Dacă s-ar scrie o istorie a urgiilor care s-au năpustit în ultimul secol asupra românilor, pe lângă conflictele militare, dictaturi, încălcări ale drepturilor omului, inundații și cutremure, ar mai trebui menționate, obligatoriu, și accidentele majore în cursul cărora substanțele periculoase au otrăvit aerul, apa și solul, cu efecte cumplite, imediate sau întârziate.
Dacă inundațiile nu pot fi prevenite decât parțial iar cutremurele majore nu pot fi evitate decât într-un singur mod – prin mutarea într-o zonă cu antecedente seismice neglijabile, alte fenomene distructive, mai cu seamă cele antropogene (iscate prin acțiunea umană), pot fi evitate lesne prin însușirea și respectarea unor norme. Accidentele în care sunt implicate substanțele toxice fac parte dintre evenimentele ce pot fi prevenite într-o mare măsură, printr-un corespunzător management al riscurilor specifice.
În „Monitorul oficial” 290/2016 a fost publicată Legea 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase. Scopul noii reglementări nu-i doar stabilirea unor măsuri pentru preîntâmpinarea accidentelor majore provocate de către substanțele primejdioase, ci și limitarea efectelor acestora asupra cetățenilor și a mediului.
Trebuie precizat că legea pe care o avem în discuție nu se aplică în cazul pericolelor pricinuite de către radiațiile ionizate generate de către materialele radioactive, transportului de substanțe periculoase prin conducte, exploatării minereurilor (în mine, cariere ori prin foraje) și nici instalațiilor sau zonelor de depozitare ale unităților militare.
În domeniul de aplicare a actului normativ sunt cuprinse depozitarea gazului în straturi naturale, acvifere și mine dezafectate, operațiunile de prelucrare chimică și termică, dar și depozitarea aferentă operațiunilor ce implică substanțe periculoase, fiind incluse aici bazinele de decantare și barajele în spatele cărora se află asemenea substanțe.
Cu titlu de noutăți legislative, putem afla că autoritățile ce răspund de amenajarea teritoriului și de urbanism vor trebui să se asigure, laolaltă cu autoritățile competente la nivel județean pentru aplicarea legii (agențiile județene pentru protecția mediului, inspectoratele județene pentru situații de urgență, comisariatele județene ale gărzii de mediu) că obiectivele de preîntâmpinare a accidentelor majore și de limitare a efectelor lor sunt încorporate în cadrul politicilor de amenajare a teritoriului. Controalele vor fi efectuate cu privire la modificările efectuate asupra amplasamentelor existente, a poziționării amplasamentelor noi și a noilor proiecte de dezvoltare.
Îndatoriri ale operatorilor
Orice persoană fizică sau juridică (operator) care exploatează sau deține controlul unui amplasament (zonă în care se află substanțe periculoase în una sau mai multe instalații) sau căreia i-a fost încredințată puterea de decizie economică sau de luare a hotărârilor cu privire la funcționarea unui amplasament e obligată să ia toate măsurile de rigoare pentru prevenirea accidentelor majore și pentru a limita efectele acestora. Nu doar că trebuie să ia aceste măsuri, dar mai e necesar și să poată dovedi acest lucru oricând i se cere.
Sub numele de „accident major” este definit un eveniment – precum o emisie majoră, un incendiu sau o explozie ce apare ca efect al unor evoluții necontrolate pe parcursul exploatării oricărui amplasament ce intră sub incidența noului act normativ și determină grave pericole, actuale sau întârziate, pentru sănătatea umană ori pentru mediu și implică una sau mai multe substanțe periculoase. Potrivit ultimelor știri juridice, toți operatorii au îndatorirea de a nominaliza un responsabil cu managementul securității la nivelul amplasamentelor, în scopul punerii în practică a prevederilor legii nou-apărute.
De asemenea, operatorii sunt obligați să întocmească un document prin care să fie prezentată politica de preîntâmpinare a accidentelor majore. Acest document va fi transmis către secretariatul de risc al agenției județene pentru protecția mediului. Atunci când este vorba despre un nou amplasament, transmiterea documentului se va realiza anterior începerii construcției ori exploatării (fiind respectată procedura de evaluare a impactului asupra mediului) ori cu 90 de zile înaintea modificării inventarului de substanțe primejdioase, consecință a modificării instalațiilor sau activităților desfășurate.
Cum trebuie procedat în caz de accident major?
În situația în care va avea loc un astfel de eveniment operatorul trebuie să informeze numaidecât inspectoratul județean pentru situații de urgență și să-i ofere acestuia de îndată ce va fi cu putință (dar nu mai târziu de 2 ore de la eveniment) date privind circumstanțele producerii evenimentului nedorit, informații necesare pentru evaluarea consecințelor accidentului și substanțele primejdioase implicate.
Autoritățile competente (agențiile județene pentru protecția mediului, comisariatele gărzii de mediu, inspectoratele județene pentru situații de urgență) trebuie informate cu privire la măsurile plănuite pentru estomparea efectelor pe termen mediu și lung ale accidentului.
Interdicțiile, consecințe ale riscurilor neînlăturate
Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu și Inspectoratul Județean pentru Situații de Urgență vor organiza un sistem de inspecții adaptat fiecărui tip de amplasament, indiferent de primirea unui raport de securitate ori a altei documentații pe care a avansat-o operatorul.
De asemenea, autoritățile competente la nivel județean vor putea interzice întrebuințarea sau punerea în funcțiune a oricărui amplasament și a oricărei instalații, dacă acțiunile întreprinse de către operator în sensul prevenirii accidentelor majore sunt caracterizate de lipsuri dintre cele mai severe.
Se poate ajunge chiar până la interzicerea folosirii ori a punerii în funcțiune, atunci când operatorul n-a oferit informațiile solicitate, cum ar fi raportul de securitate sau documentul privind politica de preîntâmpinare a accidentelor majore. Desigur, operatorul care se consideră nedreptățit poate contesta decizia în justiție, conform Legii contenciosului administrativ.
Parcurgând ultimele știri juridice, putem afla că inspectoratele județene pentru situații de urgență și comisariatele județene ale gărzii de mediu vor elabora an de an un plan de inspecții în comun, pentru amplasamentele în cazul cărora se aplică Legea 59/2016. Periodic, va avea loc o revizuire sau, dacă se impune, o actualizare a acestui plan.
În anii din urmă accidentele provocate de către substanțele primejdioase s-au împuținat. Motivele țin nu doar de dezvoltarea legislației și înăsprirea normelor de prevenție. Evident că mai este implicat și procesul de dezindustrializare, antrenând reducerea activităților ce implică substanțe periculoase.
Incontestabil, industria constituie temelia creșterii economice, a prosperității și este dezirabil, pentru binele tuturor, ca ea să aibă susținere și succes. În paralel, este de dorit ca utilizarea resurselor și a instalațiilor industriale să fie realizată în condiții de maximă siguranță. Legislația neadaptată realității, încălcarea normelor și neglijența pot adăuga oricând (și oriunde) noi pagini negre în imensul volum ce constituie istoria dezastrelor.