapa specifică a operațiunilor petroliere offshore, de capacitățile financiare ale solicitantului, inclusiv orice garanție financiară pentru acoperirea răspunderii pentru daunele ce pot apărea în urma operațiunilor petroliere. Se va ține cont de informațiile privind siguranța și performanța în materie de mediu care sunt aplicabile operațiunilor pentru care se cere acord petrolier.

Titularul acordului petrolier desemnează operatorul și notifică ANRM. Pentru a încheia acest acord petrolier este obligatorie elaborarea de către operatori sau proprietari a planurilor interne de intervenție în caz de urgență.

În ce condiții se pot desfășura operațiunile petroliere offshore în perimetrele petroliere?

 ANRM va solicita titularului de acord petrolier să se asigure că operatorul poate respecta toate prevederile privind operațiunile petroliere precizate în acordul petrolier. Dacă autoritatea competentă (instituția nou înființată) apreciază că operatorul nu mai poate respecta cerințele legale, va notifica acest lucru către ANRM.

Dacă ANRM ține cont de notificarea primită, ANRM poate acorda operatorului 90 de zile pentru a remedia problemele. Dacă după expirarea acestui termen nu a remediat problemele, va notifica în scris titularului acordului petrolier acest aspect, sens în care titularul are dreptul de a propune ANRM desemnarea altui operator.

Dacă titularul dorește înlocuirea operatorului, noul operator va fi desemnat în cel mult 60 de zile de la data la care titularul a fost notificat de către ANRM. Până la data la care noul operator desemnat va fi aprobat de ANRM, operațiunile petroliere offshore se vor efectua de către cel existent.

Înainte de a începe operațiunile cu instalații de exploatare, este obligatoriu ca raportul privind pericolele majore să fie acceptat de autoritatea competentă.

Știrile juridice prevăd că operatorul are obligația de a asigura o zonă de siguranță în jurul unei instalații în care navele au interdicția de a intra sau de a rămâne. Această interdicție nu se aplică în cazul operațiunilor de salvare de vieți sau bunuri, din cauza intemperiilor, atunci când nava se află în pericol sau operatorul, proprietarul și-au dat acordul. La fel, nu se aplică interdicția în legătură cu punerea, inspectarea, testarea sau repararea, întreținerea, alterarea, reînnoirea sau scoaterea oricărui cablu sau conductă submarină din zona de siguranță sau din proximitatea sa sau în cazul în care se furnizează servicii pentru orice instalații din zona de siguranță sau transportă persoane sau bunuri dinspre/înspre acestea.

Ce lege se aplică pentru instalațiile existente?

S-a stabilit că referitor la instalațiile existente, Guvernul aplică actele cu putere de lege și actele administrative relevante la data fixată pentru reexaminarea documentației de evaluare a riscurilor, nu mai târziu de 19 iulie 2018. Guvernul va aplica actele cu putere de lege și actele administrative relevante adoptate până la 1 septembrie 2016 pentru proprietarii operatorii de instalații de producție planificate și operatorii care planifică sau execută operațiuni la sondă.