Statul român îşi propune să susţină în continuare dezvoltarea regională în sectorul pomicol prin acordarea de ajutoare de minimis. Obiectivul schemei de ajutor este de a sprijini întreprinderile în realizarea de produse noi, cu valoare adăugată, fără a afecta însă concurenţa pe piaţa internă şi comerţul intracomunitar într-o măsură contrară interesului comun. Scopul acesteia fiind acordarea de sprijin financiar nerambursabil în vederea pregătirii şi implementării proiectelor de investiţii în sectoarele pomicol şi de procesare şi marketing al produselor agricole.
O noutate legislativă în aceste domeniu este Ordinul nr. 859/2016 pentru modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 285/2016 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis “Sprijin pentru servicii de consultanţă în vederea implementării proiectelor de investiţii, inclusiv în sectorul pomicol, pentru procesarea şi marketingul produselor agricole în vederea obţinerii de produse neagricole şi a produselor din sectorul pomicol”, derulate prin schema de ajutor de stat “Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiţii, inclusiv în sectorul pomicol, pentru procesarea şi marketingul produselor agricole în vederea obţinerii de produse neagricole”, aferentă Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020″, publicată în Monitorul Oficial nr. 568/2016.
Noutatea o reprezintă faptul că nu se mai prevede că beneficiarii sprijinului acordat prin prezenta schemă pot primi avans în procent de 50% din valoarea solicitată prin cererea de finanţare, iar plata acestuia se va face după prezentarea unei scrisori de garanţie bancară de 100%. Garanţia nu trebuie să constituie un ajutor de stat.
Care sunt regulile pentru a beneficia de acest ajutor?
Pentru a beneficia de sprijinul prevăzut de prezenta schemă, întreprinderile trebuie să completeze corespunzător cererea de finanţare aferentă schemei GBER, în care să precizeze dacă doresc să beneficieze de rambursarea cheltuielilor prevăzute pentru activităţile de consultanţă acordate prin intermediul schemei de minimis “Sprijin pentru servicii de consultanţă în vederea implementării proiectelor de investiţii pentru procesarea şi marketingul produselor agricole şi a produselor din sectorul pomicol”, precum şi valoarea şi procentul acestora. Cererea de finanţare aferentă prezentei scheme de minimis va fi însoţită şi de copia contractului de finanţare încheiat între AFIR şi beneficiar în cadrul schemei GBER.
Mai mult beneficiarul va da o declaraţie privind ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în ultimii 3 ani fiscali, respectiv anul curent şi cei 2 ani fiscali anteriori, fie din fonduri naţionale, fie din fonduri europene.
Ajutoarele cu costuri eligibile identificabile acordate prin prezenta schemă de ajutor de minimis pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite şi orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu conduce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte intensitatea maximă stabilită, în fiecare caz în parte, printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.
Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale şi Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale le revine obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
Iar în cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
Trebuie avut în vedere că toate cererile şi declaraţiile formulate şi depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
Care este valoarea finanţării nerambursabile?
Potrivit legislaţiei, valoarea finanţării nerambursabile acordate în cadrul prezentei scheme nu poate depăşi 200.000 euro/proiect şi se acordă maximum 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile în cadrul schemei GBER, reprezentând costuri generale pentru proiectele de investiţii care presupun construcţii – montaj şi maximum 5% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile în cadrul schemei GBER, reprezentând costuri generale pentru proiectele de investiţii care nu prevăd lucrări de construcţii – montaj.
Iar în cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte pragul de 200.000 euro, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depăşeşte acest plafon.
Concluzii
În România ne confruntăm cu probleme grave în domeniul agriculturii. Sistemul slab de irigaţie, ajutoarele puţine care se acordă în acest domeniu, nesusţinerea producătorilor autohtoni au transformat România din grânarul Europei , România importatorul Europei.