Contractele de asigurare vor putea fi încheiate on-line


asigurareViața a dovedit că „asigurările acoperă totul, în afară de ceea ce se întâmplă.”  (Murphy) Și totuși oamenii continuă să își asigure viața, bunurile, în speranța că pot diminua pierderile în cazul vreunui eveniment neprevăzut.

Deși în prezent asigurările s-au răspândit, începuturile în acest domeniu datează din 1750 î.e.n. În acele vremuri, în Codul lui Hammurabi era prevăzut că negustorii care călătoreau pe mare puteau să își asigure mărfurile pe care le transportau plătind o sumă în plus creditorilor de la care împrumutaseră bani pentru a-și finanța transporturile. Creditorii le garantau că dacă marfa le era furată sau distrusă, negustorii nu trebuiau să le mai ramburseze împrumutul.

Oamenii au extins sfera asigurărilor și asupra vieții, nu doar asupra bunurilor. Astfel, în anul 600 î.e.n. în Grecia antică și în Roma membri unor comunități au decis să strângă sume de bani care erau folosite atunci când unul dintre membri deceda și atunci banii ajungeau sub formă de ajutor la familia decedatului.

Primele asigurări de locuințe datează din 1666 după marele incendiu din Londra care a mistuit multe locuințe. După acest incident s-a deschis primul birou de asigurări împotriva incendiilor. Începuturile legiferării asigurărilor datează din secolul al XVIII-lea când Benjamin Franklin a legiferat și a promovat o lege a asigurărilor.

În prezent, oamenii apelează la mijloacele moderne de comunicare care le optimizează timpul și îi ajută să își rezolve o serie de probleme din fața calculatorului printr-un simplu click. Adaptându-se noilor cerințe, legiuitorul român a considerat că ar trebui inițiată o lege prin care Autoritatea de Supraveghere Financiară să reglementeze modul în care pot fi comercializate prin mijloace electronice contractele de asigurare. În acest sens, a fost lansat în dezbatere publică un astfel de proiect. Dacă prezenta propunere va fi adoptată, prevederile sale vor intra în vigoare chiar de la data publicării în Monitorul Oficial.

Cine va putea încheia contracte de asigurare on-line?

Noutățile legislative precizează că vor putea utiliza mijloace electronice de comercializare a contractelor de asigurare exclusiv următoarele persoane juridice: societățile de asigurare autorizate de ASF, brokeri de asigurare asigurați ASF. Știrile juridice arată că brokerii de asigurare vor putea comercializa on-line contracte de asigurare dacă au desfășurat activitate de brokeraj în asigurări cel puțin 12 luni de la data autorizării ca brokeri de asigurare.

Legiuitorul impune și anumite condiții pentru persoanele juridice care vor utiliza mijloacele de comunicare electronice pentru contractele de asigurare. Astfel, aceștia trebuie să dispună de personal dedicat serviciilor de procesare a cererilor de ofertă și/sau a comenzilor on-line care să fie pregătiți adecvat pentru ofertarea și vânzarea produselor de asigurare.

Dacă brokerii de asigurare aleg acest mod de vânzare a contractelor de asigurare, atunci administratorul acelei firme va trebui să publice o declarație autentificată pe proprie răspundere din care să rezulte că nu se află în litigiu cu nicio societate de asigurare privind eventualele prime de asigurare încasate și nedepuse în termenele legale și/sau contractuale.

Ce informații obligatorii trebuie să primească potențialii clienți?

Prin această propunere legislativă de a folosi mijloace electronice de comercializare a contractelor de asigurare, legiuitorul se referă la aplicații pe care se pot realiza direct fără redirecționare comparații de oferte de la mai mulți asigurători și unde se pot plasa cereri de ofertă sau se pot face comenzi ale contractelor de asigurare și apoi se pot emite polițe de asigurare în sistem de servicii electronice.

Înainte de a alege modalitatea de a încheia contractul de asigurare on-line, cei interesați trebuie să aibă acces la anumite informații din partea asiguratorului. Astfel, înainte de finalizarea comenzii, consumatorul trebuie să confirme că a citit termenii și clauzele contractului de asigurare comandat, că are cunoștință de drepturile și obligațiile ce îi revin. În acest sens, consumatorul va bifa căsuța corespunzătoare care să ateste faptul că a înțeles și a acceptat termenii și condițiile contractului de asigurare.

Oferta generată și înaintată în cazul contractului de asigurare trebuie să cuprindă: datele de identificare ale bunului asigurat și/sau proprietarului/consumatorului, întrebările asiguratorului necesare încadrării în clase de risc și răspunsurile potențialului asigurat, sumele asigurate, franșize (dacă este cazul), perioada asigurată, riscurile asigurate, acoperirea teritorială a riscurilor, prețul total pe care potențialul asigurat îl are de plătit, taxe, comisioane sau orice cost suplimentar rezultat din contractarea asigurării prin mijloace electronice.

Noutățile legislative arată că în mod obligatoriu trebuie precizat care este comisionul intermediarului, clasa bonus/malus la RCA, valabilitatea ofertei, codul unic de confirmare a ofertei, necesitatea de efectuare sau nu a unei inspecții de risc, eventualele documente solicitate în vederea semnării contractului de asigurare, modul de plată.

De reținut că ar trebui să apară și informații privind existența sau inexistența dreptului de denunțare unilaterală a contractului, caz în care vor trebui precizați termenii și condițiile în care acesta poate fi exercitat, inclusiv eventualele penalități sau consecințe. Va trebui să apară inserată o clauză privind legea care guvernează raporturile dintre părți și instanța competentă să soluționeze eventualele litigii dintre părți.

Noutățile legislative precizează că prețurile afișate prin mijloace electronice de comercializare a contractelor de asigurare nu pot fi diferite de sumele plătite de potențialii asigurați și înscrise în contractul de asigurare/chitanță fiscală/ordin de plată. Legiuitorul a decis că aceste informații vor fi afișate sub forma unui banner cu rol de avertizare.

Propunerea legislativă consideră că utilizatorul mijloacelor electronice de comercializare a contractelor de asigurare este responsabil la înaintarea ofertei/încheierea contractului de asigurare pentru toate erorile, omisiunile care îi sunt imputabile și sunt înregistrate din utilizarea serviciului de asigurare prin mijloace electronice de comercializare a contractelor de asigurare.

Potențialul asigurat trebuie să știe că înainte de finalizarea sau lansarea unei comenzi sau a unui contract de asigurare, este obligat să bifeze o declarație pe proprie răspundere din care să rezulte că are cel puțin 18 ani împliniți, că datele și informațiile furnizate sunt reale la data completării cererii. După ce se bifează declarația pe proprie răspundere, fereastra respectivă se închide și comanda sau emiterea unei polițe de asigurare se va procesa.

Asigurarea ta, la un click distanță!

 Ideea de a economisi timp și de a putea alege din mai multe oferte de asigurare, precum și posibilitatea de a încheia un contract de asigurare la distanță, este salutară mai ales că trăim cu toții în epoca vitezei. Atâta vreme cât alegeți această modalitate de asigurare, este bine să știți de bun început că trebuie să aveți acces la anumite informații încă de la început pentru a evita neplăcerile ulterioare.

Deși  „mașina lui avea și CASCO,/Și-a fost lovită în parcare,/Iar când s-a dus să o repare,/Asigurarea a fost…fiasco…”.(Constantin Enescu), totuși mulți români aleg să își asigure bunurile și chiar și viața!