Gigantul Google subiectul unei anchete a Comisiei Europene


rte

Comisia Europeană a dat publicităţii un comunicat prin care se arată faptul că s-a început o anchetă împotriva Google.

Comisia a deschis oficial o anchetă antitrust separată referitoare la comportamentul companiei Google în ceea ce privește sistemul de operare mobil Android. Ancheta va examina în principal dacă Google a încheiat acorduri anticoncurențiale sau a abuzat de o posibilă poziție dominantă în domeniul sistemelor de operare, aplicațiilor și serviciilor pentru dispozitive mobile inteligente, în modul acesta având loc anumite nedreptităţi.

De ce este acuzată gigantul Google?

Potrivit comunicării suplimentare privind obiecțiunile, Comisia și-a consolidat concluzia preliminară conform căreia compania Google a abuzat de poziția sa dominantă prin favorizarea sistematică a propriului serviciu de comparare a produselor în cadrul paginilor sale cu rezultatele căutării.

De asemenea se susţine că s-a abuzat de poziția sa dominantă prin limitarea artificială a posibilității de afișare pe site-urile web ale părților terțe a anunțurilor publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților Google.

Gigantul tehnologic american este acuzat de CE de poziţie dominantă în căutarea online, de competiţie neloială în piaţa distinctă a serviciilor de comparare de preţ, care furnizează consumatorilor mai multe opţiuni pentru cumpărăturile online iar Comisia Europeană investighează Google de peste 4 ani.

Comisie îşi doreşte aplicarea normele antitrust ale UE astfel încât să se asigure că societățile care desfășoară activități în Europa, indiferent în ce țară își au sediul, să nu împiedice în mod artificial accesul consumatorilor europeni la o ofertă cât mai diversificată și să nu se frâneaze inovarea.

Compararea preţurilor

Potrivit ştirilor juridice şi ca urmare a comunicării privind obiecțiunile din luna aprilie 2015 și a răspunsului companiei Google din august 2015, Comisia a efectuat investigații suplimentare. Comunicarea suplimentară privind obiecțiunile  prezintă o serie amplă de date și elemente de probă suplimentare care consolidează concluzia preliminară a Comisiei conform căreia Google a abuzat de poziția sa dominantă prin favorizarea sistematică a propriului serviciu de comparare a produselor în cadrul rezultatelor căutării generale. Elementele de probă suplimentare se referă, printre altele, la modul în care Google favorizează propriul serviciu de comparare a produselor în detrimentul concurenților, la impactul vizibilității sporite a unui site în rezultatele căutării cu motorul Google asupra traficului de internet al acestuia, precum și la evoluția traficului în cazul serviciului Google de comparare a produselor în raport cu concurenții săi. Comisia este preocupată de faptul că utilizatorii nu văd neapărat rezultatele cele mai relevante ale căutărilor lor – acest lucru fiind în detrimentul consumatorilor și frânând inovarea.

Se susţine că deși platformele comerciale sunt incluse în segmentul de piață afectat de practicile folosite de Google, serviciile de comparare a produselor reprezintă o parte semnificativă a pieței respective și comportamentul companiei Google a condus la slăbirea sau chiar marginalizarea concurenței din partea principalilor săi rivali.

Se susţine că gigantul Google a încălcat normele antitrust ale UE impunând următoarele condiții:

  • exclusivitate: prin care se solicită părților terțe să nu afișeze anunțuri publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților Google;
  • plasarea privilegiată a unui număr minim de anunțuri publicitare generate de motorul de căutare Google: prin care se solicită părților terțe să preia un număr minim de anunțuri publicitare generate de motorul de căutare Google și să rezerve spațiul cel mai mare, în cadrul paginilor cu rezultatele căutării, pentru anunțurile publicitare generate de Google. În plus, anunțurile publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților nu pot fi amplasate deasupra sau lângă anunțurile publicitare generate de motorul de căutare Google;
  • dreptul de a autoriza anunțurile publicitare generate de serviciile concurente: prin care se solicită părților terțe să obțină aprobarea Google înainte de aduce orice schimbare în modul de afișare a anunțurilor publicitare generate de motoarele de căutare ale concurenților.

Concluzii

Potrivit Comisiei, practicile menţionate mai sus constituie un obstacol în calea concurenţei. Google are la dispoziţie 10 săptămâni pentru a răspunde la obiecţiile din comunicare şi ar putea fi supus unor alte angajamente constrângătoare.