În ce condiții se eliberează și se pune în executare ordinul european de protecție?


justitie1
România a transpus Directiva 11/99/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind ordinul european de protecție. În acest sens, a fost elaborată legea 151/2016 privind ordinul european de protecție, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative care a fost publicată în Monitorul Oficial 545 din 20 iulie 2016. Prevederile sale se aplică începând cu 23 iulie 2016.

Ce este ordinul european de protecție?

Este o măsură de protecție pe baza căreia o autoritate judiciară a altui stat membru ia măsurile ce se impun, conform propriei legislații naționale, pentru a proteja o anumită persoană. Acest ordin poate fi emis, recunoscut și pus în executare dacă persoana protejată și-a stabilit domiciliul/reședința sau locuiește pentru o perioadă de timp sau își stabilește domiciliul/reședința într-un stat UE altul decât cel în care s-a dispus măsura de protecție.

În ce condiții se emite ordinul în România?

Cererea se depune la organul judiciar pe rolul căruia se află cauza în care s-a dispus măsura de protecție pe baza căreia se solicită emiterea ordinului european de protecție. Persoana poate cere ca România să emită acest ordin dacă locuiește sau va locui în  alt stat membru UE căruia îi cere recunoașterea și executarea acestui ordin, are calitatea de persoană vătămată într-un proces penal în curs sau în care s-a pronunțat o hotărâre definitivă de condamnare și emiterea ordinului este necesară pentru înlăturarea unui pericol ce planează asupra acesteia.

 Instanța, judecătorul de cameră preliminară, judecătorul de drepturi și libertăți și cel delegat cu executarea dispun prin încheiere motivată, iar procurorul prin ordonanță. Știrile juridice arată că, dacă cererea este admisă, încheierea sau ordonanța, nu sunt atacabile. Dacă cererea este respinsă, se poate face contestație în 3 zile de la comunicare. Contestația se va soluționa în camera de consiliu în 3 zile și va fi citată persoana protejată, cea care prezintă pericol pentru aceasta și procurorul. Dacă părțile nu se prezintă, acest fapt nu împiedică judecarea cauzei.

Contestația este soluționată de instanța superioară, de judecătorul de drepturi și libertăți sau de cameră preliminară de la instanța superioară sau de procurorul ierarhic superior. Ordonanța sau încheierea motivată se comunică persoanei protejate și celei care prezintă un pericol.

Ordinul european de protecție se emite în patru exemplare, unul rămâne la dosarul cauzei, unul se comunică autorității competente din statul de executare, unul se comunică persoanei protejate și unul către persoana care reprezintă un pericol.

Ordinul se emite pe perioada în care persoana protejată locuiește sau va locui în alt stat membru UE, fără a putea depăși durata pentru care a fost dispusă măsura care a stat la baza emiterii acestuia.

În ce situații se modifică, revocă sau se prelungește ordinul?

Dacă măsura de protecție pe baza căreia a fost emis ordinul încetează sau este revocată, atunci ordinul va fi revocat. Dacă măsura de protecție pe baza căreia a fost emis ordinul este înlocuită cu altă măsură cu conținut diferit, se va putea emite un nou ordin de protecție. Ordinul poate fi prelungit dacă măsura care a stat la baza emiterii sale este prelungită.

Decizia privind menținerea ordinului nu se comunică statului de executare. Dacă după recunoașterea și punerea în executare a unui ordin de protecție, măsura de protecție este inclusă într-o hotărâre judecătorească referitoare la o măsură de probațiune sau sancțiune alternativă și hotărârea a fost recunoscută și pusă în executare în alt stat decât cel de executare și statul de supraveghere sau cel emitent a luat decizii ulterioare care afectează obligațiile din măsura de protecție, ordinul poate fi revocat, menținut sau prelungit sau poate fi emis un nou ordin de protecție.

Ce procedură se aplică dacă România e stat de executare a ordinului?

Dacă ordinul este emis în alt stat UE și transmis în România pentru a fi pus în executare, instanța română va verifica dacă ordinul de protecție este tradus în limba română. Dacă această condiție nu este îndeplinită, va solicita autorității emitente să îl trimită tradus, sens în care va fixa un termen ce nu va putea depăși 5 zile. Dacă ordinul este complet, va proceda la judecarea de urgență a cauzei citând persoana protejată, cea care prezintă pericol și procurorul.

Prin recunoașterea ordinului, instanța impune celui care prezintă pericol una sau mai multe interdicții: de a se afla în anumite localități, de a comunica cu persoana protejată, de a se apropia de aceasta. Hotărârea se comunică DGPMB, persoanei protejate, a celei care prezintă pericol, inspectoratului județean de poliție unde va locui cel protejat. Această hotărâre nu se traduce. Hotărârea comunicată celui care prezintă pericol nu cuprinde datele de contact ale celui protejat decât dacă sunt necesare pentru executarea măsurii.

Dacă se respinge recunoașterea ordinului, hotărârea poate fi atacată în 48 de ore de la comunicare și apelul nu este suspensiv de executare.

 Interdicțiile sunt dispuse pe durata prevăzută în ordinul de protecție fără să poată depăși maximul prevăzut de legea română pentru măsurile similare. Dacă nu poate fi identificată o măsură similară, maximul pentru care poate fi dispusă măsura este de 180 de zile.

Instanța poate înceta măsura din ordin dacă există dovezi că persoana protejată nu locuiește în România sau a părăsit definitiv teritoriul nostru, dacă durata maximă pentru care a fost recunoscut ordinul a expirat sau dacă, după recunoașterea și punerea în executare a ordinului, a fost recunoscută de România o măsură de supraveghere/probațiune sau sancțiune alternativă cu privire la cel care prezintă pericol în legătură cu care a fost emis ordinul. În aceste cazuri, instanța va informa autoritatea competentă din statul emitent și persoana protejată.

Alte reguli

Dacă România este stat de executare, ordinul va fi primit în limba română, iar dacă este stat emitent va traduce ordinul în limba statului membru UE care va executa ordinul. Costurile privitoare la această procedură vor fi suportate de către România dacă au fost efectuate exclusiv pe teritoriul nostru.