Statul încurajează meșteșugurile și artizanatul prin acordarea de bani. Vezi cum se pot obține!


mestesuguriLucian Blaga spunea că  „veșnicia s-a născut la sat.” Dar ce facem noi astăzi ca această veșnicie a satului românesc cu tradițiile și obiceiurile sale, cu oameni autentici să nu piară înghițită de suflul civilizației urbane? Ne uităm nepăsători cum satul românesc de odinioară dispare și o dată cu el tradițiile acestui popor înghițite de obiceiuri europene care par să cotropească ulițele vechiului sat de odinioară.

Va veni o zi când ne vom trezi săraci, pentru că vom pierde această comoară neprețuită de care nu știm să avem grijă și o lăsăm să se scufunde. Va veni o zi când satul românesc care păstrează istoria noastră de mii de ani, va pieri și o dată cu el și noi ca nație, pentru că „un popor fără cultură e un popor ușor de manipulat.”  (Kant)

Din când în când, statul își amintește că meșteșugurile, artizanatul și tradițiile populare ne definesc ca nație și decide să acorde un sprijin celor care luptă ca acestea să nu piară. În formule pompoase și având la bază respectarea regulilor impuse de UE (păi, altfel cum?), legiuitorul român a elaborat Ordinul Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri – MEIMMMA nr. 1083/2015 privind aprobarea Procedurii de implementare a schemei transparente de ajutor de minimis prevăzute în cadrul Programului naţional multianual pentru susţinerea meşteşugurilor şi artizanatului care a fost publicat în Monitorul Oficial 712 din 21 septembrie 2015.

Care este scopul acestui program?

 Știrile juridice arată că scopul acestui program îl constituie stimularea dezvoltării meșteșugurilor și a micii industrii din România, acordarea unui ajutor pentru meșteșugari și artizani care lucrează fie individual, fie în cadrul unor asociații și promovarea produselor de artă populară pe piețele naționale și internaționale.

Se vor organiza opt astfel de târguri regionale de artizanat și meșteșuguri în noiembrie 2015 pentru a promova tradiția populară românească.

Cine sunt beneficiarii acestui program?

Vor putea participa PFA-uri, întreprinderi mici și mijlocii, întreprinderi individuale și familiale care își desfășoară activitatea în domeniul meșteșugurilor, artelor populare, artizanatului. Aceștia trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii: să aibă capital social integral privat, să aibă o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei sau să aibă active totale care să nu depășească echivalentul în lei a 43 milioane euro, să aibă un număr mediu anual de salariați mai mic de 250 în anul fiscal anterior.

În plus, acestea trebuie să aibă ca obiect de activitate producerea și comercializarea produselor care păstrează specificul execuției manuale și artizanale, prestarea serviciilor care presupun un număr mare de operații executate manual sau au ca scop promovarea meșteșugurilor, meseriilor, a produselor și a serviciilor cu specific tradițional. Trebuie să aibă sediul, să fie înregistrați și să își desfășoare activitatea pe teritoriul României.

Rețineți că aceștia trebuie să nu fi depășit plafonul minimis de 200.000 euro pe durata a trei exerciții financiare pentru o întreprindere unică și 100.000 euro pe durata a trei exerciții financiare pentru beneficiarii care desfășoară activități de transport de mărfuri în contul terților sau contra cost. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă acest ajutor este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri comunitare.

Care este procedura de înscriere în program?

 Înscrierea și solicitarea acordului de principiu pentru participarea la târgurile regionale se face accesând www.aippimm.ro și completarea formularului aferent. Cu cel puțin 5 zile înainte de începerea procedurii de înregistrare, acest formular va fi activ pe site.

Pentru a obține acordul de principiu, cei interesați vor completa și transmite formularul de preselecție începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire până la epuizarea locurilor aferente fiecărui O.T.I.M.M.C. (Oficiul teritorial pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație)  Rețineți că formularul de înscriere va putea fi transmis o singură dată.

 Cei selectați vor fi afișați pe site și au obligația ca în 7 zile lucrătoare de la acest moment să trimită la O.T.I.M.M.C. de care aparține județul în care sunt înregistrați, cererea de participare la târg. La cerere vor atașa declarația pe proprie răspundere privind încadrarea în categoria IMM pentru 2014 (cifra de afaceri anuală netă, valoare active, număr mediu anual de salariați), copia certificată a cărții de identitate a reprezentantului legal al societății solicitante, fotografii cu minimum 3 produse artizanale/meșteșugărești comercializate de solicitant, formularul de înscriere.

Toate acest documente se vor depune în 3 exemplare, un original și două copii certificate și se vor trimite într-un plic sigilat la O.T.I.M.M.C.

Care este bugetul alocat și ce tip de ajutor financiar vor primi participanții?

S-a alocat un buget de 1.700.000 lei care va fi repartizat în mod egal celor opt târguri regionale și se preconizează că vor participa minimum 200 de operatori economici ce au ca obiect de activitate în domeniul meșteșugurilor și artizanatului.

Cei care se înscriu și sunt selectați vor participa gratuit la aceste târguri. Le vor fi suportate cheltuielile de transport pentru ei și produsele lor și cazarea pe perioada desfășurării evenimentului. Suma maximă acordată unui beneficiar pentru cazare nu va depăși 1.000 lei pe perioada târgului.

Noutățile legislative precizează faptul că se va acorda finanțare pentru transportul produselor dacă acestea necesită transport separat și nu pot fi transportate în același mijloc cu beneficiarul. Rețineți că în limita acestor sume, beneficiarul își va putea deconta transportul. Dacă suma totală cheltuită va depăși 1.000 lei, diferența va fi suportată de beneficiar. Dacă beneficiarul va veni cu autoturismul personal, va primi contravaloarea a 7,5 litri carburant la 100 km parcurși.

Pentru a i se deconta aceste cheltuieli cu transportul, beneficiarul va depune documentele justificative în maximum 10 zile lucrătoare de la închiderea târgurilor, personal sau prin curier, la O.T.I.M.M.C. de care aparține.

 Documentele justificative în baza cărora se vor deconta cheltuielile de transport sunt: bilet tren, autocar, bon de benzină emise cu maximum 2 zile înainte de începerea evenimentului și maximum 2 zile după finalizarea acestuia. Se va atașa și copia cererii de deschidere/extras de cont deschis la Trezoreria Statului de la locul unde sunt luați în evidența fiscală. Documentele originale depuse de beneficiari în vederea decontării vor fi păstrate la sediul O.T.I.M.M.C. și vor putea fi ridicate de beneficiari până cel mai târziu la 30 iunie 2016.

Rețineți că cei care au beneficiat de ajutor în cadrul acestui program au obligația de a ține evidența ajutoarelor primite, să le arhiveze și să le păstreze timp de 10 ani.

Ucizi tradiția, ucizi poporul!

 Suntem prea prinși în vâltoarea vieții ca să putem conștientiza că încet-încet tradițiile și obiceiurile acestui popor se pierd până când nu va mai rămâne nimic. Când ne vom trezi, va fi prea târziu! Satul românesc cu ale sale tradiții va rămâne doar o amintire în sufletele celor care l-au cunoscut așa cum a fost el odinioară.

„Un popor care nu are poveste este un popor mort.” (Dan Puric)