Reguli noi privind înscrierea și ștergerea faptelor din cazierul fiscal


cazier fiscal

Pentru a avea o evidență clară a persoanelor certate cu legea fiscală, a celor care nu își achită dările către stat, a luat naștere cazierul fiscal care reflectă disciplina financiară a unui contribuabil. Cei care sunt sancționați contravențional sau condamanți pentru săvârșirea unor infracțiuni fiscale, se aleg cu cazier fiscal. Atunci când se dorește înființarea unei firme,  cesiunea de părți sociale sau cooptarea unui nou asociat, va trebui prezentat cazierul fiscal.

Prin OG 39/2015 care a intrat în vigoare în 3 septembrie 2015 s-au stabilit noi reguli cu privire la cazierul fiscal, considerat un instrument de bază în combaterea evaziunii fiscale. Deși nu a trecut o lună de la acest moment, legiuitorul a considerat că se impunea să elaboreze o procedură detaliată a modului în care se pot înscrie, rectifica și șterge faptele din cazierul fiscal și să stabilească noi modele de formulare pentru efectuarea acestor operațiuni.

În acest sens, a fost adoptat Ordinul ANAF 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea şi gestionarea cazierului fiscal, procedura de înscriere, scoatere şi rectificare a informaţiilor în/din cazierul fiscal, solicitare şi eliberare a certificatului de cazier fiscal, modelul şi conţinutul formularisticii necesare, precum şi nivelul de acces corespunzător la informaţiile din cazierul fiscal care a fost publicat în Monitorul Oficial 759 din 12 octombrie 2015.

Înscrierea faptelor în cazierul fiscal

Știrile juridice precizează că informațiile din istoricul contribuabililor scoși din evidența cazierului fiscal se păstrează timp de 10 ani de la scoaterea din evidență. Este bine de știut că în cazierul fiscal al persoanei juridice se înscriu și faptele stabilite în sarcina subunităților sale fără personalitate  juridică (puncte de lucru, sucursale etc.)

 Atunci când o persoană fizică sau juridică au fost sancționate contravențional sau penal de legile fiscale contabile, vamale și cele legate de disciplina financiară, se declanșează procedura de înscriere a acestora în cazierul fiscal.

Organele cu atribuții de control din cadrul ANAF și cele care au constatat contravențiile și au aplicat sancțiunile vor face înscrierea în cazier în 5 zile de la expirarea termenului legal de exercitare a căii de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției, în cazul neexercitării căii de atac și în 5 zile de la primirea comunicării de la compartimentele juridice a hotărârii definitive prin care s-a soluționat calea de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției. Dacă este vorba de infracțiuni înscrierea are loc în 5 zile de la data primirii comunicării hotărârii judecătorești definitive.

În cazierul fiscal se va înscrie și atragerea răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal, rămasă definitivă în 5 zile de la împlinirea termenului de 6 luni prevăzut de lege pentru promovarea acțiunii la instanța de contencios administrativ. Cazierul fiscal va cuprinde și date cu privire la atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în stare de insolvență pronunțată prin hotărâre judecătorească definitivă. Înscrierea în cazier are loc în 5 zile de data primirii comunicării hotărârii definitive.

Inactivitatea fiscală se va înscrie în cazier, cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului. Dacă decizia de declarare în inactivitate nu este atacată în instanță, înscrierea în cazier are loc în 5 zile de la împlinirea termenului de 6 luni prevăzut de lege pentru promovarea acțiunii la instanța de contencios administrativ.

Starea de inactivitate fiscală cu privire la noii reprezentanți legali/desemnați ai contribuabililor, se înscrie în cazier dacă se menține pe o perioadă mai mare de un semestru calendaristic de la înscrierea mențiunilor cu privire la desemnarea noilor reprezentanți în registrul comerțului sau în evidențele autorităților publice.

Actualizarea și scoaterea faptelor din cazierul fiscal

Noutățile legislative prevăd că pentru fiecare faptă care se actualizează se completează o fișă de actualizare.

Pentru scoaterea din evidența cazierului fiscal a faptelor sancționate ca infracțiuni sau cu amendă sau avertisment pentru care au trecut 5 ani de la executarea pedepsei/ de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, fișa de actualizare se va întocmi la cererea contribuabilului.

Dacă faptele înscrise în cazier au fost sancționate contravențional, altele decât contravențiile la regimul produselor accizabile, atunci vor fi scoase din evidența cazierului din oficiu sau la cererea contribuabilului, în termen de o lună de la înscrierea informațiilor în cazier, cu condiția achitării cuantumului amenzilor contravenționale. Știrile juridice precizează că dacă amenzile nu au fost achitate în acest interval, scoaterea din evidență are loc în 3 zile lucrătoare de la momentul achitării.

Dacă în cazier au fost înscrise fapte sancționate contravențional pentru nerespectarea regimului produselor accizabile, ele vor fi șterse după un an de la înscriere, cu condiția achitării amenzilor contravenționale.

Faptele privind atragerea răspunderii solidare cu debitorul sau patrimoniale cu debitorul, înscrise în cazier, vor fi scoase după o lună de la înscriere.

Rectificarea datelor din cazierul fiscal

 Pot fi cazuri când datele din cazier să nu fie conforme cu realitatea, caz în care contribuabilul poate cere rectificarea acestora urmând a depune și acte doveditoare în acest sens. Cererea de rectificare se comunică contribuabilului în 5 zile de la depunere. Dacă se admite în tot sau în parte se va elibera un nou certificat de cazier fiscal care va cuprinde datele rectificate. Dacă se va soluționa parțial cererea, atunci rectificarea se va face doar asupra unora dintre mențiunile înscrise în cazierul fiscal, dintre cele pentru care s-a cerut rectificarea.

Dacă cererea de rectificare a fost respinsă ea va cuprinde în afara datelor de identificare ale organului fiscal și ale contribuabilului și motivele de fapt și de drept care au stat la baza respingerii.

Ce se întâmplă cu faptele existente în cazier la 3 septembrie 2015?

 Cele sancționate contravențional se scot din cazier după o lună de la înscrierea în cazier, cu condiția achitării amenzii. Faptele sancționate contravențional pentru nerespectarea regimului produselor accizabile aflate în cazier la 3 septembrie 2015, vor fi scoase într-un an cu condiția achitării amenzilor.

Informațiile privind atragerea răspunderii solidare, inactivitatea fiscală existente în cazier, pentru care deciziile nu au rămas definitive în sistemul căilor de atac, se scot din oficiu în 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor noutăți legislative. Dacă aceste informații nu vor fi scoase din cazierul fiscal din oficiu până la 12 noiembrie 2015, ele vor putea fi eliminate la cererea contribuabililor care vor atașa acte doveditoare din care să rezulte că informațiile din cazier nu sunt definitive în sistemul căilor de atac.

Cazierul fiscal, oglinda disciplinei financiare

Cine nu vrea să facă parte din lunga listă a celor ce au la activ fapte înscrise în cazierul fiscal, trebuie să își achite datoriile către stat și să evite încălcarea legilor fiscale și contabile. Altfel, devine posesor de cazier fiscal!