Legea privind statutul poliţistului a suferit modificări!


images 478

Activitatea poliţistului este reglementată de dreptul intern şi actele normative internaţionale. Principalele sarcini ale poliţiei sunt asigurarea respectării legii, menținerea liniștii și ordinii publice în societate, garantarea protecției și respectarea libertăților și drepturilor fundamentale ale omului, combaterea criminalității, acordarea asistenței și serviciilor populației în conformitate cu legislația în vigoare.

Recent a fost modificată legislaţia în ceea ce priveşte statutul poliţistului. Atât Legea 152/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului publicată în Monitorul Oficial nr. 540/2016 cât şi Ordonanţa de Urgenţă nr. 3/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 144/2016, au adus modificări în ceea ce priveşte statutul poliţistului.

În ceea ce priveşte Legea nr. 152/2016, aceasta îşi propune să clarifice anumite situaţii referitoare la evaluarea activităţii profesionale individuale şi a conduitei poliţistului.

Ce noutăţi se aduc?

Evaluarea de serviciu se poate realiza şi pentru o perioadă mai mică de un an

Conform legislaţiei şi ştirilor juridice, se instituie excepţii de la dispoziţile comune, conform cărora perioada evaluată este cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie din anul pentru care se face evaluarea, iar în cazul personalului didactic şi didactic auxiliar perioada evaluată este corespunzătoare anului de învăţământ.

Evaluarea de serviciu se realizează şi pentru o perioadă mai mică de un an, în următoarele situaţii: la acordarea gradului profesional următor;  la modificarea sau suspendarea raportului de serviciu, care produce consecinţe pe o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice, sau la încetarea raportului de serviciu; la modificarea sau suspendarea raportului de serviciu, care produce consecinţe pe o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice, sau la încetarea raportului de serviciu, în alte situaţii decât cele prevăzute la art. 69 alin. (1) lit. g), h), i) sau l), al persoanei care are competenţa de a întocmi evaluarea; în alte situaţii decât cele prevăzute anterior, atunci când activitatea desfăşurată de poliţist este mai mare de 30 de zile.

Trebuie să menţionăm faptul că evaluarea realizată în cadrul excepţiilor de mai sus nu reprezintă o evaluare anuală ci una parţială. Poliţistului i se întocmeşte evaluare de serviciu anuală numai dacă perioada de activitate desfăşurată este, cumulat, de cel puţin 6 luni inclusiv.

Perioada de timp în care se realizează evaluarea

Evaluarea de serviciu anuală se realizează între 1 ianuarie şi 15 februarie din anul următor perioadei evaluate. În cazul personalului didactic şi didactic auxiliar, evaluarea de serviciu anuală se realizează între 1 octombrie şi 15 noiembrie.

Cine întocmeşte evaluarea de serviciu?

Evaluarea de serviciu se întocmeşte de către şeful nemijlocit şi se aprobă de şeful ierarhic al acestuia. Au competenţe de evaluare a personalului exclusiv şefii care îndeplinesc atribuţiile funcţiilor prevăzute cu salariu de comandă, persoanele care ocupă funcţii de demnitate publică, precum şi prefecţii. Ca o excepţie, ministrul afacerilor interne întocmeşte şi aprobă evaluarea de serviciu pentru poliţiştii din instituţiile/unităţile/structurile pe care le coordonează nemijlocit, pentru care are competenţă de numire.
Nu pot realiza evaluarea de serviciu persoana care este soţ/soţie, rudă sau afin până la gradul al IV – lea inclusiv cu poliţistul evaluat sau dacă i-au încetat raporturile de serviciu în cazul destituirii din poliţie, dacă i-a fost acordat calificativul nesatisfăcător de două ori, când a fost condamnat prin hotărâre judecătorească definitivă sau când s-a stabilit că a fost încadrat în mod fraudulos în poliţie.

Contestarea rezultatului evaluării

Rezultatul evaluării de serviciu se aduce la cunoştinţă poliţistului în termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării. Poliţistul nemulţumit de rezultatul evaluării de serviciu poate formula contestaţie în termen de 5 zile lucrătoare de la luarea la cunoştinţă. În termen de două zile lucrătoare, şeful ierarhic superior numeşte o comisie de soluţionare a contestaţiei, formată dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puţin de 3, dintre care unul este desemnat preşedinte. Contestaţia este soluţionată de către comisie în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data constituirii. Iar în cazul în care poliţistul este nemulţumit de rezultatul contestaţiei se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.

Concluzii

Ştirile juridice arată faptul că evaluarea constantă a activităţii poliţiştilor este necesară în contextul în care poliţia este organul care impune ordinea în societate. Trebuie avut în vedere că ordinea şi siguranţa publică sunt supuse unor noi provocări externe, care se manifestă prin creşterea fenomenului migraţionist la nivel european şi prin necesitatea sporirii măsurilor de securitate a individului.