Noutăți privind achizițiile sectoriale!


achizitii sectoriale

Prezenta lege a luat naștere ca urmare a obligației de a fi transpusă în legislația națională o directivă europeană care reglementează procesul de achiziție în anumite domenii specifice de activitate. Deși au trecut mai bine de 2 ani de când directiva a fost adoptată, România a elaborat și publicat legea corespunzătoare în Monitorul Oficial 391 din 23 mai 2016. Legea 99/2016 privind achizițiile sectoriale  a intrat în vigoare pe 26 mai 2016.

Prevederile sale se vor aplica procedurilor de atribuire inițiate după intrarea sa în vigoare. Celor aflate în curs de desfășurare la data intrării sale în vigoare li se va aplica legea în vigoare la data inițierii procedurii de atribuire. Normele metodologice de aplicare a legii vor fi elaborate în 60 de zile de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial.

Ce domenii de activitate vizează prezenta lege?

Știrile juridice arată că legea se aplică în domeniul gazelor și energiei termice, energiei electrice, apei, serviciilor de transport, porturilor și aeroporturilor, serviciilor poștale, extracției de petrol și gaze naturale, prospectarea și extracția de cărbune sau alți combustibili solizi.

Procedura se aplică în cazul atribuirii contractelor sectoriale a căror valoare estimată, fără TVA, este egală sau mai mare decât următoarele praguri valorice: 1.858.177 lei pentru contractele sectoriale de produse și de servicii și pentru concursurile de soluții, 23.227.215 lei pentru contractele sectoriale de lucrări și 4.445.400 lei pentru contractele sectoriale de servicii care au ca obiect servicii sociale.

Rețineți că entitățile contractante au dreptul de a achiziționa direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 441.730 lei.

Cum se calculează valoarea estimată a achiziției?     

Se va calcula valoarea estimată a unei achiziții sectoriale având în vedere valoarea totală de plată, fără TVA, estimată de entitatea contractantă, luând în considerare orice eventuale forme de opțiuni și orice eventuale prelungiri ale contractului. Valoarea estimată a achiziției sectoriale se determină înainte de inițierea procedurii de atribuire și este valabilă la momentul inițierii acesteia.

La contractele sectoriale de produse sau servicii cu caracter de regularitate sau care se intenționează să fie reînnoite în cursul unei anumite perioade, valoarea estimată a achiziției sectoriale se va calcula ca fiind fie valoarea reală globală a tuturor contractelor similare succesive atribuite în ultimele 12 luni sau în anul bugetar anterior, ajustată, acolo unde este posibil, pentru a lua în considerare modificările cantitative și valorice care pot surveni într-un interval de 12 luni de la data  contractului inițial, fie valoarea estimată globală a tuturor contractelor succesive atribuite într-un interval de 12 luni de la prima livrare.

La contractele sectoriale de servicii care nu prevăd un preț total, valoarea estimată a achiziției sectoriale se calculează în funcție de durata contractului în cazul contractelor încheiate pe o durată determinată mai mică sau egală cu 48 de luni, valoarea estimată fiind valoarea totală a contractului pentru întreaga durată a acestuia. În cazul contractelor încheiate pe durată nedeterminată mai mare de 48 de luni, valoarea estimată se calculează prin înmulțirea cu 48 a valorii lunare a contractului.

Reguli privind participarea și desfășurarea procedurii

Entitatea contractantă nu are dreptul de a impune operatorilor economici care participă în comun la procedura de atribuire să adopte o anumită formă juridică pentru depunerea unei oferte sau a unei solicitări de participare. Acest lucru poate fi solicitat dacă a fost prevăzut în anunțul de participare și documentația de atribuire.

Entitatea contractantă are obligația de a nu dezvălui informațiile transmise de operatorii economici indicate de aceștia ca fiind confidențiale (secrete tehnice, comerciale și elementele confidențiale ale ofertelor).

Regula instituită de prezenta lege este că ofertantul declarat câștigător cu care entitatea contractantă a încheiat contractul sectorial nu are dreptul de a angaja/încheia orice alte înțelegeri privind prestarea de servicii, direct sau indirect, în scopul îndeplinirii contractului sectorial, cu persoane fizice sau juridice care au fost implicate în procesul de verificare/evaluare a solicitărilor de participare/ofertelor depuse în cadrul unei proceduri de atribuire sau angajați/foști angajați ai entității contractante/furnizorului de servicii. Regula de mai sus se aplică pentru cazul în care entitatea contractantă implicată în procedura de atribuire a încetat relațiile contractuale după atribuirea contractului sectorial pe parcursul unei perioade de cel puțin 12 luni de la încheierea contractului.

Oferta câștigătoare va fi stabilită în maximum 25 de zile de la data-limită de depunere a ofertei. Entitatea contractantă are obligația de a transmite ofertantului declarat câștigător o comunicare privind acceptarea ofertei sale și acordul de a încheia contractul.

În ce cazuri poate fi exclus candidatul?

Știrile juridice arată că poate fi exclus din procedura de atribuire orice operator economic care a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanțe pentru comiterea infracțiunilor de constituire a unui grup infracțional organizat, de corupție, actelor de terorism, a celor împotriva intereselor financiare ale UE,  spălarea banilor, traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile. Această regulă se aplică și în cazul în care persoana condamnată prin hotărâre definitivă este membru al organului de administrare, conducere sau de supraveghere al acelui operator economic sau are putere de reprezentare, de decizie sau control în cadrul acestuia.

Un alt caz de excludere apare dacă operatorul economic și-a încălcat obligațiile privind plata taxelor, impozitelor sau a contribuțiilor la bugetul general consolidat și acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă definitivă și obligatorie. Rețineți că operatorul economic nu este exclus din procedura de atribuire dacă, anterior deciziei de excludere, își îndeplinește obligațiile de plată a taxelor și impozitelor.

Legea prevede că un operator economic nu este exclus din procedura de atribuire atunci când cuantumul impozitelor, taxelor datorate și restante este mai mic de 4.000 lei sau este mai mare de 4.000 lei și mai mic de 5% din totalul taxelor datorate de operator la cea mai recentă dată scadentă a acestora.

În ce cazuri pot fi modificate contractele sectoriale?

Acestea pot fi modificate fără organizarea unei noi proceduri de atribuire atunci când modificările indiferent dacă sunt sau nu evaluabile în bani și indiferent de valoarea acestora, au fost prevăzute în documentele achiziției inițiale sub forma unor clauze de revizuire clare, precise și fără echivoc care pot include clauze de revizuire a prețului sau orice alte opțiuni.

Armonizarea legislației

Fiind parte a UE este firesc să armonizăm treptat legislația națională la cea europeană, sens în care sperăm ca o dată cu acest lucru să prindă aripi și să se dezvolte și domeniul achizițiilor sectoriale.