S-a ajuns la concluzia că „piața este definită de consumatori, nu de producători.” (Petre Drucker) Tocmai din acest motiv, comercianții recurg la fel de fel de mijloace, unele dintre ele mai puțin ortodoxe, pentru a determina consumatorii să cumpere un anumit produs cu scopul clar de a-și umple propriile buzunare.
Suntem expuși zilnic acestor practici comerciale ilicite, însă, puțini le recunosc și iau atitudine cerându-le socoteală respectivilor comercianți. Majoritatea cad în capcana comercianților care se îmbogățesc pe seama faptului că ai lor consumatori nu recunosc ce înseamnă practici comerciale incorecte, agresive și înșelătoare și nici nu știu ce amenzi usturătoare pot primi comercianții care le practică.
Pentru că tot mai mulți români au căzut în capcana acestor practici, legiuitorul a ajuns la concluzia că se impune majorarea amenzilor pentru astfel de practici comerciale și stabilirea unor sancțiuni drastice pentru comercianții care câștigă bani în acest mod. În Monitorul Oficial 257 din 6 aprilie 2016 a fost publicată legea 51/2016 privind aprobarea OG 37/2015 pentru modificarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor. Prevederile sale au intrat în vigoare în 9 aprilie 2016.
Cum recunoști o practică comercială incorectă și înșelătoare?
O practică comercială incorectă este aceea care este contrară cerințelor diligenței profesionale și care deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esențial comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau căruia i se adresează sau al membrului mediu al unui grup atunci când acea practică se adresează unui anumit grup.
Legiuitorul a împărțit practicile incorecte în înșelătoare și agresive pedepsindu-le distinct în funcție de gravitatea faptei în scopul descurajării unor astfel de practici. O practică comercială este înșelătoare prin acțiune sau prin omisiune. De exemplu, prezentarea unor informații false, inducerea în eroare cu privire la existența, natura, riscurile, avantajele, fabricarea, prețul produsului sau informații eronate cu privire la service, înlocuirea pieselor sau a reparării.
Tot în categoria acțiunilor înșelătoare se încadrează și fapta de a comercializa un produs făcând o publicitate comparativă și creând confuzie cu alt produs, marcă, nume sau alte semne distinctive ale unui concurent, fapt ce îl determină pe un comerciant să cumpere acel produs pe care altfel nu l-ar fi achiziționat.
O practică comercială este înșelătoare prin omisiune dacă nu se comunică o informație esențială către consumator pe care dacă acesta ar fi cunoscut-o nu ar fi cumpărat acel produs.
Știrile juridice au stabilit că acei comercianți care utilizează practici incorecte vor fi amendați de la 2.000 la 100.000 lei, iar cei care folosesc practici comerciale înșelătoare vor scoate din buzunar între 5.000 și 100.000 lei.
Cum recunoști o practică comercială agresivă?
Sunt și comercianți care recurg la acest tip de practici comerciale limitând libertatea de alegere a consumatorului apelând la hărțuire, constrângere, utilizând forța fizică sau apelând la o influență nejustificată determinându-l pe consumator să achiziționeze acel produs pe care altfel nu l-ar fi cumpărat. Pentru acest tip de practici comerciale agresive, comercianții vor achita o amendă cuprinsă între 2.000 și 100.000 lei.
Noi sancțiuni pentru comercianții care păcălesc clienții!
Se spune că „hoțul neprins este negustor cinstit”, însă aviz amatorilor, pentru că începând din 9 aprilie 2016, toți comercianții care utilizează practici incorecte și sunt amendați, vor fi obligați să restituie contravaloarea produsului sau a serviciului în maximum 15 zile de la data la care au luat la cunoștință de procesul-verbal de constatare a contravenției. Noutățile legislative prevăd că acei comercianți care vor nesocoti regula de mai sus și nu vor da banii înapoi, vor fi și sancționați contravențional cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei.
Amenzi usturătoare pentru comercianții amatori de practici comerciale ilicite!
Știrile juridice prevăd că sancțiunile pentru practicile comerciale incorecte și agresive, implică amendarea comercianților cu sume între 2.000 și 10.000 lei dacă au până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 2 milioane euro, echivalent în lei. Amenda crește de la 3.000 la 50.000 lei pentru comercianții care au între 10 și 49 de salariați și au o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei. Comercianții care au peste 50 de salariați și o cifră de afaceri anuală netă de peste 50 de milioane de euro, echivalent în lei, vor plăti amenzi de la 5.000 la 100.000 lei.
Practicile comerciale înșelătoare sunt sancționate mai drastic ca celelalte. Astfel, comercianții care au până la 9 salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 2 milioane euro, echivalent în lei, vor fi amendați cu sume între 5.000 și 15.000 lei. Amenzile cresc de la 6.000 la 50.000 lei pentru comercianții care au între 10 și 49 de salariați și realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei. Cei care au peste 50 de salariați și o cifră de afaceri anuală netă de peste 50 milioane euro, echivalent în lei, vor suporta amenzi de la 7.000 la 100.000 lei.
Rețineți că individualizarea sancțiunii are loc în funcție de gravitatea și durata faptei și trebuie să fie proporțională cu gradul de pericol social al faptei săvârșite ținând cont de împrejurările în care a fost săvârșită fapta, de modul și mijloacele de săvârșire a acesteia, de scopul urmărit și urmarea produsă.
Evitați capcanele întinse de unii comercianți!
Cunoscându-vă drepturile, veți putea identifica atunci când un comerciant încearcă să vă vândă pielea ursului din pădure sau vă garantează că vă poate aduce luna de pe cer. Cei care cred că se pot îmbogăți practicând un astfel de comerț, trebuie să plătească și, atunci când credeți că sunteți victima lor, sesizați ANPC care va verifica și îi va amenda!
Se spune că „ești inteligent când crezi jumătate din ce ți se spune și ești înțelept dacă știi să alegi jumătatea adevărată!”