Consiliul Concurenței are rolul de autoritate națională de contact în raporturile dintre Comisia Europeană și autoritățile publice, alți furnizori de ajutor de stat și beneficiari de ajutor de stat. Acest ajutor de stat este un avantaj economic acordat din surse sau resurse de stat sau gestionate de stat, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau sectoare de producție, în măsura în care acesta afectează schimburile comerciale din statele membre. Acest ajutor poate fi și minimis acordat limitat conform normelor UE la un nivel care nu distorsionează concurența și comerțul cu statele membre.
Consiliul Concurenței are obligația de a publica pe pagina sa de internet toate informațiile publice privind adoptarea de către Comisia Europeană a deciziilor în domeniul ajutorului de stat. În acest sens, a fost adoptat Ordinul nr. 437/2016 al Consiliului Concurenței pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat. Acest act normativ a fost publicat în Monitorul Oficial 539 din 18 iulie 2016 și a intrat în vigoare la data publicării.
Înființarea Registrului ajutoarelor de stat – RegAS
Pentru a se realiza o evidență a ajutoarelor acordate în România, se înființează RegAS care este un sistem electronic ce cuprinde toate ajutoarele acordate tuturor categoriilor de beneficiari. Se vor regăsi informații privind măsurile de ajutor, actele de acordare a finanțărilor și ajutoarelor, plățile efectuate de către furnizorii sau administratorii măsurilor de ajutor, cele privind obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv, la acțiunile demarate în instanță de către beneficiari și soluțiile pronunțate în aceste situații.
Cine poate utiliza sistemul informatic RegAS?
Știrile juridice arată că utilizatorii acestui sistem sunt: Consiliul Concurenței, furnizorii și inițiatorii măsurilor de ajutor, administratorii și subadministratorii măsurilor de ajutor și instituțiile cu rol în controlul și monitorizarea ajutoarelor, inclusiv a celor acordate din fonduri ale UE.
Cum se acordă dreptul de acces?
Regula este că solicitarea dreptului de acces al unui utilizator instituțional al RegAS are loc o singură dată, excepție este cazul în care au survenit modificări privind structura entității solicitante care invalidează dreptul de acces dobândit anterior.
Pentru a dobândi dreptul de acces, utilizatorii instituționali vor transmite către Consiliul Concurenței o cerere în acest sens în care vor specifica datele utilizatorului individual (nume, prenume, telefon, e-mail) și drepturile de scriere solicitate administratorului pentru utilizatorul individual.
Noutățile legislative prevăd că RegAS permite înscrierea unui număr nelimitat de utilizatori individuali pentru fiecare utilizator instituțional. Se recomandă crearea de la început a minimum 2 utilizatori individuali pentru fiecare utilizator instituțional înregistrat în RegAS.
În cazul în care un utilizator individual părăsește entitatea care a solicitat Consiliului Concurenței acordarea drepturilor de acces și de scriere sau dacă entitatea decide să îi retragă/modifice utilizatorului individual drepturile acordate anterior, utilizatorul instituțional are obligația de a notifica Consiliul Concurenței în 5 zile de la data producerii evenimentului care a determinat modificarea drepturilor de acces.
Pentru a obține dreptul de acces, se va emite un certificat digital de către Serviciul de telecomunicații Speciale la solicitarea Consiliului Concurenței care va fi folosit de utilizatorii individuali în procesul de autorizare și autentificare în RegAS.
Obligația de confidențialitate
Știrile juridice prevăd că utilizatorii individuali vor accesa datele și informațiile corespunzător drepturilor acordate lor de către administratorul RegAS. În plus, aceștia au obligația de a nu aduce la cunoștința terților informațiile privind contul de utilizator și parola de acces și să aibă grijă ca acestea să nu fie disponibile terților. Utilizatorii individuali au obligația de a păstra confidențialitatea datelor și informațiilor la care au acces.
Pentru ce fapte este retras dreptul de acces?
Dacă se repetă faptele sau există un refuz repetat de a se conforma termenelor stabilite prin acest regulament, furnizorilor, administratorilor sau subadministratorilor măsurilor de ajutor, li se poate retrage dreptul de vizualizare a informațiilor din RegAS pentru perioade de la 1 la 3 luni. Acest aspect va fi adus la cunoștința celor vizați de către administratorul RegAS prin adresă scrisă și e-mail adresat utilizatorilor individuali ai entităților cu 5 zile lucrătoare înainte de intrarea în vigoare a respectivei măsuri.
Dreptul de acces al utilizatorilor individuali va fi retras dacă nu respectă confidențialitatea informațiilor din RegAS. Aceeași sancțiune se aplică și pentru tentativa de a afecta sau afectarea integrității sau securității bazei de date sau a sistemului informatic RegAS sau transmiterea către terți a informațiilor privind contul de utilizator și parola de acces la RegAS.
De când este funcțional acest sistem informatic RegAS?
Începând cu 18 iulie 2016, RegAS este funcțional, însă încărcarea efectivă a datelor și informațiilor referitoare la noile măsuri de ajutor de stat din cursul lui 2016 devine obligatorie la data de 1 august 2016.
Datele privind măsurile de ajutor aprobate între 1 ianuarie 2016 și 18 iulie 2016 vor fi încărcate până la 1 septembrie 2016. Informațiile privind ajutoarele acordate în perioada 2012-2015 vor fi încărcate până la 31 decembrie 2016, iar completarea acestor date cu datele privind actele de acordare a finanțărilor, ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale, rambursările efective emise, efectuate sau impuse în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2016, se vor realiza de către furnizorii de ajutor și administratori până la 31 decembrie 2016. Practic, perioada de tranziție institutită pentru funcționarea eficientă și efectivă a RegAS se încheie la 31 decembrie 2016.