Stabilitate și predictibilitate! Sunt două mari dorințe pe care orice întreprinzător le nutrește cu privire legislația care i se aplică, pe termen mediu și lung. Observația este valabilă în domeniul achizițiilor publice, însă și pentru acele raporturi în care o entitate contractantă îi încredințează unui operator economic fie executarea de lucrări, fie prestarea unor servicii, contraprestația fiind reprezentată de dreptul de-a exploata rezultatul lucrărilor ce constituie obiectul contractului sau acest drept însoțit de către o plată.
În „Monitorul Oficial” 392/2016 a fost dată publicității Legea 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii. Noul act normativ are, ca scopuri, folosirea resurselor „în condiții de eficiență și economicitate”, promovarea concurenței, asigurarea unui cadru legal pentru atribuirea contractelor de concesiune de lucrări și de servicii de către entitățile contractante și, nu în ultimul rând, asigurarea integrității procedurii de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări și de servicii.
Calitatea de entități contractante poate fi deținută fie de către autoritățile și instituțiile publice (locale sau centrale), fie de către organismele de drept public, fie de către asocieri ce cuprind cel puțin o autoritate contractantă de tipul autorităților și instituțiilor publice ori al organismelor de drept public.
Pe durata procedurii de atribuire, entitatea contractantă nu trebuie să ofere informații care-i pot avantaja pe anumiți ofertanți/candidați. Atunci când candidatul a făcut față cu brio exigențelor legale, procedura de atribuire va lua sfârșit, prin semnarea contractului de atribuire.
Procedurile de atribuire
Contractul de concesiune poate fi atribuit, de către entitatea contractantă, prin licitație deschisă ori prin dialog competitiv. Potrivit noilor știri juridice, o altă procedură de atribuire, utilizată în mod excepțional, e negocierea fără publicarea unui anunț de concesionare (la care se poate recurge, de pildă, atunci când scopul concesiunii de lucrări e crearea unei opere de artă sau dacă lipsește concurența, din cauze tehnice).
Licitația deschisă e inițiată prin transmiterea spre publicare a unui anunț de concesionare, prin intermediul căruia operatorilor economici li se solicită depunerea de oferte, de către entitatea contractantă. De obicei, procedura de licitație deschisă se va desfășura într-o unică etapă, dar entitatea contractantă poate să decidă ca ea să se deruleze în două etape.
Procedura dialogului competitiv va debuta prin transmiterea, în vederea publicării, a unui anunț de concesionare, prin care entitatea contractantă va solicita operatorilor economici depunerea unei solicitări de participare. Orice operator economic poate depune o solicitare de participare, dar la etapele ulterioare vor lua parte numai acei candidați ce vor îndeplini criteriile de calificare și selecție pe care le-a statornicit autoritatea contractantă.
Trei faze are dialogul competitiv! Și anume: depunerea solicitărilor de participare (și selectarea candidaților), dialogul cu candidații rămași, depunerea ofertelor finale de către candidații care-au trecut cu succes de dialog.
Entitatea contractantă trebuie să asigure transparența procedurii de atribuire a contractelor de concesiune, prin publicarea anunțurilor de concesionare, anunțurilor de intenție și a celor de atribuire.
Dacă inițiază o licitație deschisă ori o procedură de dialog competitiv, entitatea contractantă e datoare să transmită, în vederea publicării, un anunț de concesionare.
Totuși, entitățile contractante nu sunt datoare să publice un nou anunț de concesionare dacă, în cadrul unei proceduri de achiziție inițiale, n-a fost depusă nicio ofertă sau solicitare de participare ori, chiar de s-au depus oferte, acestea sunt necorespunzătoare (cu condiția să nu fie modificate în mod esențial cerințele inițiale ale concesiunii) și dacă a fost transmis un raport în acest sens, la cererea Comisiei Europene.
Transparență și non-discriminare!
Cu începere de la data publicării anunțului de concesionare, entitățile contractante vor trebui să asigure accesul nerestricționat, total și netaxat al operatorilor economici la documentația concesiunii, prin mijloace electronice și prin mijlocirea S.E.A.P. Din anunțul de concesionare nu va absenta adresa web la care poate fi consultată documentația concesiunii.
În termen de maximum 48 de zile de la momentul atribuirii unei concesiuni de lucrări/servicii, entitatea contractantă trebuie să transmită spre publicare un anunț de atribuire. Indiferent că e vorba despre anunțuri de concesionare sau de anunțuri de atribuire a concesiunii de lucrări/servicii, acestea nu vor fi date publicității în țară, mai înainte de-a fi publicate în Jurnalul Oficial al UE.
În cadrul procedurii de atribuire, entitatea contractantă poate aplica numai criterii de calificare și selecție nediscriminatorii și proporționale cu obiectul concesiunii, care se vor referi la capacitatea candidatului sau ofertantului ori la motivele de excludere.
Atunci când operatorul economic își demonstrează situația economico-financiară ori capacitatea tehnico-profesională evidențiind, simultan, și suportul pe care-l capătă de la un terț agent, operatorul economic trebuie să dovedească entității contractante că a făcut tot ceea ce era necesar pentru a avea oricând acces la resursele de trebuință. În acest sens, el va prezenta un angajament din partea celui care îi furnizează suport.
Impedimente la participare
Operatorul economic care s-a făcut vinovat de infracțiuni precum corupția, frauda, constituirea unui grup infracțional organizat, terorismul, infracțiunile contra intereselor financiare ale UE, traficul de persoane, spălarea de bani și a primit o condamnare definitivă în justiție, nu va mai putea lua parte la o procedură de atribuire. Va fi exclus de către autoritățile contractante care au luat cunoștință de aceste fapte, în urma examinării unor documente ori altcumva.
Potrivit unor știri din fiscalitate, autoritățile contractante îl vor înlătura din procedura de atribuire și pe operatorul ce nu și-a achitat dările către stat (taxe/impozite/contribuții) – fapt stabilit printr-o hotărâre a unei instanțe sau printr-o decizie administrativă.
Totuși, operatorul economic nu va fi scos din procedura de atribuire dacă valoarea taxelor și impozitelor neplătite este sub 4000 lei sau, chiar fiind mai mare de-atât, reprezintă sub 5 procente din valoarea totală a taxelor și impozitelor pe care operatorul le datorează „la cea mai recentă dată scadentă”.
Răspunderea entității contractante
Atunci când este angajată răspunderea contravențională a unei entități contractante, contravențiile vor fi constatate și sancțiunile vor fi aplicate de către persoanele care au primit împuternicire din partea Curții de Conturi sau a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, în funcție de cine va constata încălcarea.
Atribuirea unui contract de concesiune fără ca în prealabil să fi fost publicat un anunț de concesionare (atunci când publicarea sa e obligatorie) ori, după caz, a unui anunț de intenție, constituie contravenție. Este sancționabilă cu o amendă de 5000-30000 de lei.
Se anticipă că noua lege va contribui, printre altele, și la sporirea nivelului de absorbție a fondurilor europene, diminuarea birocrației, creșterea nivelului de transparență, un mai bun acces al IMM-urilor la concesiunea de lucrări/servicii, generarea unor noi locuri de muncă. Să nădăjduim că socoteala de-acasă se va potrivi la fix cu socoteala din târg… de astă dată!