Lumea a evoluat și o dată cu ea a apărut necesitatea creării unor profesii care să poată ajuta organizațiile să țină pasul cu știința și să își poată atinge obiectivele declarate. Profesia de auditor intern a evoluat progresiv mergând mână în mână cu managementul administrării afacerilor.
Auditorii interni sunt persoane care analizează procesele de afaceri, activitățile în scopul de a identifica problemele organizatorice și de a găsi cele mai bune soluții pentru ca respectiva organizație să funcționeze cât mai eficient. Ar putea fi considerați și adevărați doctori care tratează organizațiile de problemele care le îngreunează activitatea.
Legiuitorul român a da naștere legii privind auditul public intern în 24 decembrie 2002, când în Monitorul Oficial 953 a fost publicată legea 672/2002. Acest act normativ a fost modificat și completat ulterior prin legea 191/2011 care a văzut lumina tiparului în Monitorul Oficial 780 din 3 noiembrie 2011 și aceasta a implementat procesul de atestare națională a auditorilor interni din sectorul public și a persoanelor fizice. Societatea a evoluat și a apărut necesitatea de a putea echivala competențele profesionale în vederea obținerii certificatului de atestare a auditorului intern, sens în care a fost reglementat cadrul general prin OMF 659/2015. Acest Ordin a fost publicat în Monitorul Oficial 443 din 22 iunie 2015.
Ce presupune procesul de atestare a auditorilor interni?
Știrile juridice se referă la un proces documentar care constă în analiza dovezilor privind formarea profesională continuă realizată de auditorii interni angajați în sectorul public și de persoanele fizice care doresc să lucreze în sectorul public în scopul obținerii certificatului de atestare.
Noutățile legislative precizează care sunt condițiile ce trebuie întrunite cumulativ pentru a fi fericitul posesor al certificatului de atestare. În primul rând, trebuie ca în urma procesului de recunoaștere a competențelor profesionale să rezulte că există corespondență între disciplinele înscrise în foile matricole aferente studiilor universitare, postuniversitare și în certificatele de absolvire cu recunoaștere națională.
A doua cerință se referă la necesitatea de a avea o experiență de minimum un an într-unul dintre următoarele domenii în care trebuie să facă dovada deținerii de competențe: audit intern, managementul riscului, control intern și guvernanță, management, contabilitate, finanțe publice, tehnologia informației și drept. Ultima cerință se referă la probitatea profesională care trebuie confirmată prin două recomandări din partea unor auditori interni sau specialiști în domeniu cu experiență de minimum 5 ani în activitatea publică.
Rețineți că auditorilor interni care dețin un certificat în audit intern emis de instituții de profil cu recunoaștere internațională li se recunosc de drept competențele dobândite în domeniile de mai sus. La fel, auditorilor interni cu o vechime în munca de audit mai mare de 5 ani li se recunosc de drept competențele profesionale în domeniul audit intern și în cel al managementului riscurilor, control intern și guvernanță. Auditorii interni aflați în funcție în 6 noiembrie 2011 (data intrării în vigoare a legii 191/2011) au obligația de a obține certificatul de atestare în termen de 6 ani (până la 5 noiembrie 2017).
Ce acte trebuie să le ateste cunoștințele de specialitate?
Legiuitorul a stabilit care sunt actele acceptate pentru a putea fi analizate în vederea obținerii certificatului de atestare. Aspiranții la obținerea acestui certificat vor trebui să își probeze efectuarea studiilor de specialitate prin diplomele universitare ( diplomele de licență și de master) și postuniversitare care să fie eliberate de instituțiile de învățământ superior la încheierea unui program de studii și care să ateste faptul că titularul are un bagaj de cunoștințe care îi dă dreptul să exercite o anumită profesie.
Știrile juridice menționează printre actele acceptate care atestă cunoștințele titularului și certificatul de absolvire cu recunoaștere națională. Acest act reprezintă documentul oficial prin care se atestă faptul că titularul deține competențe profesionale specifice unei ocupații în conformitate cu standardul ocupațional specific.
Acest certificat de absolvire cu recunoaștere națională este eliberat de furnizorii de formare profesională autorizați și în mod obligatoriu trebuie să poarte în antet sigla Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi sigla Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. La fiecare astfel de certificat se va atașa un supliment descriptiv care va furniza informații cu privire la competențele profesionale dobândite care urmare a absolvirii unui program de formare profesională.
Un alt act admis care să certifice faptul că titularul deține competențe profesionale în domeniul auditului intern este certificatul internațional de audit intern. Rețineți că vor fi recunoscute doar cele emise de Institutul Auditorilor Interni din SUA, de Institutul Francez al Auditului și Controlului Intern sau de Institutul Auditorilor Interni din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord.
Auditorii interni mai pot depune și adeverința care este documentul oficial care atestă faptul că titularii au o vechime în funcția de audit intern de cel puțin 5 ani la data depunerii cererii pentru obținerea certificatului de atestare.
Care sunt regulile pentru recunoașterea competențelor profesionale?
Comisia de atestare a auditorilor interni din sectorul public și a persoanelor fizice va analiza actele care recunosc competențele profesionale și va decide dacă actele prezentate de auditori sunt conforme legii. Pentru auditorii interni din sectorul public și pentru persoanele fizice cu o vechime mai mică de 5 ani în funcția de auditor intern, competențele se vor recunoaște pentru domeniile: audit intern, managementul riscului, control intern și guvernanță, contabilitate, finanțe publice, management, tehnologia informației și drept în urma analizării diplomelor universitare și postuniversitare și a certificatelor de absolvire cu recunoaștere națională.
Pentru auditorii interni din sectorul public și persoanele fizice cu o vechime mai mare de 5 ani în funcția de auditor, recunoașterea competențelor profesionale are loc pentru: contabilitate, finanțe publice, management, tehnologia informației și drept. Vor fi analizate aceleași acte ca la auditorii cu o vechime sub 5 ani și în plus se vor verifica și adeverințele eliberate de instituțiile publice care atestă vechimea în funcția de auditor intern.
Pentru auditorii interni din sectorul public și pentru persoanele fizice care dețin un certificat în audit intern, recunoașterea competențelor profesionale are loc în domeniile: managementul riscului, control intern și guvernanță, contabilitate, finanțe publice, management, tehnologia informației și drept. În acest sens, se va analiza conformitatea și valabilitatea certificatului în audit intern.
Avântul luat în ultima vreme de profesia de auditor intern ne face să dăm crezare proverbelor românești care spun că „meseria este brățară de aur” și că „meseria nu cere de băut și de mâncare, dar aduce pâine.”