Gazul este unul dintre cei mai importanți combustibili pentru producerea căldurii pe glob şi pe piaţa energiei. Importanța acestuia este puțin probabil să se schimbe în următoarele decenii datorită rezervelor de gaze relativ mari. Gazele naturale satisfac peste 20% din necesarul de energie al lumii din acest motiv are o importanţa semnificativă în industrie şi nu numaiă. Legislaţia românească în materie este Legea nr. 123/2012 care reglementează piaţa gazelor naturale, preţurile şi tarifele, infracţiunile şi contravenţile, concesionarea şi regimul drepturilor asupra proprietăţii altuia.
Noutăţi legislative privind gazele naturale
Mai multe noutăţii legislative au fost propuse prin Ordonanţa de urgenţă nr. 28/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 487/2016 pentru modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012.
Actul normativ completează, de asemenea, atribuţiile furnizorilor de gaze naturale, stipulând dispoziţii privind punerea în aplicare a unor cerinţe stabilite de Regulamentul (UE) nr. 994/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului, din 20 octombrie 2010, privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale şi de abrogare a Directivei 2004/67/CE a Consiliului.
Se modifică amenzile şi sancţiunile contravenţionale pentru fapta de neconstituire a stocului minim de gaze naturale, pe care titularii licenţelor de furnizare/transport au obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană şi se incriminează ca abatere contravenţională fapta de folosire a gazelor naturale, de către clienţii noncasnici, cu altă destinaţie decât cea pentru care au fost achiziţionate.
- 1. Astfel, se introduce un nou alineat, art. 143 alin. (3) din lege cu privire la cantităţile de gaze naturale reprezentând stocurile minime ce urmează a fi înmagazinate de fiecare furnizor, potrivit alin. (1) lit. q), vor fi stabilite anual, în condiţii transparente şi nediscriminatorii, prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei(ANRE), în conformitate cu reglementările specifice ANRE, astfel încât să se asigure un nivel corespunzător al consumului intern, în condiţii de continuitate şi siguranţă.
- 2. Sancţiunile prevăzute se modifică. Astfel, sunt sancţionate cu amendă de la 400.000 lei la 500.000 lei, următoarele operaţiuni:
– nerespectarea reglementărilor privind separarea legală şi/sau contabilă a activităţilor reglementate în sectorul gazelor naturale;
– nerespectarea de către operatorul de transport şi de sistem a prevederilor referitoare la mecanismele de alocare a capacităţii şi a procedurilor de gestionare a congestiilor, prevăzute de regulamentele europene;
– nerespectarea cerinţelor privind transparenţa prevăzute în reglementările ANRE, precum şi în regulamentele europene;
– nefurnizarea sau furnizarea incompletă de către operatorul de transport şi de sistem a informaţiilor necesare utilizatorilor de reţea pentru luarea de măsuri corective oportune în vederea evitării dezechilibrelor
Se vor sancţiona cu amendă cuprinsă între 5% şi 10% din cifra de afaceri anuală următoarele cazuri:
– neconstituirea stocului minim de gaze naturale, pe care titularii licenţelor de furnizare/transport au obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare subterană, stabilit conform reglementărilor în vigoare;
– nerespectarea de către operatorul de transport şi de sistem a prevederilor privind condiţiile de acces la reţelele pentru transportul gazelor naturale, prevăzute de regulamentele europene;
– nerespectarea de către operatorul de transport şi de sistem a cerinţelor prevăzute în regulamentele europene, altele decât cele menţionate maii sus.
Necesitatea acestor modificări
Aceste noi prevederi sunt necesare în contextul unificării legislaţiei europene cu cea naţională.
Obligativitatea de a deţine în depozite subterane sau asigurarea achiziţiei de gaze, inclusiv de import pentru cantităţile necesare pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor lor este o măsură care vine în protejarea populaţiei.
Inmagazinarea gazelor este un proces important deoarece are ca scop asigurarea securităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor finali. În cazul în care aceste stocuri nu ar fi refăcute, furnizorii nu vor constitui stocul minim, existând un risc în ceea ce priveşte securitatea în aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor, precum şi creşterea dependenţei de gazele de import, dar şi un preţ mai mare pentru clientul final.