Mai primesc pensionarii cadre militare ajutorul stabilit în raport cu solda lunară?


Lei

Napoleon Bonaparte spunea că „disciplina militară nu admite excepții sau variante.” Din păcate, însă, legile române care guvernează salariile, indemnizațiile și sporurile celor care lucrează sau au activat în domeniul militar, au o serie de modificări, completări, excepții, variante și interpretări.

O interpretare diferită a posibilității de acordare a unui ajutor stabilit în raport cu solda lunară/salariul de bază de încadrare net avut în luna schimbării poziției în activitate, la trecerea în rezervă, direct în retragere sau la data pensionării, a generat necesitatea sesizării ÎCCJ pentru clarificare, pentru că a avut diferite interpretări în practică.

Caz practic

Reclamantul B.N. a fost polițist până în 20 octombrie 2010, dată la care s-a pensionat. La 12 februarie 2013 a solicitat de la IPJ unde lucrase să îi acorde ajutoarele prevăzute pentru vechimea în muncă și cele două salarii pe an până la vârsta-limită de pensionare. Angajatorul i-a respins cererea, pe motiv că nu se încadrează în prevederile legale. Nemulțumit, B.N. a chemat pe fostul angajator în judecată și a solicitat ca acesta să fie obligat să îi acorde ajutoarele respective.

Angajatorul a susținut că ajutoarele solicitate de reclamant nu se mai acordă din 3 iulie 2010 și că acesta nu poate beneficia de acestea, pentru că s-a pensionat în urma pierderii capacității de  muncă și încadrării în grad de invaliditate.

Instanța de fond i-a respins acțiunea, pentru că aceste ajutoare nu s-au mai acordat niciunei persoane începând cu 3 iulie 2010. Împotriva acestei sentințe, reclamantul a declarat recurs susținând că plata acestor ajutoare a fost doar suspendată, nu a fost înlăturată din lege posibilitatea acordării lor. În cadrul acestui recurs, instanța a suspendat judecarea cauzei și a sesizat ÎCCJ pentru a stabili dacă aceste ajutoare se acordă sau  nu și dacă reclamantul este îndreptățit să le primească.

Care sunt opiniile instanțelor de judecată?

Unele instanțe au admis acest tip de acțiune și au obligat pe fostul angajator să plătească indemnizațiile și ajutoarele solicitate. Alte instanțe au respins ca neîntemeiată o astfel de acțiune, deoarece legiuitorul a stabilit că aceste drepturi nu se mai acordă la trecerea în rezervă, astfel încât ele au fost înlăturate total.

Unele instanțe au respins acest fel de acțiuni ca prematur introduse, pentru că, deși nu poate fi contestată existența acestui drept de a primi ajutoare/indemnizații, totuși instanța nu le poate acorda în condițiile în care prevederile legale în vigoare prevăd suspendarea aplicării acelor dispoziții.

Ce prevăd textele de lege care au generat sesizarea ÎCCJ?

Noutățile legislative precizează faptul că la trecerea în rezervă sau direct în retragere sau la data pensionării, cadrele militare, polițiștii și funcționarii publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare vor beneficia de un  ajutor stabilit în raport cu solda lunară netă sau cu salariul de bază de încadrare net avut în luna schimbării poziției de activitate. Astfel, în funcție de vechimea efectivă se acorda ajutorul, astfel: pentru o vechime de până la 5 ani, ajutorul este egal cu 3 solde/salarii, între 5-10 ani primeau 6 solde/salarii, între 10-15 ani se acordau 8, între 15-20 ani ajutorul era egal cu 10 solde/salarii, între 20-25 ani primeau 12, între 25-30 ani ajutorul era egal cu 15 solde/salarii, iar peste 30 ani se acordau 20 solde/salarii.

Știrile juridice subliniază faptul că polițiștii, cadrele militare, funcționarii publici cu statut special, trecuți în rezervă sau direct în retragere, ale căror raporturi de serviciu au încetat, cu drept la pensie de serviciu, înainte de împlinirea limitei de vârstă de pensionare, mai beneficiază pentru fiecare an rămas până la limita de vârstă, de un ajutor egal cu două solde lunare nete/salarii de bază de încadrare nete. Rețineți că aceste dispoziții nu se vor aplica cadrelor militare, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare care beneficiază de plăți compensatorii.

Legiuitorul a stabilit că baza de calcul a soldei lunare nete/salariului de bază de încadrare net, o constituie solda lunară brută/salariul de bază brut din ultima lună de activitate din care se scade o sumă calculată prin aplicarea asupra acesteia a impozitului prevăzut de lege. Rețineți că în caz de deces al beneficiarului înainte de data plății ajutorului, acesta se va acorda soției sau soțului supraviețuitor sau copiilor, iar în lipsa acestora, părinților.

Legiuitorul a stabilit că începând cu 3 iulie 2010 nu se mai acordă ajutoare, indemnizații la ieșirea la pensie, retragere sau la trecerea în rezervă. Ulterior acestei dispoziții, în fiecare an ce a urmat (din 1 ianuarie 2011 până în prezent) a stabilit că prevederile legale privind acordarea ajutoarelor, indemnizațiilor la ieșirea la pensie, retragere sau la trecerea în rezervă nu se aplică. Practic, neacordarea ajutoarelor a fost în vigoare de la 3 iulie 2010 până la 31 decembrie 2010.

Ce a decis ÎCCJ?

ÎCCJ a clarificat chestiunea de drept cu care a fost sesizată, prin Decizia 16/2015 publicată în Monitorul Oficial 525 din 15 iulie 2015. Se consideră că drepturile ce au făcut obiectul sesizării, sunt beneficii acordate anumitor categorii socioprofesionale în virtutea statutului lor special fără să facă parte din categoria drepturilor fundamentale. Astfel, legiuitorul poate să acorde sporuri, premii periodice și alte stimulente personalului plătit din fonduri publice, în funcție de veniturile bugetare. În acest sens, legiuitorul are libertatea de a le modifica în diferite perioade de timp, de a le suspenda sau anula.

ÎCCJ a analizat succesiunea în timp a actelor normative prin care s-a decis, în mod temporar, să nu se acorde ajutoarele/indemnizațiile în anii 2011-2015. Practic, aceste măsuri legislative nu aduc atingere acestor drepturi, ci doar amână acordarea acestor indemnizații pe o perioadă limitată în timp, motivat de criza economică . Prin aceste acte normative, legiuitorul nu a intenționat să elimine beneficiile acordate unor categorii socioprofesionale, ci doar a suspendat acordarea acestora o perioadă de timp.

În concluzie, ÎCCJ a admis sesizarea și a decis că efectele legii au vizat exercițiul dreptului la acordarea de indemnizații/ajutoare, în sensul că a fost suspendată în perioada 3 iulie 2010-31 decembrie 2010 fără să afecteze existența acestui drept.

Luptă pentru drepturile tale!

Poate că dacă fiecare dintre noi am lupta pentru ceea ce ni se cuvine, ar exista din ce în ce mai puține instituții, autorități care să ne încalce drepturile fără să pățească nimic. Din păcate, majoritatea românilor, refuză să mai întreprindă ceva atunci când li s-a făcut o nedreptate.

„Îți ceri un drept cuprins în legi,/Să-ți aperi punctul de vedere./Sărman naiv, nu ești convins,/Că ai tot dreptul la…tăcere.”  (Petru Chira)