Guvernanţa corporativă la entităţile supravegheate de către ASF. Un nou cadru normativ!


GuvCorpor1În nicio organizație nu poate exista un management de succes fără un control adecvat al activităților desfășurate. Controlul nu trebuie să fie nici foarte accentuat – atingând un nivel abuziv și dictatorial, dar nici nu trebuie să fie de o lejeritate generatoare de haos.

La nivel organizațional, aplicarea principiilor moderne ale guvernanței corporative oferă marele avantaj al armonizării diferitelor interese și al unui management echilibrat, în care se acordă atenție nu doar mecanismelor de control, ci și celor consultative. Astfel, activitatea decizională va avea de câștigat, viziunea strategică va fi substanțial îmbunătățită și riscurile vor fi corect gestionate!

În „Monitorul oficial” 216/2016 a văzut lumina tiparului Regulamentul ASF nr. 2/2016 privind aplicarea principiilor de guvernanță corporativă de către entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Guvernanța corporativă constituie ansamblul principiilor ce stau la baza administrării unei entități relglementate de către ASF, în scopul ocrotirii și armonizării intereselor tuturor categoriilor de participanți la activitatea entității supuse reglementării – mai exact directori, administratori, clienți, angajați, parteneri de afaceri. Recentul regulament statornicește un cadru normativ unitar de aplicare a principiilor guvernanței corporative la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către ASF.

Pentru cine se aplică noile reglementări?

Societățile de administrare a investițiilor, societățile de servicii de investiții financiare, organismele de plasament colectiv sau fondurile de investiții alternative (înființate prin act constitutiv), depozitarii centrali, administratorii de fonduri de investiții alternative, operatorii de piață sau de sistem, casele de compensare sau de contrapărți centrale, administratorii fondurilor de pensii administrate privat, administratorii fondurilor de pensii facultative, precum și societățile de asigurare ori reasigurare sunt entitățile pentru care se va aplica noul regulament ASF. În sarcina entităților reglementate enumerate mai sus intră obligația de a adopta măsurile necesare pentru aplicarea unui sistem de guvernanță corporativă apt să asigure o administrare eficientă, corectă și prudentă, întemeiată pe principiul continuității activității.

Potrivit recentelor știri juridice, sistemul de guvernanță corporativă va trebui să asigure repartizarea adecvată și separarea corespunzătoare a responsabilităților, o structură organizatorică transparentă, adecvarea strategiilor și a mecanismelor de control intern, administrarea corectă a riscurilor, asigurarea unui eficient sistem de comunicare și transmitere a informațiilor, precum și utilizarea unor proceduri operaționale care să preîntâmpine dezvăluirea involuntară a datelor cu caracter confidențial.

Persoanele ce dețin funcții cheie în componența entității reglementate, conducerea sa executivă, dar și membrii consiliului vor trebui să aibă competență și experiență profesională, o impecabilă reputație și o integritate de netăgăduit. Prin consiliu se înțelege fie consiliul de administraţie – în cazul administrării în sistemul unitar, fie consiliul de supraveghere – în cazul unei administrări în sistem dualist.

În funcție de natura, de amploarea și complexitatea activității entității reglementate, consiliul poate să constituie comitete consultative având funcția de a elabora recomandări fundamentate. Consiliul trebuie să stabilească criterii relevante de monitorizare a roadelor activității conducerii executive și a întregii entități reglementate, precum și de a evalua an de an modul în care au fost aplicate aceste criterii.

Tot consiliul va trebui să analizeze eficiența, adecvarea și actualizarea sistemului de management al riscului în scopul unei eficiente gestionări a activelor deținute de către entitatea reglementată, dar și felul în care sunt administrate riscurile la care este expusă ea.

 

Îndatoriri  ce îi revin conducerii entității reglementate

Conducerea executivă sau conducerea superioară se ocupă de administrarea și corespunzătoarea desfășurare a activităților entității reglementate, de punerea în practică a politicilor sau strategiilor și de îndeplinirea obiectivelor asumate.

În scopul realizării atribuțiilor și al exercitării competențelor, conducerea executivă sau conducerea superioară vor acționa într-un cadru bine structurat, cu obiective clar definite și în acord cu legile aplicabile pentru fiecare categorie de entități reglementate.

Conducerea executivă va oferi consiliului informații în timp util, din proprie inițiativă sau la cererea acestuia. Conducerii executive îi revine o responsabilitate și în ceea ce privește corectitudinea și integralitatea raportărilor ori a celorlalte informații legate de activitatea și situația financiară a entității reglementate.

 

Gestionarea conflictelor de interese. Cum se realizează?

Pentru a fi asigurat un comportament profesional și responsabil la nivel de entitate reglementată – în sensul prevenirii conflictului de interese, consiliul va urmări aplicarea și dezvoltarea standardelor etice și profesionale. În cadrul entității reglementate vor fi realizate proceduri în scopul identificării conflictelor de interese și al gestionării acestora. Aceste proceduri vor fi supuse aprobării consiliului.

Un conflict de interese are mari șanse de a surveni atunci când sunt prezente indicii temeinice conform cărora există anumite interese personale. Mai precis, dacă apar date că o anume persoană sau un apropiat de-al său ar putea dobândi un câștig pecuniar sau ar putea evita o pierdere pe seama entității supuse reglementării sau că persoana cu pricina ori o persoană apropiată acesteia ar putea beneficia de un stimulent financiar sau de alt gen, pentru a favoriza o terță societate.

Conform ultimelor știri juridice, procedura referitoare la gestionarea conflictelor de interese cuprinde mențiuni referitoare la etapele de parcurs, la tratamentul pus în practică, la măsurile luate în cricumstanțele în care procedura nu este respectată.

Procedura referitoare la gestionarea conflictelor de interese va cuprinde, ca un minim necesar, date privind încredințarea responsabilităților de supraveghere și raportare pentru activitățile generatoare de conflicte de interese, privind separarea corespunzătoare a atribuțiilor și identificarea persoanelor ce pot avea o influență negativă asupra entității reglementate (influență exercitată din afara acesteia).

Atât conflictele de interese consumate, cât și potențialele conflicte sunt aduse la cunoștința conducerii executive sau conducerii superioare, potrivit legislației specifice. Gestionarea și soluționarea lor se realizează prin procedura luată în discuție mai sus.

Consiliul va trebui să se asigure că, în cadrul entității reglementate, se pun în practică proceduri interne de avertizare corespunzătoare în vederea comunicării suspiciunilor reale și semnificative ale angajaților cu privire la modul de administrare a activității.

De unde nu este foc nu iese nici fum, se zice. Nu toate suspiciunile se dovedesc a fi întemeiate, dar, indiferent de tipul de organizație la care ne-am referi, conflictele de interese nu se mai încadrează la capitolul „rarități” în zilele noastre. Sunt des întâlnite!

Odinioară, Schopenhauer afirma că oamenii își schimbă simpatiile și conduita cu aceeași repeziciune cu care li se modifică interesele. Cu toate acestea nimeni n-ar trebui să piardă din vedere interesele comune, care converg spre binele general.