Mereu auzim că ANI a constatat că anumiți demnitari sunt incompatibili și s-au aflat în conflict de interese, pentru că, de exemplu, au exercitat funcția de primar în urma căreia au primit o indemnizație lunară, dar și alte activități remunerate ca urmare a participării lor în anumite comisii.
Poate că unul dintre cele mai de temut verdicte date de ANI este cel privind conflictul de interese. Mulți demnitari ajung în această situație și suportă consecințele. De exemplu,cazul în care un consilier local a aprobat pe durata mandatului său un caiet de sarcini, o procedură de licitație în vederea concesionării și, ulterior, primăria unde lucra acesta a încheiat un contract de concesiune cu o asociație unde președinte era o rudă de IV a consilierului local.
Sigur că este nevoie de un adevărat mecanism care să fie pus în funcțiune pentru a putea aduna informații și date, pentru a cerceta dacă există cazuri de incompatibilitate sau conflict de interese. Fiind necesară clarificarea atribuțiilor aferente fiecărui departament din cadrul ANI, a fost elaborat Ordinul ANI 7962/2016 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al ANI care a fost publicat în Monitorul Oficial 429 din 8 iunie 2016. Prevederile sale se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial.
Care este rolul ANI?
Scopul ANI este acela de a asigura integritatea în exercitarea demnităților și funcțiilor publice și prevenirea corupției instituționale prin exercitarea de responsabilități în evaluarea declarațiilor de avere, a datelor și informațiilor privind averea, a modificărilor patrimoniale intervenite, a incompatibilităților și a posibilelor conflicte de interese în care se pot afla persoanele.
Știrile juridice precizează că ANI poate colabora în realizarea obiectivelor sale cu entități din țară sau străinătate cu care încheie protocoale. În acest sens, ANI emite, gestionează sau intră în posesia de informații clasificate secrete de stat și/sau secrete de serviciu.
Rețineți că activitatea de evaluare a situației averii existente pe durata exercitării funcțiilor sau demnităților publice, a conflictelor de interese și a incompatibilităților efectuate de către ANI este supusă controlului judecătoresc.
Astfel, președintele, vicepreședintele, secretarul general și inspectorii de integritate nu vor solicita și nu vor primi dispoziții referitoare la evaluările privind averea persoanelor, conflictele de interese și incompatibilitățile de la nicio autoritate publică, instituție sau persoană.
Pentru mulți poate părea un mister cum de ANI îi găsește pe cei care sunt cu musca pe căciulă și îi pedepsește. Legea permite ca verificările efectuate de ANI să aibă loc la sesizarea oricărei persoane fizice sau juridice și vizează declarațiile de avere, datele privind averea, modificările patrimoniale intervenite, incompatibilitățile și posibilele conflicte de interese în care se pot afla cei vizați pe durata îndeplinirii funcțiilor și demnităților publice.
Noutățile legislative prevăd că ANI asigură afișarea declarațiilor de avere și de interese pe pagina sa de internet în cel mult 30 de zile de la primire prin anonimizarea adresei imobilelor declarate, cu excepția localității unde sunt situate, a adresei instituției care administrează activele financiare, a codului numeric personal și a semnăturii. Rețineți că declarațiile de avere și de interese se mențin pe pagina de internet a ANI pe toată durata exercitării funcției sau mandatului și 3 ani după încetarea acestuia.
Cum este organizată și structurată ANI?
Personalul ANI numără 200 de persoane și este format din președinte, vicepreședinte, inspectori de integritate, funcționari publici și personal contractual. Președintele este demnitar cu rang de secretar de stat, vicepreședintele este demnitar cu rang de subsecretar de stat, iar inspectorul de integritate este funcție publică cu statut special. Președintele și vicepreședintele sunt numiți de Senat pe bază de concurs organizat de Consiliul Național de Integritate.
Știrile juridice precizează că președintele/vicepreședintele este numit pentru 4 ani fără posibilitatea reînnoirii mandatului. Funcția sa este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor sau activităților exclusiv didactice din învățământul superior. Rețineți că președintele nu îndeplinește atribuții operative referitoare la evaluările privind averea persoanelor, conflictele de interese sau incompatibilitățile.
Secretarul general este înalt funcționat public numit, el fiind persoana care asigură realizarea legăturilor funcționale între structurile ANI. Acesta este subordonat președintelui și vicepreședintelui, coordonează activitățile și îndeplinește și alte atribuții care îi sunt delegate de președintele ANI. Rețineți că acesta nu îndeplinește atribuții operative referitoare la evaluările privind averea persoanelor, conflictele de interese sau incompatibilitățile.
Președintele are calitatea de ordonator principal de credite. Dacă funcția sa este vacantă sau acesta se află în imposibilitatea de a-și exercita funcția, calitatea de ordonator principal de credite este exercitată de vicepreședintele sau secretarul general al ANI. Pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital președintele/vicepreședintele întocmește proiectul de buget. Raportul de audit este comunicat Consiliului în 5 zile de la primire.
ANI are departamente structurate astfel: Compartimentul de audit public intern, Serviciul de tehnologia informației (STI) sunt subordonate direct președintelui. La rândul său, STI cuprinde compartimentul de tehnologia informației și cel al informațiilor clasificate. Departamentul de Registratură generală și arhivă funcționează la nivel de compartiment și se subordonează secretarului general al ANI.
Inspecția de integritate funcționează la nivel de direcție generală având în subordine Direcția Inspecția de integritate în subordinea căreia funcționează Serviciul analiză și prevenție și 5 servicii ale Inspecției de integritate. Cine a crezut că organigrama ANI s-a încheiat, s-a înșelat! Mai urmează Direcția generală juridică, relații publice și comunicare care este subordonată președintelui. La rândul ei cuprinde: Serviciul avizare și legislație, Serviciul contencios și Direcția comunicare, relații publice și strategie.
Șirul departamentelor continuă cu Direcția generală economică care este coordonată de secretarul general al ANI și este condusă, la rândul său, de un director general, doi șefi serviciu și un șef birou. Organigrama continuă cu Biroul achiziții publice, investiții și gestionarea patrimoniului, cu Serviciul administrativ care este un compartiment de specialitate care îndeplinește atribuții privind administrarea sediului administrativ și parcului auto, cu Serviciul de resurse umane coordonat de secretarul general. La rândul său resursele umane cuprind Biroul resurse umane și Compartimentul protecția muncii. Conducerea Serviciul resurse umane este asigurată de un șef serviciu și șef de birou.
Organigrama nu ar fi fost completă fără Compartimentul protecția muncii care își desfășoară activitatea prin servicii interne în domeniul securității și sănătății în muncă.
Funcții multe și mărunte
Faptul că ANI are multe departamente care, la rândul lor, au în subordine alte structuri face ca aparatul acesteia să pară extrem de încărcat. Probabil că intenția de supradimensionare a organigramei ANI s-a bazat pe părerea lui William Vaughn „cu cât ești mai puțin important în organigrama firmei, cu atât ți se va simți mai mult lipsa dacă nu vii la muncă. „