Începuturile justiției au fost guvernate, în Grecia antică, de lipsa legilor scrise sau a vreunei pedepse oficiale, până în prima jumătate a secolului al VII-lea î. Hr. Pe atunci justiția se exercita după reguli familiale sau religioase, iar singura lege care guverna în vremurile acelea era legea talionului: ochi pentru ochi, dinte pentru dinte. Dacă ar fi să punem astăzi în practică acest sistem juridic, am ajunge fie orbi, fie știrbi!
Între timp, societatea a evoluat, astăzi avem legi, judecători, procurori, un sistem juridic bine pus la punct. În afara judecătorilor și procurorilor, la înfăptuirea actului de justiție participă și magistrații-asistenți, care sunt funcționari superiori cu atribuții limitate în domeniul activității judiciare. Aceștia își desfășoară activitatea la ÎCCJ, participă la ședințele de judecată ale ÎCCJ, redactează încheierile, hotărârile și participă cu vot consultativ la deliberări.
Având în vedere importanța rolului magistratului-asistent la realizarea actului de justiție, legiuitorul a considerat că se impune modificarea modului de organizare a concursului pentru ocuparea posturilor vacante. În acest sens, în Monitorul Oficial 7 din 6 ianuarie 2015 s-a publicat Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii 1255/2014 pentru modificarea și completarea Regulamentului privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la ÎCCJ.
Cine organizează concursul și cine poate participa, pentru a deveni magistrat-asistent?
Pot organiza concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent, CSM și Institutul Național al Magistraturii (INM). Anterior prezentei modificări, concursul era organizat de ÎCCJ și de CSM.
Se pot înscrie la concurs cei care au cetățenia română, capacitate deplină de exercițiu, sunt licențiați în drept, cunosc limba română, nu au antecedente penale sau cazier fiscal și sunt apți medical și psihologic pentru a exercita funcția de magistrat-asistent.
Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a stabilit că pot participa la acest concurs: avocații, notarii, personalul de specialitate juridică. Noutatea o reprezintă posibilitatea de a concura oferită grefierilor cu studii superioare juridice de la curțile de apel și de la ÎCCJ, care au o vechime de cel puțin 5 ani.
Când au loc înscrierile și ce acte sunt necesare?
Data, locul, biografia sunt publicate în Monitorul Oficial, pe site-ul CSM, INM, cu cel puțin 60 de zile anterior datei concursului. În 20 de zile de la data publicării pe site a organizării concursului, candidații vor depune cererea de înscriere la CSM. Anterior modificării, aveau la dispoziție doar 15 zile.
Candidații trebuie să depună: certificatul de naștere, cartea de identitate și cartea de muncă, în copie conformă cu originalul, diploma de licență în copie legalizată, certificat cazier judiciar și fiscal, curriculum vitae, dovada achitării taxei de înscriere.
Ce probe trebuie să susțină candidații?
Cu titlu de știri juridice, candidații vor susține două probe scrise, adică un test-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice și o probă scrisă practică. Testul-grilă cuprinde 50 de întrebări din materiile pentru care a optat candidatul, în funcție de specializarea aleasă. De exemplu: candidații la secțiile civile ale ÎCCJ vor trebui să răspundă la 20 de întrebări din dreptul civil, 20 din dreptul procesual civil și 5 întrebări din jurisprudența CEDO și 5 din jurisprudența Curții de Justiție a UE.
Punctajul acordat pentru fiecare răspuns corect este de 0,2 puncte în sistemul de notare de la 0 la 10. Rețineți că, la elaborarea subiectelor se vor avea în vedere jurisprudența ÎCCJ și a Curții Constituționale.
Cum se desfășoară concursul?
Candidații au acces în sălile de examen pe baza unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probelor. Rețineți că, în cazuri excepționale, pot fi admiși în sală și cei care au depășit cele 30 de minute înainte de începerea probelor. Dacă ajung după deschiderea plicului cu subiecte, accesul le este interzis cu desăvârșire.
Cu titlu de știri juridice, s-a stabilit că este interzis candidaților să dețină asupra lor orice surse de informare sau orice mijloc electronic de comunicare care i-ar putea ajuta să rezolve subiectele. Ca noutate, s-a stabilit că lucrările trebuie scrise doar cu cerneală sau cu pix cu pastă neagră, față de reglementarea anterioară, unde se prevedea ca instrumentele de scris trebuie să aibă culoarea albastră.
Candidații au la dispoziție maxim 3 ore pentru fiecare dintre cele două probe de concurs, calculate de la momentul la care s-a încheiat distribuirea subiectelor pentru fiecare candidat. Cele două probe se susțin în aceeași zi, cu o pauză între ele, care nu poate depăși o oră.
Nota finală obținută de candidat la concurs este reprezentată de către media aritmetică a notelor obținute la cele două probe scrise. Pentru a deveni magistrat-asistent, candidatul trebuie să obțină cel puțin nota 7, la fiecare dintre cele două probe scrise.
Rețineți că ocuparea posturilor se face în ordinea mediilor obținute, în funcție de opțiunea candidatului, în limita numărului de posturi scoase la concurs. Numirea se va face doar la secția sau departamentul pentru care candidatul a susținut concursul.
S-a decis că, la medii egale, departajarea se va face în ordinea descrescătoare a notelor obținute la testul-grilă. Dacă și în acest caz notele obținute de candidați sunt identice, departajarea se face în funcție de vechimea în specialitatea juridică, de deținerea titlului științific de doctor în drept, a calității de doctorand în drept, de activitatea publicistică de specialitate.
Pentru a deveni magistrat-asistent, candidatul este supus testării psihologice și verificării bunei reputații
Candidații admiși la concurs vor fi programați la vizita medicală și la testarea psihologică și li se va verifica buna reputație în societate. Testarea psihologică constă în susținerea unui test scris și a unui interviu în fața unui psiholog desemnat de CSM, iar rezultatul constă în primirea calificativului “admis” sau “respins”.
Pentru verificarea bunei reputații, candidații au obligația de a depune la CSM, în 10 zile de la data publicării rezultatelor concursului, caracterizarea de la ultimul loc de muncă (în care să se menționeze dacă au existat sau nu sancțiuni disciplinare), adeverințe eliberate de primării sau administrații financiare de la domiciliile avute în ultimii 3 ani anterior datei concursului, din care să rezulte, dacă este cazul, natura și tipul contravențiilor și sancțiunilor aplicate în această perioadă. Candidatul admis are obligația de a depune o declarație pe propria răspundere prin care să precizeze domiciliul avut în ultimii 3 ani, anterior datei susținerii concursului.
Comisia de organizare a concursului va verifica dacă în ultimii 5 ani anteriori susținerii concursului, candidatul a fost eliminat din concursurile organizate de CSM şi dacă i s-au aplicat amenzi administrative, sancțiuni contravenționale sau disciplinare în ultimii 3 ani anterior concursului. Se verifică dacă au existat soluții de renunțare la urmărirea penală sau aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei.
Rolul important al magistratului-asistent
Având în vedere rolul acestuia în actul de justiție, este normal ca toate condițiile impuse celor ce doresc să devină magistrati-asistenti, să fie draconice și să fie aleși „pe sprânceană”, doar cei care sunt competenți profesional și au o reputație impecabilă.