Inspecţia tehnică periodică (ITP) este obligatorie pentru orice vehicul care circulă pe drumurile publice. Cu ocazia inspecţiei tehnice periodice, vehiculului, îi este verificată şi apreciată starea tehnică, existenţa dotărilor obligatorii din punct de vedere al siguranţei circulaţiei rutiere, protecţiei mediului şi utilizării conform destinaţiei.
Potrivit legislaţiei, Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 2.133/2005 care reglementează condiţiile în care se efectuează ITP, “obligaţia efectuării inspecţiilor periodice, precum şi a respectării periodicităţii acestora revine detinatorului legal al autovehiculului”. Actul normativ citat mai stabileşte că termenul pentru efectuarea primei ITP se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică, de la data celei precedente.
De asemenea, conform actului normativ amintit, în intervalul dintre două ITP-uri, “deţinătorul vehiculului rutier are obligaţia de a asigura menţinerea acestuia într-o stare tehnică corespunzătoare, în vederea încadrării în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţa conform destinaţiei, utilizând în acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entităţi tehnice, piese de schimb, materiale de exploatare şi dotări obligatorii de origine sau omologate/certificate conform legislaţiei în vigoare”.
Care este sancţiunea care intervine în cazul neefectuării inspecţiei tehnice periodice? Vom analiza acest aspect printr-un caz practic.
Petentul ȚDP a fost sancționat contravențional prin procesul-verbal nr. x din data de 31.10.2014 pentru încălcarea prevederilor art. 10 alin.1 din OUG nr. 195/2002, faptă sancționată de art. 102 alin. 1 pct. 1 din același act normativ, reținându-se în sarcina petentului că nu a efectuat inspecția tehnică periodică pentru autoturismul al cărui deținător este, aceasta fiind expirată din data de 22.10.2014. S-a mai consemnat că autoturismul a fost condus pe DN15 E60 de numitul ȚSG.
Conform dispozițiilor art. 10 alin. 1 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice: „Este interzisă circulația pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor al căror termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat.
În același timp, potrivit dispozițiilor art. 102 alin. 1 pct. 1 din același act normativ, constituie contravenție: „conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat”.
Din ambele texte citate rezultă că ceea ce se interzice și respectiv se sancționează nu este omisiunea de a efectua inspecția tehnică periodică, ci fapta de a conduce pe drumurile publice un vehicul având termenul de valabilitate a inspecției tehnice periodice expirat. Ca atare, nu poate fi sancționată decât persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul aflat într-o asemenea situație, deci care săvârșește fapta incriminată.
O asemenea interpretare se impune prin prisma principiului legalității incriminării, principiu care rezultă chiar din dispozițiile art. 1 din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, conform cărora: „Constituie contravenție fapta săvârșită cu vinovăție, stabilită și sancționată ca atare prin lege …”.
Or, astfel cum s-a consemnat chiar în procesul-verbal, la momentul constatării faptei autoturismul cu numărul de înmatriculare X nu era condus de petent, ci de fiul acestuia, ȚSG, petentul nefiind de față.
Față de cele expuse, tribunalul constată că nu sunt întrunite față de petent elementele constitutive ale faptei contravenționale sancționate prin procesul-verbal, astfel că soluția de respingere a plângerii este netemeinică.
Ca urmare, în temeiul art. 480 alin. 2 din Codul de procedură civilă, tribunalul va admite apelul și va schimba integral hotărârea în sensul admiterii plângerii formulate, cu consecința anulării procesului-verbal.
Potrivit celor de mai sus şi ştirilor juridice cel care trebuie să îndeplinească obligaţia de a efectua inspecţia tehnică periodică îi aparţine proprietarului automobilului.