Transportatorii au motive de bucurie! Şi nu doar ei, fiindcă de transportul de călători şi de marfă depindem cu toţii, mai mult sau mai puţin. Preţul transporturilor afectează aproape toate celelalte costuri!
“Monitorul Oficial” 512/2014 a adus ştiri juridice proaspete. Acolo, ni se aduce în atenţie textul HG 537/2014 privind condiţiile, procedura şi termenele de restituire, ca ajutor de stat, a sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul accizelor diferenţiat pentru motorina utilizată drept combustibil pentru motor, cu intrare în vigoare la 15.07.2014.
Ţelul HG 537/2014 îl reprezintă instituirea unei scheme de ajutor de stat prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul accizelor diferenţiat, pentru susţinerea unor operatori din domeniul transportului de mărfuri şi de persoane.
Sprijin?! Da, dar sunt condiţii de îndeplinit!
Nivelul diferenţiat al accizelor percepute pentru motorina utilizată drept carburant pentru motor se calculează prin diminuarea valorii accizei standard cu 40 de euro/1000 litri (47,34 de euro/tonă), conform art. 176, alin. (6), Cod fiscal.
În acest scop, s-a repartizat, acum, o suma dolofană, de peste 637 milioane euro, corespunzătoare finanţărilor ce vor ajunge la transportatorii solicitanti începând cu jumătatea lunii lui Cuptor. Până când se vor prelungi măsurile de sprijin oferite de HG 537/2014? Ni se precizează că până la finele lunii martie, anul 2019.
Primăvara lui 2014 a venit cu majorarea accizei la motorină cu 7 eurocenţi la litrul de combustibil achiziţionat. Dar, pentru a mai alina supărarea transportatorilor, li s-a oferit o diminuare a cuantumului accizei.
Vizaţi de acest avantaj sunt cei care efectuează transport de călători şi utilizează autovehicule din categoriile M2 şi M3. Precizare: aceste vehicule rutiere posedă minimum 8 locuri (în afară de locul şoferului), fie că au masa mai mică de 5 tone (categoria M2) sau mai mare de-atât (autovehiculele M3).
Dar mai există încă o categorie care va beneficia de restituire! Sunt agenţii economici care transportă marfă cu autovehicule având o greutate mai mare de 7,5 tone. Acestea trebuie să fie hărăzite doar transportului de marfă. N-are importanţă dacă proprietarul lor prestează servicii de transport pentru alţii sau întrebuinţează vehiculul doar pentru sine!
Dar transportatorii care deţin vehicule mai uşoare, mai mici? Lor li se oferă ceva?
«Să fie sănătoşi!», le spune, parcă, legiuitorul, cu nepăsare. Dacă sunt sănătoşi, au şi putere de muncă! Deci vor câştiga suficient, neavând nevoie de sprijin, de restituiri de accize.
Se estimează că de susţinere vor beneficia peste 20.000 de operatori economici. Ordonatorul principal de credite pentru schema de ajutor de stat stabilită prin HG 537/2014 este ministrul finanţelor publice.
Pentru ca transportatorii să beneficieze de această măsură ei trebuie, concomitent, să fie licenţiaţi în România sau în alte state UE şi să deţină vehicule eligibile. Iar vehiculele trebuie, neapărat, alimentate cu motorină de la staţiile de distribuţie înregistrate sau din rezervoarele pentru consum deţinute la punctele proprii de alimentare (cu ajutorul unor dispersoare electronice pentru distribuţie).
La alimentarea de la staţie, trebuie neapărat să se întrebuinteze un “card de gestiune a alimentărilor”, pentru a se putea urmări cantităţile de combustibil achiziţionate. Condiţiile nu-s uşor de îndeplinit pentru oricine!
Dar fiecare operator economic îşi face socotelile. Dacă vede că-i «mai mare daraua decât ocaua» şi mai mult costă punerea în aplicare a sistemului de evidenţă a consumului de motorină decât facilitatea oferită de HG 537, poate renunţa, plătind acciza întreagă. Poate acesta a fost şi scopul! Să se complice lucrurile, pentru ca solicitanţii de ajutor să nu dea buzna.
Altminteri, sună frumos noile ştiri juridice privindu-i pe cei “20114 de beneficiari” ai măsurii de sprijin. În realitate ar putea fi doar câteva mii!
Dar îndeplinirea tuturor condiţiilor pentru a putea cere reducerea parţială a accizei, nu înseamnă că, gata, banii vor fi recuperaţi în doi timpi şi trei mişcări.
Noutăţile din contabilitate arată că solicitanţii vor trebui să nu fie din tagma firmelor aflate-n dificultate. Şi nici în faliment, în executare silită sau reorganizare judiciară. Să nu fie firme inactive. Şi să nu fi beneficiat de alte compensaţii pentru activitatea de transport. Să nu aibă obligaţii de plată restante la stat şi nici să nu fi fost emise, contra lor, dispoziţii de recuperare a vreunui ajutor de stat.
Ce-ar trebui să faci, pentru restituire?
Solicitanţii vor trebui să facă, întâi, un drum până la Autoritatea Rutieră Română (ARR) pentru a se înregistra în registrul special, unde figurează toţi agenţii economici cărora li se înapoiază o parte din suma achitată drept acciză, scop pentru care vor depune şi maldărul de documente ce atestă îndeplinirea condiţiilor, precum şi o solicitare scrisă.
După verificarea documentaţiei urmează ca, în decurs de-o jumătate de lună, să li se comunice rezultatul: favorabil sau… potrivnic. ARR are dreptul de a acţiona din oficiu în ceea ce priveşte invalidarea în registru a operatorilor economici, când remarcă modificări ulterioare ale datelor comunicate iniţial.
În continuare, operatorii economici selectaţi depun la ARR o solicitare pentru restituirea diferenţei. Solicitarea aceasta se depune pentru un trimestru calendaristic, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se vrea restituirea. Dacă alimentarea vehiculelor cu motorină se face de la staţiile de distribuţie înregistrate, la solicitarea de restituire se adaugă un borderou centralizator al cantităţilor de motorină primite de fiecare vehicul în parte, copii de pe facturile de achiziţie a motorinei (împreună cu anexele la facturi) şi proba plăţii integrale a facturilor prin instrumente de plată bancare.
Solicitările de returnare trebuie să fie corect alcătuite, să fie depuse la vreme şi să fie iscălite de către solicitant sau de reprezentantul său. Decizia de încuviinţare a cererii de restituire se întocmeşte în trei exemplare: unul rămâne la ARR, altul se transmite solicitantului şi ultimul merge la Ministerul Finanţelor. Decizia de respingere se întocmeşte în doar două exemplare: unul rămâne la ARR şi celălalt se transmite solicitantului, în maxim două luni de la înregistrarea cererii.
Returnarea sumelor aprobate conform deciziei emise de Autoritatea Rutieră Română este efectuată de către ordonatorul principal de credite cel mai târziu în zece zile lucrătoare de la data comunicării deciziei de încuviinţare.
Acum, transportatorilor nu le mai rămâne decât să verifice dacă se încadrează în cerinţe şi să-şi ceară drepturile înfruntând, răbdători, birocraţia.
Cu răbdare, ajungi departe. Numai să fie motorină-n rezervor!