Câți dintre noi nu am căutat să ne parcăm regulamentar mașina, dar, având în vedere numărul insuficient de locuri de parcare, am lăsat-o unde s-a putut. Fiecare se descurcă cum poate și răsuflă ușurat atunci când găsește un loc liber fără să se mai uite dacă este parcată sau nu regulamentar.
O parte dintre noi am avut ghinionul să descoperim că mașina buclucașă nu mai este la locul unde o lăsasem, ci dispăruse fără urmă. În primul moment te panichezi, crezi că ți-a furat cineva bolidul, dar apoi când vezi că mai sunt și alți cetățeni la fel de nedumeriți ca și tine cu privire la modul misterios în care au dispărut mașinile, înțelegi ce s-a petrecut cu adevărat:a fost ridicată și urmează să bați câțiva kilometri buni ca să o recuperezi.
Cu această ocazie după ce că ai tras o sperietură soră cu moartea, va trebui să plătești o sumă deloc de neglijat cu privire la transportul și depozitarea mașinii și vei fi și penalizat cu 3 puncte amendă plus amenda dată de poliție că ai parcat neregulamentar.
În capitala țării era o adevărată vânătoare după autovehiculele parcate neregulamentar a firmelor angajate să ridice mașini. Practic, dacă era să se aplice acest principiu însemna că mai bine de 80% dintre ele staționau în locuri nepermise.
Cei nemulțumiți au contestat în instanță procesul-verbal prin care au fost sancționați cu privire la parcarea neregulamentară a mașinii. Practica instanțelor de judecată este neunitară în acest domeniu, sens în care a fost necesar să fie sesizată ÎCCJ pentru a stabili dacă consiliile locale pot stabili prin hotărârile adoptate ridicarea mașinilor parcate neregulamentar. ÎCCJ trebuia să spună dacă aceste hotărâri sunt sau nu valabile.
Care sunt opiniile adoptate de instanțele de judecată?
Valul proceselor celor nemulțumiți și supărați că le-a fost ridicată mașina și au și avut de plătit sume deloc de neglijat, a invadat instanțele de judecată. Unele dintre ele au considerat că hotărârile consiliilor locale adoptate în vederea reglementării procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, constatarea și aplicarea contravențiilor rutiere, sunt lovite de nulitate absolută, deoarece sunt adoptate cu depășirea competenței consiliilor locale.
Aceste instanțe au considerat că domeniul rutier este reglementat de OUG 195/2002, iar regulamentul de aplicare a acesteia nu reglementează nicio procedură de ridicare a mașinilor oprite/staționate neregulamentar. În acest context, hotărârile consiliului local nu pot completa sau adăuga dispoziții legale la OUG 195/2002 care are o forță juridică superioară acestora.
Alte instanțe de judecată au considerat că legiuitorul a acordat competență administrațiilor locale pentru ridicarea, transportul și depozitarea mașinilor staționate neregulamentar, iar poliția rutieră nu are capacitatea tehnică de a realiza această măsură. Se consideră că OUG 195/2002 este norma generală care reglementează ridicarea vehiculelor, dar aceasta nu ar exclude competența autorităților publice locale de a emite regulamente cu privire la deblocarea și fluidizarea traficului rutier. În aceste condiții autoritățile publice pot emite acte administrative în acest domeniu.
Cine a sesizat ÎCCJ?
Avocatul Poporului a fost cel care a sesizat ÎCCJ în scopul creării în viitor a unei practici unitare a instanțelor de judecată. OUG 195/2002 a reglementat cadrul general cu privire la ridicarea mașinilor staționate neregulamentar. Regulamentul de aplicare a acesteia nu reglementează nicio o procedură cu privire la ridicarea, transportul și depozitarea vehiculelor staționate neregulamentar. Acest lucru nu înseamnă că legiuitorul a omis să reglementeze aceste aspecte și că ele pot fi stabilite de autoritățile locale prin hotărârile pe care le adoptă.
Știrile juridice arată că autoritățile administrației publice locale pot reglementa cu privire la regimul de acces, circulație, staționare și parcare pentru diferite categorii de vehicule cu avizul poliției rutiere. Acest fapt, însă, nu duce la concluzia că au și competența de a stabili și regimul aplicabil măsurilor tehnico-administrative cu privire la mașinile oprite sau staționate neregulamentar.
Ce a decis ÎCCJ?
ÎCCJ s-a pronunțat prin Decizia 9/2015 care a fost publicată în Monitorul Oficial 526 din 15 iulie 2015. ÎCCJ a analizat modul în care legea a dispus ridicarea mașinilor staționate neregulamentar pentru a putea pronunța decizia. Astfel, OUG 195/2002 prevede faptul că polițistul rutier dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar, iar aplicarea măsurilor tehnico-administrative se stabilește prin regulamentul la OUG 195/2002.
Noutățile legislative precizează faptul că ridicarea și depozitarea mașinilor se face în locuri special amenajate de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public. Ghinionistul posesor al mașinii care se află la locul și momentul nepotrivit, va suporta contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul și depozitarea mașinii sale. Legiuitorul a dispus că ridicarea vehiculelor dispusă de poliția rutieră se desfășoară conform procedurii din regulamentul la OUG 195/2002.
Cu privire la competența consiliilor locale și a forței juridice a actelor emise de acestea în raport cu actele normative emise de Guvern, ÎCCJ a statuat faptul că cei din consiliile locale pot hotărî în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități.
Știrile juridice precizează faptul că actele normative ale autorităților administrației publice locale se adoptă sau se emit pentru reglementarea unor activități de interes local doar în limitele stabilite prin lege și se emit doar pentru domeniile în care acestea au atribuții locale. În plus, cuprinsul hotărârilor consiliilor locale și județene sau din ordinele prefecților nu pot contraveni reglementărilor din actele normative de nivel superior.
Faptul că legea a prevăzut că cei din consiliile locale pot decide cu privire la ridicarea și depozitarea în spații special amenajate a autovehiculelor, remorcilor, caroseriilor și subansamblurilor acestora, s-a referit doar la adoptarea acestor măsuri pentru bunurile devenite improprii din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice sau cele care sunt abandonate sau părăsite pe domeniul public.
În concluzie, ÎCCJ a apreciat că autoritatea administrativă publică locală nu a fost abilitată de legiuitor să reglementeze o procedură efectivă pentru ridicarea și depozitarea în locuri special amenajate a vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă. Astfel, hotărârile consiliilor locale cu privire la aspectele de mai sus sunt lovite de nulitate absolută fiind adoptate cu nerespectarea competențelor date prin lege.
Pentru că legiuitorul a stabilit procedura de ridicare a mașinilor staționate neregulamentar în sarcina exclusivă a autorității administrației centrale, înseamnă că cei din consiliile locale nu au fost abilitați să poată reglementa o procedură în acest sens. ÎCCJ a decis că de la data publicării, procedura de ridicare a mașinilor nu poate fi reglementată prin hotărârile consiliului local.
Stop ridicării mașinilor!
Pentru moment, decizia ÎCCJ pare să fi domolit spiritele, astfel că nu mai vezi mașini luate pe sus și nici șoferi abătuți și amendați. Să fie oare liniștea dinaintea furtunii și să ne așteptăm la adoptarea unei legi care să legalizeze din nou vânătoarea de mașini?