A fost nevoie de o tragedie ca să vedem radiografia crudă a unei Românii în care șpaga, relațiile, principiul „las’ că merge și așa” ne conduc viața de zi cu zi. A trebuit să moară zeci de oameni tineri, să fie fărâmate vise, speranțe, ca să începem să ne trezim, să ne dăm seama care sunt condițiile în care trăim, care sunt riscurile la care suntem expuși zi de zi, pentru că unii cred că sunt mai presus de lege.
De ce am ajuns aici? Unde am greșit? Cred că cei care au avut bani au crezut că pot cumpăra cu ei tot și, astfel ei pot dormi liniștiți, în timp ce afacerile lor dubioase aduc profit. Și au speculat faptul că „banul este ochiul dracului”, iar cei care veneau în așa-zisul control la aceste localuri vor închide ochii la micile nereguli, pentru că data viitoare când vor veni să verifice își vor primi din nou partea pentru a mușamaliza neregulile. Și, uite așa, s-a creat un modus vivendi pentru cei care, implicați în ascunderea sub preș a neregulilor din anumite localuri, cluburi, restaurante fără ca cineva să îi tragă la răspundere și fără să îi mustre conștiința, pun în pericol viața oamenilor.
În acest context tragic, legiuitorul a scos la suprafață de urgență un act normativ care stătea ascuns într-un sertar de vreo 4 luni de zile și nimeni nu a fost deranjat că se punea praful pe el, pentru că toți așteptau să îl lanseze pe piață o dată cu normele de aplicare. Dar nu se grăbeau să le elaboreze nici pe acestea, pentru că oricum merge și așa, așa cum a mers și până acum! Practic, prevederile legale nu puteau fi puse în aplicare pentru că nu existau norme de aplicare.
Din foc și din durere a apărut OUG 52/2015 pentru modificarea și completarea legii 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor care a fost publicată în Monitorul Oficial 828 din 5 noiembrie 2015.
Ce noi obligații are administratorul sau conducătorul unei instituții?
Indiferent că vorbim de localuri sau alte spații, cei care le administrează au obligația de a identifica, evalua și implementa măsurile de apărare împotriva incendiilor conform criteriilor stabilite, de a solicita și obține avizele și autorizațiile de securitate la incendiu și de a asigura respectarea condițiilor care au stat la baza eliberării lor.
În reglementarea anterioară se prevedea că, în cazul anulării avizelor și autorizațiilor de securitate la incendiu, aveau obligația de a dispune imediat sistarea lucrărilor de construcții sau oprirea funcționării sau utilizării construcțiilor sau amenajărilor. Această obligație nu se mai regăsește în prezent, pentru că doar pompierii vor decide în urma controalelor închiderea spațiilor improprii.
Până la apariția prezentei OUG criteriile privind identificarea, evaluarea și controlul riscurilor de incendiu se elaborau de ISU, însă de acum se vor stabili prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Doar pompierii vor putea închide localurile improprii. În ce condiții?
Criteriile în baza cărora se poate opri funcționarea unui local au fost publicate în Monitorul Oficial 824 din 4 noiembrie 2015 în HG 915/2015.
Atunci când vor constata încălcarea gravă a cerinței de securitate la incendiu în ceea ce privește periclitarea vieții ocupanților și forțelor de intervenție, neasigurarea stabilității elementelor portante, a limitării propagării focului și fumului în interiorul edificiului și la vecinătăți, pompierii vor opri funcționarea și utilizarea respectivelor locații.
Rețineți că oprirea funcționării sau utilizării construcțiilor sau amenajărilor are loc până la obținerea autorizației de securitate la incendiu. Dacă se constată că localul a depășit cu mai mult de 10% numărul de utilizatori pentru care s-a acordat autorizația de securitate la incendiu, oprirea funcționării se va face pentru 60 de zile de la comunicarea procesului-verbal contravențional.
În plus, se vor aplica amenzi de la 30.000 la 100.000 lei. Având în vedere gravitatea faptei, plângerea împotriva procesului-verbal de contravenție, nu va afecta cu nimic măsura luată de pompieri de închidere a locației respective.
Noutățile legislative arată că aceștia vor aplica un sigiliu în imobilul respectiv doar pe căile de acces destinate clienților și vor afișa într-un loc vizibil un anunț cu privire la oprirea acelui local care va suna așa: „Oprirea funcţionării ori utilizării construcţiilor sau amenajărilor de către . . . . . . . . . . pentru încălcarea gravă a cerinţei de securitate la incendiu în ceea ce priveşte periclitarea vieţii ocupanţilor şi forţelor de intervenţie, neasigurarea stabilităţii elementelor portante, respectiv a limitării propagării focului şi fumului în interiorul edificiului şi la vecinătăţi.”
Ridicarea sigiliului are loc la împlinirea termenului pentru care a fost dispusă, în baza unei hotărâri judecătorești, la schimbarea destinației construcției sau a profilului de activitate, pentru lucrări de reparații necesare realizării cerinței de securitate la incendiu sau la obținerea autorizației de securitate la incendiu.
Contravenientul va solicita în scris ridicarea sigiliului atașând acte în susținerea cererii sale, iar sigiliile se vor ridica în 5 zile de la primirea acesteia.
Știrile juridice arată că localurile vor fi închise, chiar dacă au autorizație și își desfășoară activitatea de comerț pe o suprafață mai mare de 200 mp, dacă au depășit cu mai mult de 10% numărul de utilizatori pentru care s-au autorizat, dacă au desființat o cale de evacuare atunci când se impun două sau multe căi, dacă au redus prin elemente de construcție cu mai mult de 25% din valoarea de referință a înălțimii/lățimii căilor de evacuare.
Se vor închide localurile în care au fost desființate sistemele de stingere a incendiilor, de detectare, semnalizare sau avertizare sau sistemele de desfumare sau a instalațiilor de securitate pentru incendii.
Pentru locațiile care nu au autorizație de securitate la incendiu și au o suprafață mai mare de 200 mp, acestea vor fi închise dacă nu au respectat condițiile enumerate mai sus pentru localurile care aveau autorizație. În plus, vor fi închise dacă nu dispun de instalații de stingere a incendiilor sau sunt construcții sau amenajări la care nu au fost identificate data realizării documentației tehnice de autorizare a lucrărilor de construcții sau momentul punerii în funcțiune.
Conform actualelor prevederi, la solicitarea ISU, autoritățile competente în emiterea autorizațiilor de construire au obligația de a pune la dispoziție documentele care au stat la baza emiterii acestora, inclusiv informațiile privind elementele de identificare ale construcției, data și numărul autorizației, data realizării documentației tehnice.
Ignoranța ucide!
Pentru că am închis ochii și am trăit crezând că merge și așa, s-a ajuns la această tragedie. Mi-aș dori să ne fi învățat cu toții lecția după acest eveniment. Toate locațiile improprii ar trebui să fie închise, iar, cei vinovați că s-au îmbogățit riscând viața clienților, ar trebui să plătească scump pentru inconștiența și lăcomia lor.
Din păcate, toate aceste măsuri vin mult prea târziu pentru sufletele nevinovate care au pierit în această tragedie. Le vom fi recunoscători că, datorită lor, ne-am trezit la viață și ne-am dat seama că propagarea în continuare a principiului „las’ că merge și așa” ne va ucide pe toți!