Prevederile incluse în cadrul regulamentului intern nu pot fi invocate salariaţilor care nu au fost informaţi cu privire la existenţa acestora. Acesta îşi produce efectele de plin drept numai după aducerea la cunoştinţă salariaţilor a celor menţionate în cuprinsul său.
Orice angajator este obligat să deţină un regulament intern. Acesta nu poate conţine prevederi contradictorii faţă de prevederile legale şi nu poate pune în defavoare salariaţii.
Asemenea oricărui act juridic, regulamentul intern poate fi contestat. Orice salariat poate sesiza angajatorul cu privire la dispoziţiile regulamentului intern, în situaţia în care poate face dovada încălcării unui drept ce îi revine.
Salariatul se poate se adresa angajatorului, reclamând încălcarea legii sau a prevederilor din contractul său de muncă prin anumite prevederi din regulamentul intern. Dacă angajatorul respinge această solicitare şi nu efectuează nicio modificare, salariatul poate merge în instanţă.
Dovada informării salariaţilor se consideră efectuată şi finalizată prin semnarea de către fiecare salariat în parte într-un formular de luare la cunoştinţă a reglementărilor regulamentului intern.
Obligaţiile de consultare şi de informare trebuie întotdeauna realizate în mod corespunzător, nu doar scriptic, deoarece în catul în care există nemulţumiri, ele se pot transforma în viitoare conflicte de muncă, demisii în lanţ, creşterea ratei de fluctuaţie şi deteriorarea brandului companiei.