Atunci când ești pe băncile școlii și îți dorești să înveți cât mai mult pentru a fi bine pregătit pentru viitoarea meserie, profesorii au un rol esențial. Felul în care reușesc să îi facă pe elevi să pătrundă în tainele științei și să descopere bucuria de a studia în profunzime ține de arta de a fi dascăl și le va influența acestora viitorul. „Îl poți învăța pe un elev o lecție pe zi, dar dacă-l educi să învețe din curiozitate, el va continua să învețe toată viața.” (Clay P. Bedford)
Unul dintre domeniile în care pregătirea profesională este important să fie făcută de persoane specializate este cea a celor care doresc să lucreze în MAI. În acest sens, în Monitorul Oficial 327 din 14 mai 2015 au fost publicate Instrucțiunile nr. 45/2015 privind Corpul instructorilor de ordine publică din instituțiile de formare profesională inițială ale MAI. Prevederile sale își produc efectele chiar de la publicarea în Monitorul Oficial.
Care sunt noutățile legislative privind Corpul instructorilor de ordine publică?
Acest Corp se organizează în cadrul instituțiilor de formare inițială ale MAI în cadrul învățământului superior și postliceal. Știrile juridice arată că instructorii care fac parte din acest Corp sunt instructori militari și de poliție și desfășoară activități didactice specifice disciplinelor cu specific militar și/sau polițienesc cuprinse în programa instituțiilor de învățământ.
În funcție de instituția unde activează, instructorii se împart în diverse categorii. Astfel, cei care sunt în învățământul superior sunt personal didactic auxiliar și de predare. Cei din învățământul postliceal sunt personal didactic de predare, auxiliar și didactic de conducere, de îndrumare și control.
Cum se face accesul în cadrul Corpului?
Ca și în alte instituții, cei care doresc să facă parte din acest Corp, să fie instructori pentru viitorul personal MAI sau să promoveze în posturi de conducere a instructorilor, trebuie să participe la concursul organizat pentru ocuparea funcțiilor didactice vacante.
Concursul pentru ocuparea funcțiilor didactice se organizează în baza metodologiei care va fi aprobată în 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor instrucțiuni la nivelul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” pentru învățământul superior și la nivelul Direcției generale de management de resurse umane pentru învățământul postliceal.
În acest sens, condițiile generale ale personalului MAI pentru a participa la aceste concursuri sunt: fișa de aptitudine în muncă și avizul psihologic (în cazul concursurilor de promovare în funcții didactice de conducere), nivelul studiilor, experiența în specialitate, calificativele din fișele de evaluare și/sau aprecierile de serviciu.
Știrile juridice arată că funcțiile didactice vacante se ocupă fără concurs dacă are loc prin alegeri (în învățământul superior) și prin transfer, mutare, detașare sau delegare în cadrul învățământului postliceal. Rețineți că menținerea instructorilor în activitatea didactică este condiționată de obținerea anuală înainte de începerea anului de învățământ a avizului psihologic și a fișei de aptitudine în muncă.
Cum se stabilește specialitatea în care vor preda instructorii?
Pentru o cât mai bună calitate a actului didactic, fiecare instructor trebuie să predea materia în care s-a specializat și în care are o paletă largă de cunoștințe. Pentru a putea identifica ce materie este potrivită fiecărui instructor, legiuitorul urmează să stabilească specialitatea studiilor de predare în funcție de: studiile universitare de licență, de master și/sau specialitatea programelor de învățământ postuniversitare cu durata de minimum 30 de credite, de studiile de doctorat sau de competențele dobândite în specialitatea postului prin studii postliceale sau prin învățământ de formare continuă nonuniversitar acreditat de Autoritatea Națională pentru Calificări sau desfășurate în cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională.
Noutățile legislative precizează faptul că personalul didactic de predare poate să își desfășoare activitatea profesională de predare în cadrul unei instituții de învățământ în cel mult trei specialități dobândite printr-una dintre modalitățile expuse mai sus. Personalul didactic auxiliar de la comanda formațiunilor de studii provin în exclusivitate din rândul absolvenților instituțiilor din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională.
Reguli noi pentru instructorii din învățământul superior
Pentru personalul didactic de predare de la nivelul învățământului superior, legiuitorul a stabilit ce activități pot desfășura aceștia. Astfel, potrivit legii, le sunt permise activitățile de predare, seminar, lucrări practice, de laborator, îndrumare de proiecte de an, de lucrări de licență, activități de evaluare, consultații, conducerea activităților didactico-artistice sau sportive și participarea la consilii și comisii în interesul învățământului.
Spre exemplu, pentru activitățile de mai sus, fără cele de predare, legiuitorul a stabilit o normă didactică săptămânală minimă, cuantificată în ore convenționale, de minimum 12 ore pentru instructorul de poliție I, II, III/instructor militar I,II, V. Pentru același tip de activități norma este de 11 ore pentru instructorul de poliție principal V și militar principal V.
Norma personalului didactic care datorită specificului disciplinelor nu au în structura postului ore de curs, se majorează cu două ore convenționale. Norma didactică săptămânală minimă se poate majora de către Senatul universitar, fără să depășească limita de 16 ore convenționale. Dacă norma nu poate fi formată din activități didactice, diferența se poate completa cu activități de cercetare științifică. Ora de cercetare este echivalentă cu 0,5 ore convenționale, iar cuantumul activităților de cercetare științifică nu poate depăși 1/3 din norma anuală.
Reguli noi pentru instructorii din învățământul postliceal
Pentru instructorii de la acest nivel de învățământ norma didactică de predare este de 18 ore. Personalului didactic de predare care îndeplinește funcția de șef de catedră și celor care au peste 20 de ani de învățământ urmează să li se micșoreze norma didactică cu două ore. Dacă cele două condiții sunt îndeplinite cumulativ, micșorarea normei didactice nu se cumulează.
Noutățile legislative precizează că instructorii cu atribuții didactice de predare în domeniul tragerilor cu armamentul și pregătirea fizică au norma de 20 de ore, iar instructorii personal didactic auxiliar de conducere auto au norma de 24 de ore. Norma didactică a instructorilor de conducere, îndrumare și control este de 6 ore. Se poate dispune mărirea normelor didactice la nivel individual, pe module, catedre sau pentru întreg personalul didactic pe perioade determinate fără a depăși valoarea maximă a normei de 24 de ore.
Ce se întâmplă cu instructorii încadrați în funcții în prezent?
Instructorii care la 14 mai 2015, data intrării în vigoare a prezentelor instrucțiuni sunt încadrați în funcții, urmează să și le mențină. Ei au obligația profesională ca în termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a acestor prevederi legale să îndeplinească noile condiții cerute de legiuitor.
Arta de a fi profesor
Cei care au îmbrățișat meseria de dascăl au harul de a-i învăța pe alții și de a împărți cu ei cunoștințele și experiența lor. Ei au înțeles că „nu-l poți învăța nimic pe om, poți doar să-l lași să descopere.” (proverb corean)