Unde este lege, nu trebuie să existe vreo tocmeală. Dar nici loc de abuzuri! Dreptul avocaţilor părţilor şi al subiecţilor procesuali principali de consultare a dosarului pe parcursul procesului penal nu poate fi exercitat abuziv, nici îngrădit fără temei.
În „Monitorul oficial” 500/2015 a apărut Ordinul 64/2015 privind stabilirea unor măsuri organizatorice în scopul asigurării exercitării dreptului de a consulta dosarul penal. Noua reglementare stabileşte, conform recentelor ştiri juridice, măsurile organizatorice pentru organele de cercetare penală ale poliţiei judiciare necesare pentru asigurarea exercitării dreptului părţilor, al subiecţilor procesuali principali şi al avocatului acestora de consultare a dosarului penal.
Apare o întrebare: pentru care dosare penale se aplică noile prevederi? Recentul act normativ se aplică dosarelor penale la care competenţa de urmărire penală aparţine organelor poliţiei judiciare, dar şi dosarelor penale în care organele poliţiei judiciare sunt delegate să efectueze acte de urmărire penală, în cauze aflate-n competenţa procurorului.
Persoanele interesate sunt: părţile, subiecţii procesuali principali şi avocaţii. Ei vor putea consulta dosarul conform prevederilor Codului de procedură penală. Legea le dă dreptul de a nota informaţii din dosarul penal, dreptul de-a studia actele dosarului penal şi dreptul de a obţine fotocopii de pe documentele din dosar… pe propria cheltuială.
Poliţia judiciară va asigura consultarea dosarului penal în temeiul delegării emise de către procuror. În cursul urmăririi penale, procurorul stabileşte data şi durata consultării, într-un termen rezonabil. Acest drept poate fi delegat organului de cercetare penală. De asemenea, organul poliţiei judiciare asigură consultarea dosarului penal şi pe baza cererii persoanelor interesate, aprobată de procuror.
Consultarea dosarului – afectată de limitări!
În cel mult 2 zile lucrătoare, solicitările de consultare a dosarului penal adresate poliţiei judiciare vor fi avansate procurorului competent să dispună asupra datei şi duratei consultării sau, după caz, a restricţionării motivate a consultării dosarului penal.
Poliţia judiciară asigură exercitarea dreptului de consultare a dosarului penal de către părţi, subiecţii procesuali principali şi avocatul acestora numai dacă procurorul competent n-a restricţionat acest drept, prin actul de delegare sau pe cererile de consultare a dosarului adresate direct organului poliţiei judiciare.
Aşa cum reiese din ultimele ştiri juridice, atunci când poliţistul ce are-n lucru dosarul nu este la serviciu, exercitarea dreptului de consultare a dosarului penal de către părţi se asigură de un alt poliţist, nominalizat de către şeful unităţii de poliţie.
În baza delegării emise de către procuror şi a cererii persoanelor interesate (aprobată de procuror), organul poliţiei judiciare va stabili, prin ordonanţă, data, ora, intervalul de timp hărăzit consultării dosarului penal.
Desigur, dreptul de-a studia documentele cuprinse-n dosarul penal şi consemnarea unor informaţii existente în dosar nu va fi exercitat orişiunde. Ci exclusiv la sediul unităţii de poliţie! La fel de firesc e ca organul poliţiei judiciare să se asigure că părţile, subiecţii procesuali principali şi avocatul nu acţionează cu rea-credinţă. Adică nu vor efectua fotocopii sau înregistrări video ale actelor dosarului penal în alte condiţii decât cele legale şi, mai ales, că nu vor altera, sustrage sau distruge actele din dosar. Paza bună înlătură primejdia rea!
Dar dacă fotocopierea nu poate fi efectuată?
Părţile, subiecţii procesuali principali şi avocatul vor putea solicita efectuarea de fotocopii, pe baza unei cereri-tip. Conform noilor ştiri juridice, dacă cererea se referă la documente din dosarul penal pentru care procurorul competent a restricţionat dreptul de fotocopiere, pe cerere va fi consemnat acest fapt. Va urma ca numai actele nerestricţionate să fie copiate!
Atât termenul în care pot fi preluate fotocopiile, cât şi suma ce trebuie achitată (preţul serviciului de fotocopiere) vor fi comunicate celor interesaţi, de către poliţia judiciară. Dar lucrurile nu merg întotdeauna… ca pe roate. Nici măcar la poliţie! Aşa că se poate întâmpla să nu existe mijloacele tehnice utilizabile pentru efectuarea unor fotocopii de pe documentele dosarului.
Ori se poate înâmpla ca operaţiunea de copiere să nu poată fi realizată, pe moment, din pricina unor defecţiuni tehnice ori a absenţei unor consumabile. Se spune că au existat, pe alocuri, situaţii în care poliţiştii au cumpărat, cu banii proprii, hârtie de xerox sau toner, pentru unitatea de poliţie! Or fi simple zvonuri…
Confruntat cu această “dificilă” problemă, organul poliţiei judiciare va întocmi un proces-verbal cu privire la cauze, în 2 exemplare. Un exemplar al procesului-verbal se înmânează persoanei interesate. O copie se înaintează, de îndată, spre informare, şi procurorului competent.
Nu pot fi realizate fotocopiile? Organul poliţiei judiciare va oferi posibilitatea de-a studia actele dosarului penal şi dreptul de a nota date sau informaţii din dosarul penal, după cum va hotărî procurorul. Mai bine mai puţin decât nimic!
Cât mai costă o fotocopie… la poliţie?
Copiile se vor efectua cu mijloacele tehnice ale Poliţiei. Poliţistul desemnat n-are doar grija prevenirii exercitării abuzive a dreptului de consultare a dosarului sau a preîntâmpinării deteriorării actelor. Mai trebuie să se asigure şi că datele cu caracter personal din dosarul penal nu vor fi vizibile pe fotocopiile eliberate persoanelor interesate.
Cu siguranţă, cei interesaţi şi-ar dori să intre cât mai iute-n posesia fotocopiilor! Dar termenul de eliberare a acestora va fi socotit în funcţie de durata necesară pentru anonimizarea datelor personale de pe copii, pentru certificarea xerocopiilor (prin ştampila unităţii şi iscălitura poliţistului), precum şi de durata muncii de fotocopiere.
Nu vor putea fi obţinute fotocopiile dorite decât în baza dovezii achitării contravalorii serviciului de fotocopiere. Chitanţa se anexează la cererea de efectuare a copiilor. Cererea şi dovada de plată se inserează în dosar.
Contravaloarea serviciului de fotocopiere va putea fi plătită atât la casieria poliţiei, cât şi la trezoreria statului, fiind interzisă încasarea în alt mod a preţului serviciului ori preluarea sumelor de bani de către poliţişti.
Indiferent de dimensiunea textului sau a imaginilor copiate (în alb-negru), tariful de fotocopiere e de 0,5 lei pentru o pagină format A4 şi de 1 leu de fiecare pagină în format A3. Pe baza acestor tarife, organele poliţiei vor calcula şi contravaloarea serviciului de fotocopiere.
Din ultimele ştiri din contabilitate reiese că sumele încasate de către unitatea de poliţie (ca preţ al fotocopierii) ajung la bugetul de stat. Unitatea de poliţie le va vira la trezoreria statului în cel mult 30 de zile de la încasare!