Executarea eşalonată a drepturilor băneşti în opinia Curţii Constiituţionale


images (13)

Reglementările privind plata neefectuată a sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti reprezentând drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar sunt prevăzute de Ordonanţa nr. 17/2012 privind reglementarea unor măsuri fiscal – bugetare, publicată în Monitorul Oficial nr. 611/2012.

Potrivit ştirilor juridice şi legislaţiei, art. 14 din Ordonanţa menţionată mai sus, plata neefectuată a sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti reprezentând drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2012, se va realiza în aceleaşi condiţii cu cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 230/2011, ale cărei dispoziţii se aplică în mod corespunzător.

Aceste dispoziţii au stat la baza invocării unei excepţii de neconstituţionalitate.

Ce s-a susţinut în motivarea excepţiei?

Se susţine că prevederile de mai sus sunt contrare art. 21 alin. (1) şi (2) şi art. 41 alin. (2) din Constituţie, întrucât încalcă dreptul de acces la instanţă prin împiedicarea executării silite a unor creanţe reprezentând drepturi salariale, legal recunoscute printr-o hotărâre judecătorească, şi încalcă dreptul la protecţie socială şi salarială, în condiţiile în care a executat o muncă neplătită.

Prevederile criticate contravin art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece adoptarea măsurii eşalonării plăţii drepturilor salariale pe cale de ordonanţă nu este justificată în niciun fel, deşi Ordonanţa Guvernului nr. 17/2012 privind reglementarea unor măsuri fiscal – bugetare a fost emisă în temeiul Legii de abilitare nr. 127/2012, act normativ care face trimitere directă la dispoziţiile art. 115 din Constituţie. În acest context se precizează că executarea unei hotărâri judecătoreşti face parte integrantă din proces, în sensul art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Mai mult, măsura eşalonării plăţii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti şi a titlurilor devenite executorii până în decembrie 2012 nu are nicio justificare raţională, proporţională cu scopul menţinerii vreunui echilibru bugetar.

Ce a susţinut Curtea Constituţională?

În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate extrinsecă, prin care susţine că adoptarea măsurii eşalonării plăţii drepturilor salariale pe cale de ordonanţă nu este justificată în niciun fel, Curtea observă că aceasta este neîntemeiată. Astfel, în speţa de faţă este vorba de o ordonanţă simplă a Guvernului adoptată în temeiul art. 108 din Constituţie şi al art. 1 pct. I.3 din Legea nr. 127/2012 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 24 august 2012, şi nu de o ordonanţă de urgenţă a cărei adoptare este condiţionată de respectarea cerinţelor prevăzute la art. 115 alin. (4) din Constituţie, potrivit căruia “Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora”.

Iar pretinsa încălcare a prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) şi art. 41 alin. (2), Curtea reţine că acesta este neîntemeiată. Prevederile criticate statuează cu privire la faptul că, începând cu data intrării în vigoare a ordonanţei, plata neefectuată a sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti reprezentând drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2012, se va realiza în aceleaşi condiţii cu cele prevăzute de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 230/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 864 din 8 decembrie 2011, ale cărei dispoziţii se aplică în mod corespunzător.

Concluzii

Se observă că nu se refuză executarea hotărârilor judecătoreşti, ci se obligă la plata eşalonată a sumelor prevăzute prin acestea. Executarea eşalonată a unor titluri executorii care au ca obiect drepturi băneşti nu este interzisă în niciun mod nici de Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Din acest motiv a repins, ca neîntemeiată, excepţia prin Decizia nr. 310/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 535/2016.